Målade i somras om en sida av huset med falu fasadfärg. Huset var sidan tidigare målat med oljefärg så ju fasadfärgen skulle gå att använda (till skillnad från slamfärgen) enligt falu vapens instruktioner. Målade två lager och allt såg bra ut.

Tills nu efter vintern då jag upptäckt en massa svarta prickar över hela fasaden. Har inge prickar på södersidan som även den målades om i sommras. På bilden syns västra fasaden. Ska det bli så här? Är det mögel/svamp eller vad är det svarta?

Rödmålad husfasad med synliga svarta prickar som kan vara mögel eller svamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en röd husfasad med svarta prickar möjligtvis orsakade av mögel eller svamp.
Skapa konto

Svårt att säga utifrån dessa bilder. Tycker inte riktigt det ser ut som de jag sett på vår fasadpanel, men vi har slamfärg så det är en viss skillnad i ytstruktur och förutsättningar.
Kan vara mögel. Det kommer fort. Enl färgtesterna (Folksam?) så verkar nästan alla färger kunna ge mögel, och värre ju längre söderut i landet man kommer.
Min tolkning är att det finns inte en enda fasad utan mögel, det bara varierar hur mkt. Det är helt enkelt ngt man får acceptera så länge det inte sticker i ögonen för mkt. Vilket är en högst subjektiv bedömning.
Pröva att fråga släkt och vänner på besök till sommaren om de sett, eller tänkt på fasadens utseende närmare. Du kommer högst sannolikt att få en bred spridning i svaren, och jag misstänker att ingen utom de som är genuint husintresserade har noterat eller bekommits av de enstaka små prickar man ser på bilderna.

Tycker en av fördelarna med röd slamfärg är att det behövs mkt mögel innan det syns. Såvida man inte lägger näsan mot fasaden, men är man så närgången så finns det inget som ser riktigt bra ut.

Oldboy Oldboy skrev:
Svårt att säga utifrån dessa bilder. Tycker inte riktigt det ser ut som de jag sett på vår fasadpanel, men vi har slamfärg så det är en viss skillnad i ytstruktur och förutsättningar.
Kan vara mögel. Det kommer fort. Enl färgtesterna (Folksam?) så verkar nästan alla färger kunna ge mögel, och värre ju längre söderut i landet man kommer.
Min tolkning är att det finns inte en enda fasad utan mögel, det bara varierar hur mkt. Det är helt enkelt ngt man får acceptera så länge det inte sticker i ögonen för mkt. Vilket är en högst subjektiv bedömning.
Pröva att fråga släkt och vänner på besök till sommaren om de sett, eller tänkt på fasadens utseende närmare. Du kommer högst sannolikt att få en bred spridning i svaren, och jag misstänker att ingen utom de som är genuint husintresserade har noterat eller bekommits av de enstaka små prickar man ser på bilderna.

Tycker en av fördelarna med röd slamfärg är att det behövs mkt mögel innan det syns. Såvida man inte lägger näsan mot fasaden, men är man så närgången så finns det inget som ser riktigt bra ut.
Hejsan
Har du mycket spindelnät under takfoten? Vi byggde nytt förra året vid en sjö och här finns tydligen en hel del spindlar. Vår fasad blev fort svartprickig och även vårt nya altangolv. Visade sig vara spindelbajs. På fasaden var det ganska enkelt att tvätta bort men desto svårare på altangolvet där det bitit sig fast. Kanske kan vara spindlar även hos dig ?

• Beige altangolv med svarta prickar av spindelbajs som har bitit sig fast i ytan.
    Skapa konto
Flugskit har jag sett, men spindelbajs var nytt.
Men, för all del, måste man så måste man. Det gäller ju alla levande varelser. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.