Jag ska måla en grå fondvägg i trappan mellan våra tre plan. Funderar på hur jag ska göra övergångarna mellan tak och fondvägg på ett snyggt sätt men blir inte klok, behöver lite råd. På övervångingen ser det ut så här:
Jag tänker mig att måla ned taket ca 20 mm (sträcka A) på fondväggen, så den blir en vit yta ovanför fondväggen. Det samma gäller snedtaket (B) och ytterväggen (C). Mellan våningsplanen finns en list. Där tänkte jag måla fonden ända ned mot listen (sträcka D).
Ytan mellen markplan och övervåning ser ut så här:
Här blev det klurigare. Ett alterantiv är att "rama in" med vitt mot listen (E), vagnstycket (G) och ytterväggen (F). Men jag blir oskäker om det blir bra, det skänns spontant just lite "inramat". Ett annat alterantiv är att måla ända upp mot listen och ända ned mot vagnstycket men måla in från ytterväggen. Men det känns inte heller klockrent
Ytan mot källaren är också lurig:
Yta I ligger mot undersidan av vagnstycket, yta J mot ytterväggen och yta K mot listen till källaren (är nästan helt dold på bilden). Yta H ligger mot ett ytterhörn. Spontant skulle jag vilja måla in vitt på yta H och J och låta I och K gå i fondens färg ut mot vagnstycke och list, men jag vet inte.
Jag känner mig väldigt velig, kan någon ge mig råd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker mig att måla ned taket ca 20 mm (sträcka A) på fondväggen, så den blir en vit yta ovanför fondväggen. Det samma gäller snedtaket (B) och ytterväggen (C). Mellan våningsplanen finns en list. Där tänkte jag måla fonden ända ned mot listen (sträcka D).
Ytan mellen markplan och övervåning ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Här blev det klurigare. Ett alterantiv är att "rama in" med vitt mot listen (E), vagnstycket (G) och ytterväggen (F). Men jag blir oskäker om det blir bra, det skänns spontant just lite "inramat". Ett annat alterantiv är att måla ända upp mot listen och ända ned mot vagnstycket men måla in från ytterväggen. Men det känns inte heller klockrent
Ytan mot källaren är också lurig:
Logga in
Skapa konto
Yta I ligger mot undersidan av vagnstycket, yta J mot ytterväggen och yta K mot listen till källaren (är nästan helt dold på bilden). Yta H ligger mot ett ytterhörn. Spontant skulle jag vilja måla in vitt på yta H och J och låta I och K gå i fondens färg ut mot vagnstycke och list, men jag vet inte.
Jag känner mig väldigt velig, kan någon ge mig råd?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag skulle undvika ramar så mycket som möjligt.P pfb skrev:Här blev det klurigare. Ett alterantiv är att "rama in" med vitt mot listen (E), vagnstycket (G) och ytterväggen (F). Men jag blir oskäker om det blir bra, det skänns spontant just lite "inramat". Ett annat alterantiv är att måla ända upp mot listen och ända ned mot vagnstycket men måla in från ytterväggen. Men det känns inte heller klockrent
Gäller även mot källaren. Man vill väl att det ska kännas som en enda fondvägg som går hela vägen och som man har satt trappan ovanpå.
Klicka här för att svara