karra
karra: Jag gjorde det, med resultatet ovan som följd. Nästa vägg jag gav mig på använde jag 0 vatten/ånga och all tapet lossnade utan problem. Har hållt på med "finliret" att slipa ner och gå med spackelspade flertalet timmar för att väck all filt som var kvar, nu är sista spacklingen gjord. Slipning och målning imorgon, tack för svar! :-)
6 svar · 4,1k läst
·
optimum
optimum: Ska du köra med akrylatfärg så är det grundolja på ändträ, sedan grundfärg och 2 lager färdigfärg. Då håller det i många år Grundad panel kan vara bra som ett skydd tills du hinner måla men knappast något som duger för färdigmålning.
5 svar · 11,6k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Bifogar lite bilder för inspiration :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
1 svar · 8,2k läst
·
T
Tosse: [citat] Innerhörnen brukar jag mjukfoga. Och sen spricker de... men det är lätt!
5 svar · 14,6k läst
M
mlkjhr: Det största problemet med ruttnande trä och akrylat var väl att amatörerna (inklusive jag själv) målade akrylat utan grundfärg.
7 svar · 6,1k läst
·
J
Jessika Söderberg: [bild] [bild] [bild] [bild] Vi ska måla tak lister och väggar i kök ca 20 kvm, samt hall ska måla rak lister och tapetsera. Ca 20 km. Plan ett. Tacksam om arbetet kan utföras snarast, vi har väntat på hantverkare nu i ett par månader som trots påtryckning inte åstadkommit offert.vi bor i villa i Uppsala.
0 svar · 1,3k läst
·
Björnen 51
Björnen 51: [citat] Hej. Jag har satt tätt mycket rusta- tapeter, och jag finner inga fel på dom.
16 svar · 30,6k läst
·
H
hapazard: Tycker inte att du behöver oroa dig för fuktskador i betongen på grund av ågning. Du kommer inte få in så mycket fukt i väggen, och ingjutet armeringsjärn är skyddat i vilket fall.
5 svar · 4,4k läst
Anna_H
Anna_H: Renoveringstapeten är egentligen bara för att få en jämn och enhetlig yta som enligt min mening är snyggare än en spacklad och slipad yta och dölja de allra sista mycket små ojämnheterna. Är väven snygg i övrigt så kan man ju spara den i något rum och bara måla på det, jag tycker det blir snyggt. Samma färg som på den bredspacklade ytan förståss, så att det bara blir
10 svar · 15,4k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Hur gick det?
1 svar · 3,8k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, då har du sommaren räddad.
10 svar · 43,2k läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Sen efter det hade jag lagt microlit över hela.
4 svar · 3,5k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Kör med ett bra vävlim, tex Colorama men även Rustas funkar, så har du mer tid att korrigera tapeten..
10 svar · 25,6k läst
H
Holmspel: Tillverkaren vill väl gardera sig mot att spacklet sjunker, spricker eller att gipsskivorna börjar röra sig med en sprucken tapet som följd.
1 svar · 5,1k läst
Bemmin Byggare
Bemmin Byggare: Jag har själv kopparplåt framför kaminen och tänkte samma tanke som du när vi flyttade in...det där ska bort! Men efter en omslipning av golvet och lite snällare färger på väggarna så har den växt så nu tycker jag att det är riktigt fint, det går ju att snygga till och få bort ärgen. Man får akta sig lite när man moppar bara, jag fick gröna fotspår på hela golvet under
6 svar · 9,7k läst
BirgitS
BirgitS: Hur gammal är "gammal"? Kring 1960 var det vanligt med dörrar som hade gabonfaner för att efterlikna teak. Så som jag har förstått det är Gabonfaner rätt tunt så det kan man inte slipa så mycket. Men gäller det ett hus som byggdes som väldigt exklusivt så kan man väl tänka sig att det är mahognyfaner, annars kan det ju också vara en dörr som är har fått sig en mörk lasyr.
1 svar · 3,8k läst
D
Daniel 109: Nej, jag har stängt av den funktionen, det inlägg jag svarade på skulle passat utmärkt i den här tråden. Det kan ju varit någon som svarade men märkte att det var en gammal tråd och raderade.
6 svar · 6,0k läst
A
Atom: Vad tycker du om att spruta en från Bauhaus färg med en HVLP färgspruta?
2 svar · 16,2k läst
garvin
garvin: Läste för fort . Den där gulnar nog med tiden .
2 svar · 6,2k läst
Annelie Hultberg
Annelie Hultberg: Här är en artikel och en film om tapeter från den här tiden: https://www.byggahus.se/kok/tapeter-40-50-60-70-talen :-)
3 svar · 5,8k läst
·
garvin
garvin: http://www.ybg.nu/mobil/index.php
26 svar · 7,9k läst
J
Jönas: Hallå Slaffe, Hur blev det med ditt måleriarbete? Vad valde du för färger tillslut
11 svar · 52,8k läst
·
H
Hammarfall: Jag provade lite bara. Ville ha den så ljus som möjligt och den blir mörkare ju mer färg som används. Krävs som du säger lite mer färg. Svårt att förklara hur ytan blev men färgen kunde tvättas bort när jag gnuggade med en trasa. Ska testa gnugga lite imorgon för att se om den tål något mer då. Finns även en impregnering att köpa till .
10 svar · 11,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du får ingen vattenskada inne i väggen av lite stänk oavsett vad du målar med. Det man måste skydda är vinkeln mellan väggen och bänkskivan så att det inte rinner ner vatten längs väggen och ner i golvet där det inte kan torka upp. Problemet är väl mer att det kan vara mer eller mindre omöjligt att få bort t.ex. stänk av rödbetssaft från när man skalar rödbetor eller
6 svar · 10,3k läst
T
trinee: [citat] Aha! Verkar väldigt rimligt efter att jag fått ditt svar och kunde googla vidare! Kan nu också bekräfta att det faktiskt är salt. Hade faktiskt ingen aning om att det förekom. Stort tack för hjälpen och snabbt svar! Nu kan jag sova lugnt och fokusera på att fixa till väggarna.
2 svar · 3,4k läst
·
S
sinuslinus: Är vad skivtillverkarna föreskriver. Har ingen egen erfarenhet. https://www.norgips.se/kunskapsbank/spackling-av-skarvar-horn-och-anslutningar/
4 svar · 3,0k läst
Lillfix77
Lillfix77: [citat] Ja.. Jag tänker ibland att det bra att lära sig/kunna göra en del själv. Och visst tycker jag det oftast är roligt. Men ibland tycker jag att jag är inte riktigt frisk som lägger ner så mycket tid och även pengar i en hyresrätt
16 svar · 4,1k läst
·
harry73
harry73: Det är svartlim och det kan innehålla asbest.
10 svar · 5,3k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Spärrgrund är en färg. Fråga färghandlaren
4 svar · 2,5k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Biltemas epoxifärg kanske, håller bra https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-2000039924
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.