12 419 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Återställa målad marmor
I det nyinköpa huset så är fönsterbänkarna av polerad grå marmor, men de flesta är målade med vit färg. Jag och hustrun har letat information om hur man skulle kunna återställa dem till snygga marmorskivor, men inte hittat tillräckligt bra info. Gör det själv har en artikel om att slipa upp repad marmor med excenterslip, men våra skivor har ju dessutom ett skikt av färg på sig.
Några tips om hur man kan återställa skivorna till sin forna glans?
Få bort färgen kan du troligtvis med hjälp av såpa. Vanlig såpa funkar bra (gärna den gula sorten så du inte riskerar att marmorn tar åt sig av det gröna färgämnet) eller linoljesåpa som är effektivare och går snabbare. Pensla på flödigt med linoljesåpa och täck med plastfolie så det inte torkar. Låt sitta så länge som det behövs. Beroende på vilken sorts färg kan det gå på några timmar till några dagarr. Jag har ännu inte stött på någon färg som inte lösts upp till slut.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Jag undrar hur det gick för jag har samma problempelpet skrev:
I det nyinköpa huset så är fönsterbänkarna av polerad grå marmor, men de flesta är målade med vit färg. Jag och hustrun har letat information om hur man skulle kunna återställa dem till snygga marmorskivor, men inte hittat tillräckligt bra info. Gör det själv har en artikel om att slipa upp repad marmor med excenterslip, men våra skivor har ju dessutom ett skikt av färg på sig.
Om det är målat med traditionell lackfärg (alkyd) så går det med bas, t ex målarsoda i stark lösning och gladpack. Får det ligga över natt fuktigt så löses färgen upp och kan skrapas av. Bas skadar inte marmor.
Är det modern vattenbaserad snickerifärg så blir det svårare för det är akrylatfärg. Rödsprit kan vara ett uppslag. Eller nån klottersaneringsvätska som är anpassad för just akrylatfärg.
Är det modern vattenbaserad snickerifärg så blir det svårare för det är akrylatfärg. Rödsprit kan vara ett uppslag. Eller nån klottersaneringsvätska som är anpassad för just akrylatfärg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 134 inlägg
Sådär. Jag upptäckte att fönsterbänkarna inte är av marmor utan pressad eternit. Har inte gjort något med färgen, men färgen sitter dock jättedåligt och är lätt att skrapa bort. Om jag tar några timmar med ett rakblad utomhus är det nog klart sen.U Ullisan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden