Närmar mig sluttampen på renovering av ytskikten i ett av husets rum. Nu kommer det jag fasar för, den mönstrade tapeten på ena väggen:sweat:

Tanken är att tapeten ska utgöra fondvägg. Då jag har ett lätt neurotiskt förhållande till symmetri vill jag egentligen sätta en hel tapetvåd centrerat på väggen för att få lika avslut i hörnen. Är det totalt snedtänk? Är rädd för att mönstret kommer se skevt ut om jag utgår från ett hörn och sen får avsluta med att skära ojämnt i förhållande till startvåden.

Tapeten ser ut enligt nedan

midbec-apelviken.jpeg

/Johan

J Johan1986 skrev:
Närmar mig sluttampen på renovering av ytskikten i ett av husets rum. Nu kommer det jag fasar för, den mönstrade tapeten på ena väggen:sweat:

Tanken är att tapeten ska utgöra fondvägg. Då jag har ett lätt neurotiskt förhållande till symmetri vill jag egentligen sätta en hel tapetvåd centrerat på väggen för att få lika avslut i hörnen. Är det totalt snedtänk? Är rädd för att mönstret kommer se skevt ut om jag utgår från ett hörn och sen får avsluta med att skära ojämnt i förhållande till startvåden.

Tapeten ser ut enligt nedan

[bild]

/Johan
Förstår inte riktigt din tanke. Hade mönstret varit symmetriskt hade jag hållt med till fullo (gift med och lite formad av en symmetrineurotiker :) ). Med ditt tänk är det ju bara skarvarna som hamnar symmetriskt och de ska inte synas efter ett bra arbete.

Man kan absolut tänka sig snitt som blir mer harmoniska än andra men jag tror inte det spelar så jättestor roll. Hur bred blir sista våden om du skulle börja med en hel?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sista våden blir ca 44cm bred och våderna är ursprungligen 53 cm, så det blir ingen tunn remsa på slutet som hade kunnat få konstiga effekter på mönstret. Då väggarna inte är helt raka överväger jag ändå att låta första våden gå ut ca 4cm i hörnet och sen skära efter väggen.

J
J Johan1986 skrev:
Sista våden blir ca 44cm bred och våderna är ursprungligen 53 cm, så det blir ingen tunn remsa på slutet som hade kunnat få konstiga effekter på mönstret. Då väggarna inte är helt raka överväger jag ändå att låta första våden gå ut ca 4cm i hörnet och sen skära efter väggen.
Så hade jag gjort med. Då blir det som bäst på båda sidor, speciellt eftersom även första väggen är sned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.