Det låter inte som en bra idé. Det är omöjligt att veta hur bra det sitter. En gips väger runt 10 kg/m2 så det blir många kilo totalt. Ponera att panelen sitter i dyckert så är det bara en frågan om tid innan takgipsen blir Golvgips.
Insatsen att riva ner panelerna är inte stor och brukar inte heller vara stökig. Då har du chansen att regla riktigt på cc 300 mm så allt blir rätt från början.
Insatsen att riva ner panelerna är inte stor och brukar inte heller vara stökig. Då har du chansen att regla riktigt på cc 300 mm så allt blir rätt från början.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
10cm spikarJ Jens33 skrev:
Vårt innertak var monterat med lite mindre dyckert 30-35mm.
När jag skulle ta ner skivorna började jag i ett innerhörn, min sambo ropade, jag gick till dörröppningen och sekunden senare rasade hela innertaket ner.
Lätt att demontera, men inget jag skulle hänga nåt tyngre i
Det där ser ut att vara nån variant på mjuka fiberskivor. Det är inte nödvändigt att ta ner dem men se till att skruvarna tar i reglarna/glespanelen ovanför, med tillräckligt långa skruv. Skruvar du bara i skivorna kommer nog hela alltihopat ner vad det lider. Sitter bef skivor med dyckert i skarvarna så håller det för bef skivor, men inte mer.
Facit:
Rev ner panelerna. F*n vilket jobb. Det var inte det lättaste. Satt mer fast än en beting vägg. Tog en hel dag!.
Kunde lika bra hänga en pansarvagn på taket utan att den ramla ner.
Nästa rum ska jag definitivt behålla paneler och skruva gipset direkt på dem.
Rev ner panelerna. F*n vilket jobb. Det var inte det lättaste. Satt mer fast än en beting vägg. Tog en hel dag!.
Kunde lika bra hänga en pansarvagn på taket utan att den ramla ner.
Nästa rum ska jag definitivt behålla paneler och skruva gipset direkt på dem.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Min fråga var lite p g a att "Fotografen" förutsatte att det var reglar eller glespanel ovanför, och det trodde inte jag.
Nu har du redan tagit ner det, men långa skruvar som gått igenom både skivan och fäst i sponten hade hållit bra. (Med CC300 som sagts tidigare i tråden).
Nu har du redan tagit ner det, men långa skruvar som gått igenom både skivan och fäst i sponten hade hållit bra. (Med CC300 som sagts tidigare i tråden).