Hej! Vi vill renovera trappan i vårt hus från 1978. Den är i lackad furu och är sliten och ful. Första tanken jag hade var att slipa och mörkbetsa den, då jag gillar träfärg, men jag testade det på ett gammalt furuskåp och det gula lyste igenom alldeles för mycket. Andra tanken var att måla den vit och lägga en mörk matta på trappstegen (matta har funnits, men förra ägaren slet av den utan att lägga på ny). Men det kanske inte blir bra med vit trappa och ledstång - kan tänka mig att fläckar syns direkt? Vi har tre små barn och behöver en tålig lösning... Vad tror ni? Har någon renoverat en liknande trappa och hur gjorde ni?

• Lackad furutrappa från 1978 med slitage och rester av tidigare trappmatta synliga på stegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa vore att slipa och lacka om den. Vill du måla, välj en halvblank lackfärg (snickerifärg) i en mild kulör och grunda med spärrgrund. Målar du den vit kommer ditt hem få karaktär av bårhus.

Claes Sörmland
I min bekantskapskrets målar man dessa ljusgrå med snickerifärg och lägger nålfiltsmatta på stegen. Ser snyggt ut. Blir färgen sjavig efter några år år det ju en smal sak att måla om den i samma färg igen, grundarbetet är ju då gjort.

• Gilla
adamavail
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.