Jag ska måla en grå fondvägg i trappan mellan våra tre plan. Funderar på hur jag ska göra övergångarna mellan tak och fondvägg på ett snyggt sätt men blir inte klok, behöver lite råd. På övervångingen ser det ut så här:
Hörn av ett rum med vita dörrar och väggar, markerade med svarta linjer som visar planerade målningsområden A, B, C, D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker mig att måla ned taket ca 20 mm (sträcka A) på fondväggen, så den blir en vit yta ovanför fondväggen. Det samma gäller snedtaket (B) och ytterväggen (C). Mellan våningsplanen finns en list. Där tänkte jag måla fonden ända ned mot listen (sträcka D).

Ytan mellen markplan och övervåning ser ut så här:
Trappa med markerade delar E, F, G för diskussion om målningsstrategi för fondvägg.
Skapa konto

Här blev det klurigare. Ett alterantiv är att "rama in" med vitt mot listen (E), vagnstycket (G) och ytterväggen (F). Men jag blir oskäker om det blir bra, det skänns spontant just lite "inramat". Ett annat alterantiv är att måla ända upp mot listen och ända ned mot vagnstycket men måla in från ytterväggen. Men det känns inte heller klockrent

Ytan mot källaren är också lurig:
Inredningsbild av en trappa med vita väggar och trästeg, märkt med bokstäverna H, I, J och K för målningsplanering.
Skapa konto

Yta I ligger mot undersidan av vagnstycket, yta J mot ytterväggen och yta K mot listen till källaren (är nästan helt dold på bilden). Yta H ligger mot ett ytterhörn. Spontant skulle jag vilja måla in vitt på yta H och J och låta I och K gå i fondens färg ut mot vagnstycke och list, men jag vet inte.

Jag känner mig väldigt velig, kan någon ge mig råd?

BirgitS
P pfb skrev:
Här blev det klurigare. Ett alterantiv är att "rama in" med vitt mot listen (E), vagnstycket (G) och ytterväggen (F). Men jag blir oskäker om det blir bra, det skänns spontant just lite "inramat". Ett annat alterantiv är att måla ända upp mot listen och ända ned mot vagnstycket men måla in från ytterväggen. Men det känns inte heller klockrent
Jag skulle undvika ramar så mycket som möjligt.

Gäller även mot källaren. Man vill väl att det ska kännas som en enda fondvägg som går hela vägen och som man har satt trappan ovanpå.

Rama in med inmålning från närliggande vägg kan fungera, eller t o m se bättre ut, framförallt om hörnen inte är raka.
Men mot golvlister och trappans vagnsstycke skulle jag inte göra det.

Tack för svar, Precis som du säger @BirgitS så är det nog den känslan jag letar efter, att väggen känns "hel" och att trappan sitter ovanpå. Kommer nog att måla ned vitt mot taket (A), snedtaket (B), mot väggarna (C, F, J) samt yttterhörnet (H). Inget vitt mot list eller vagnsstycken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.