4 833 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Svårighetsgrad att montera armeringsduk i taket
Hej,
Har problem med att mitt gipstak spricker i kortsidan på gipse på vissa ställent, gipset är kortlat i kortsidan så det beror inte på det. Har använt pappersremsa men ändå spricker det. Huset är gammalt och är byggt i trä, så det rör sig en del.
Har tänkt att sätta en armeringsduk i taket för det borde lösa mitt problem med sprickor?
Min fråga är hur svårt är det att sätta en armeringsduk i taket med gott resultat? Hur gör man för att få snygga skarvar? Vilket fabrikat på lim och duk ska man använda sig av?
Har problem med att mitt gipstak spricker i kortsidan på gipse på vissa ställent, gipset är kortlat i kortsidan så det beror inte på det. Har använt pappersremsa men ändå spricker det. Huset är gammalt och är byggt i trä, så det rör sig en del.
Har tänkt att sätta en armeringsduk i taket för det borde lösa mitt problem med sprickor?
Min fråga är hur svårt är det att sätta en armeringsduk i taket med gott resultat? Hur gör man för att få snygga skarvar? Vilket fabrikat på lim och duk ska man använda sig av?
Har sett att en del sätter microlit med vävlim i taket för att få bort synliga sprickor som ibland blir, det är som att sätta tapeter, bara lite mer jobb att släta ut det. Finns fler varianter på det och säkert kommer annan in med mera
Köp bra lim, har provat lite olika, det som vi tyckte var bäst tror jag var våtrumslim från Nordsjö. Köpte även microlit på Nordsjö. Tror att det var våtrumsvävlim för att det har en högre limhalt än vanligt tapetklister men inte säker. Var gärna två personer, en som håller rullen och en som slätar ut. Tyckte att det var lättare att sätta kant i kant istället för att sätta med överlapp och sedan skära. Sedan hade vi även en rullställning för att det är lättare att gå fram och tillbaka på den istället för upp och ner på steg
R Rickard_C skrev:Köp bra lim, har provat lite olika, det som vi tyckte var bäst tror jag var våtrumslim från Nordsjö. Köpte även microlit på Nordsjö. Tror att det var våtrumsvävlim för att det har en högre limhalt än vanligt tapetklister men inte säker. Var gärna två personer, en som håller rullen och en som slätar ut. Tyckte att det var lättare att sätta kant i kant istället för att sätta med överlapp och sedan skära. Sedan hade vi även en rullställning för att det är lättare att gå fram och tillbaka på den istället för upp och ner på steg
Tack för ditt svar. Om man sätter kant i kant försvinner den ”kanten” när man målar sen?
Den "försvinner", klart om man står 10cm ifrån så kan man ana den men det är inte så man tittar på en vägg/tak. Det blir en skarv även om man sätter dubbelt och sedan skär med rakblad. Viktiga är att man inte försöker att sträcka microliten för mycket. Vi fick det bäst när vi satte första våden så att vi skar den kanten som är mot vägg-tak vinkeln istället försöka dra microliten för man vill ha en väldigt rak linje att jobba med mot våd nummer två. Den raka linjen är inte lika tydlig som när man hänger en tapet på väggen
R Rickard_C skrev:Den "försvinner", klart om man står 10cm ifrån så kan man ana den men det är inte så man tittar på en vägg/tak. Det blir en skarv även om man sätter dubbelt och sedan skär med rakblad. Viktiga är att man inte försöker att sträcka microliten för mycket. Vi fick det bäst när vi satte första våden så att vi skar den kanten som är mot vägg-tak vinkeln istället försöka dra microliten för man vill ha en väldigt rak linje att jobba med mot våd nummer två. Den raka linjen är inte lika tydlig som när man hänger en tapet på väggen
Okej det låter bra. Jo att skära är nog att föredra. Tänkte ta lasern så man får nått rakt att utgå ifrån.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Om inte pappersremsa håller så kommer även armeringsduken att spricka...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du kanske kan prova med ett annat spackel? Gissar att det kan vara olika flexibilitet i olika varianter. Det vore ju fantastiskt mycket enklare än att väva hela taket så kan vara värt att prova om du inte redan gjort det.
Klicka här för att svara