J
Hej
Takpanelerna ser ut sim på bilden. De är spikade med 10cm spikar och sitter stabil.
Tänkte skruva gipsskivorna direkt på.
Vad sägs om det? Finns det risk att de rasar ner?

Vitt tak med spikade paneler och en inbyggd spotlight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej.

E
Det låter inte som en bra idé. Det är omöjligt att veta hur bra det sitter. En gips väger runt 10 kg/m2 så det blir många kilo totalt. Ponera att panelen sitter i dyckert så är det bara en frågan om tid innan takgipsen blir Golvgips.

Insatsen att riva ner panelerna är inte stor och brukar inte heller vara stökig. Då har du chansen att regla riktigt på cc 300 mm så allt blir rätt från början.

• Gilla
Bexit
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
De är spikade med 10cm spikar och sitter stabil.
10cm spikar:surprised:
Vårt innertak var monterat med lite mindre dyckert 30-35mm.
När jag skulle ta ner skivorna började jag i ett innerhörn, min sambo ropade, jag gick till dörröppningen och sekunden senare rasade hela innertaket ner.
Lätt att demontera, men inget jag skulle hänga nåt tyngre i:)

Det lär ju finnas reglar ovanför befintligt tak. Vill man vara säker på att det fäster och sitter kvar så ser man till att tillräckligt många skruvar träffar dom.

Det där ser ut att vara nån variant på mjuka fiberskivor. Det är inte nödvändigt att ta ner dem men se till att skruvarna tar i reglarna/glespanelen ovanför, med tillräckligt långa skruv. Skruvar du bara i skivorna kommer nog hela alltihopat ner vad det lider. Sitter bef skivor med dyckert i skarvarna så håller det för bef skivor, men inte mer.

• Gilla
Jens33
  • Laddar…
J
Gregen ör att jag har svårt att få taket rak och slätt. Duger ite im jag skruvar i 60cc läkten som paelerna är soikad i?

E
J Jens33 skrev:
Gregen ör att jag har svårt att få taket rak och slätt. Duger ite im jag skruvar i 60cc läkten som paelerna är soikad i?
Alltid cc 300 i tak. Annars ser det ut som spännpapp.

Är det inte gipsskivor på bilden?

J
J Jensa86 skrev:
Är det inte gipsskivor på bilden?
Det är oaneler fast belagd med gips.

E epw skrev:
Alltid cc 300 i tak. Annars ser det ut som spännpapp.
Å f-n, när jag jobbade i byggsvängen så glesades det 60, sen fanns det några takgipsskivor som mätte 60*240.

J
Facit:
Rev ner panelerna. F*n vilket jobb. Det var inte det lättaste. Satt mer fast än en beting vägg. Tog en hel dag!.
Kunde lika bra hänga en pansarvagn på taket utan att den ramla ner.
Nästa rum ska jag definitivt behålla paneler och skruva gipset direkt på dem.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
...och ovanför dom var det? Spont?

J
M MagHam skrev:
...och ovanför dom var det? Spont?
Ja, spont. Det passar rätt så bra till gipsskruvar. Jag fick hänga på brädorna för att ta ner de. 100 kg väger jag och de kom inte ner !

Min fråga var lite p g a att "Fotografen" förutsatte att det var reglar eller glespanel ovanför, och det trodde inte jag.
Nu har du redan tagit ner det, men långa skruvar som gått igenom både skivan och fäst i sponten hade hållit bra. (Med CC300 som sagts tidigare i tråden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.