12 717 läst ·
26 svar
13k läst
26 svar
Täta sprickor mitt på vägg med målarfog?
Det beror på hur duktig och / eller noggrann du är. Får du rätt mängd första gången behöver du inte spackla igen.Ija19 skrev:
Skär bort det som sitter löst. Sedan beroende på ambition spacklar du antingen över eller limmar en ny bit remsa.Ija19 skrev:
Jag brukar ha ganska rikligt med lim.Ija19 skrev:
Titta och känn. Om spacklet lossnar när du börjar slipa var det för tidigt.Ija19 skrev:
Jag undrade om limmet. När vet man om det är torrt?A Avemo skrev:Det beror på hur duktig och / eller noggrann du är. Får du rätt mängd första gången behöver du inte spackla igen.
Skär bort det som sitter löst. Sedan beroende på ambition spacklar du antingen över eller limmar en ny bit remsa.
Jag brukar ha ganska rikligt med lim.
Titta och känn. Om spacklet lossnar när du börjar slipa var det för tidigt.
Eftersom jag har målarfog i vissa springor på väggen nu så kan jag väl limma pappremsan ovanpå fogen? Jag behöver väl inte spackla ovanpå fogen, slipa och sedan limma på pappremsan?
Vad är skillnaden på limmen? Jag tror de som sagt vävlim syftar på tapetlim men du rekommenderar våtrumslim? Varför då? På andra bilden ser man att väggen är ojämn (inte bara sprucken), borde jag spackla innan?Stefan N skrev:
Jag kommer köra på det alla rekommenderat (pappremsa) men jag förstår inte riktigt hur det kommer ge ett annorlunda resultat jämfört med glasfiberremsa. Är bara orolig för att man kommer se utbuktning (alltså där jag spacklat) = dvs ränder på väggen pga mer spackel.
Har du använt vanligt lättspackel eller annat spackel ? Såg några videor där remsa spacklades och någon använde ett nästan vitt spackel och en annan nästan grönt Kör du också med ca 40 cm spackel som någon nämnt ovan?A Avemo skrev:Ställd inför problemet med sprickor hade även jag föreslagit pappremsor. Ibland är det svårt att få dem att fästa ordentligt med bara spackel. Därför brukar jag ibland spackla igen sprickan, limma remsorna med vävlim över och sedan spackla igen. Nackdelen är givetvis att det tar lång tid med alla torktider. Såsom målarna gör med att spackla in remsan och fylla sprickan i ett moment ger bara en torktid.
Jag vet inte om det håller med bara fogmassa och spackel i en så smal spricka. Jag skulle inte göra så, men det kan ju hända att den som gav rådet har goda erfarenheter av det tillvägagångssättet.
Lättslipat väggspackel är vad jag brukar använda. Har provat några olika sorter men kan inte återge produktnamn då jag inte minns detta. Det är inte så kinkigt. Jag brukar använda en mindre spackelspade. Främst därför att jag lärt mig spackla på bilar och båtar. Där är det mindre ytor, välvda former och mycket kinkigare att få formen rätt. Så i det avseendet är jag nog inget föredöme när det gäller att spackla väggar.Ija19 skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Våtrumsvarianten väljs för att vanligt tapetklister är vattenlösligt och lirar dåligt med blött spackel.
Jag skulle säga att pappremsa (inklusive lim) blir tunnare än glasfiberremsa.
Pappremsans fördel jämfört med glasfiber är att den även kan ta upp skjuvlaster (tvärkrafter).
Jag skulle säga att pappremsa (inklusive lim) blir tunnare än glasfiberremsa.
Pappremsans fördel jämfört med glasfiber är att den även kan ta upp skjuvlaster (tvärkrafter).
Visst funkar kilto renoveringstapetlim (som är just för våtrum)? (Som finns i hornbach)Bernieberg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden