Vi renoverade sovrumnet för ca 5 år sedan och det har uppkommit många sprickor på gipsväggarna. Jag gick till Hornbach och där rekommenderade de mig att köra på målarfog(latexfog) och det har jag använt nu på väggar, i hörn och mellan vägg och tak. Jag är lite orolig över väggarna. Jag är orolig för om färgen verkligen kommer att täcka...
Hade två djupa sprickor som fogades. Den största sprickan fogade jag men skrapade bort ett lager fog och spacklade sedan över (då det blev alldeles för ojämnt). Gjorde jag fel som spacklade över fog? Kommer fogen att synas igenom väggfärgen? Spricka nr 2 är fortfarande ojämn (som endast fogats).
Vet inte vad jag ska göra ... vill inte behöva spendera flera dagar på det här.
Om det verkligen inte blir bra så får jag sätta upp tapeter under sommaren...
Bifogar bild på spricka 1 (fog+spackel) och spricka 2.
Hade två djupa sprickor som fogades. Den största sprickan fogade jag men skrapade bort ett lager fog och spacklade sedan över (då det blev alldeles för ojämnt). Gjorde jag fel som spacklade över fog? Kommer fogen att synas igenom väggfärgen? Spricka nr 2 är fortfarande ojämn (som endast fogats).
Vet inte vad jag ska göra ... vill inte behöva spendera flera dagar på det här.
Om det verkligen inte blir bra så får jag sätta upp tapeter under sommaren...
Bifogar bild på spricka 1 (fog+spackel) och spricka 2.
Ställd inför problemet med sprickor hade även jag föreslagit pappremsor. Ibland är det svårt att få dem att fästa ordentligt med bara spackel. Därför brukar jag ibland spackla igen sprickan, limma remsorna med vävlim över och sedan spackla igen. Nackdelen är givetvis att det tar lång tid med alla torktider. Såsom målarna gör med att spackla in remsan och fylla sprickan i ett moment ger bara en torktid.
Jag vet inte om det håller med bara fogmassa och spackel i en så smal spricka. Jag skulle inte göra så, men det kan ju hända att den som gav rådet har goda erfarenheter av det tillvägagångssättet.
Jag vet inte om det håller med bara fogmassa och spackel i en så smal spricka. Jag skulle inte göra så, men det kan ju hända att den som gav rådet har goda erfarenheter av det tillvägagångssättet.
Jag tror inte riktigt den som gav mig rådet var jättekunnig. Pratade med någon på telefon och de lät inte heller så självsäkra. Jag har aldrig använt pappremsor däremot har jag använt glasfibertejp i hallen och det är riktigt svårt att få det rakt. Då använde jag en bred remsa men jag undrar om det kanske finns tunnare att köpa (har sett att det finns smalare). Så det hade inte gått att sätta spackel direkt på pappremsan om man har tillräckligt med spackel runt om som håller ? Jag har sett hur andra här i forumet har haft svårt att sätta fast pappremsor och de har varit tvungna att hantera bubblor bakom pappen. 
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Jag tror att målarna brukar spackla igen springan och lite till så att det är en viss tjocklek spackel på väggen. Sedan lägga remsan i det våta spacklet och lägga mer spackel uppepå. Jag har lyckats med det över gipsskarvar. De nya gipsskivorna är tunnare i kanterna för att lämna plats för spackel och remsa. Jag har misslyckats med det också. Ibland så att det syns direkt och ibland så att det släpper efter en tid. Därför brukar jag enligt tidigare limma remsorna på härdat spackel på de lite knepigare ställena. Jag vet inga fördelar med glasfiberremsorna framför papremsorna.
https://www.paintpro.se/tejp-maskering/malarremsa-cp-50. Bygger lite mindre .
Produkter som diskuteras: "tejp-maskering"
Tejp & maskering
Nedan presenteras vårt sortiment av tejp och maskeringsprodukter. Detta är nödvändiga tillbehör för att skapa skarpa kanter och skydda områden från att bli oönskat målade under ditt projekt. Med rätt tejp och maskering kan du arbeta mer
Läs mer
Ja du ... Det får bli plan B men det finns risk att tapeten också spricker så då är det inte hundra med det heller. Tror tapetsering är svårare iom att jag tar väldigt lång tid på mig när det kommer till design. Kan inte bara ta vilken tapet som helstdavveno1 skrev:
Intressant ... jag har ju tänkt att pappremsorna rivs upp när väggarna flyttar på sig medan glasfiberremsor håller allt på plats. Har läst här på forumet att det finns de som använt vanligt tapetklister för att sätta upp pappremsa.A Avemo skrev:Jag tror att målarna brukar spackla igen springan och lite till så att det är en viss tjocklek spackel på väggen. Sedan lägga remsan i det våta spacklet och lägga mer spackel uppepå. Jag har lyckats med det över gipsskarvar. De nya gipsskivorna är tunnare i kanterna för att lämna plats för spackel och remsa. Jag har misslyckats med det också. Ibland så att det syns direkt och ibland så att det släpper efter en tid. Därför brukar jag enligt tidigare limma remsorna på härdat spackel på de lite knepigare ställena. Jag vet inga fördelar med glasfiberremsorna framför papremsorna.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Vad är det för typ av hus?
Sprickor mitt på en vägg låter ju som sättningsskador, i innehörn är oftast av mer kosmetisk karaktär.
Sprickor mitt på en vägg låter ju som sättningsskador, i innehörn är oftast av mer kosmetisk karaktär.
Om det är mindre sprickor så sätt Flüggers tjockare renoveringstapet på väggen och måla. Du kan gott kosta på dig att skruva gipsen ordentligt först också.
Alternativt limmar du pappremsor som föreslaget med vävlim. Låt torka och spackla med 40 cm bred spackel. Men det går betydligt fortare att skicka upp renoveringstapet.
Att bara tapetsera riskerar du ändå få sprickor i tapeterna. De håller inte för några egentliga rörelser.
Alternativt limmar du pappremsor som föreslaget med vävlim. Låt torka och spackla med 40 cm bred spackel. Men det går betydligt fortare att skicka upp renoveringstapet.
Att bara tapetsera riskerar du ändå få sprickor i tapeterna. De håller inte för några egentliga rörelser.
Tack för alla svar ! Antingen blir det endast spackel eller pappremsa och spackel....
Måste man spackla 2 ggr över pappremsa ? Om det uppstår bubblor, vad gör man då ? Ska man ha rejält med lim under pappremsan eller ska man ha lika mycket lim som för tapetuppsättning ? Hur vet jag när det är torrt ? Har aldrig använt pappremsa
Måste man spackla 2 ggr över pappremsa ? Om det uppstår bubblor, vad gör man då ? Ska man ha rejält med lim under pappremsan eller ska man ha lika mycket lim som för tapetuppsättning ? Hur vet jag när det är torrt ? Har aldrig använt pappremsa