Hej! Jag har små partier på mitt plåttak som tappat sin färg och undrar om det skulle vara lämpligt efter förarbete att måla/sprayas med hammarlack? Någon som testat detta på plåttak ?
 
Åsa Lund
Ingen aning
Det färg jag hört är bra på plåt är Kirjo
 
Har en del galvade partier som målades med hammarlack ca 2005. En del har släppt det andra är som nytt, om än lite solblekt. Har även målade armeringsjärn som är som nya.
 
tack för svar :) jag tror jag ska köra på hammarlack. Får vara noggrann med underarbetet och hoppas det håller iaf 10 år
 
Åsa Lund
Om lite färg lossnat redan är det noga att du verkligen får loss det som är på g att lossna. Gör ordentligt rent och skrapa lös färg.
 
Tänk bara på att det blir svårt att måla om sen..........Hammarlack ser ut som det gör för att det är silicon i det.......
 
Åsa Lund
S Stefan1972 skrev:
Tänk bara på att det blir svårt att måla om sen..........Hammarlack ser ut som det gör för att det är silicon i det.......
Går det att måla om med ny hammarlack?
Tänker på mina utemöbler
 
Staffans2000
Det är inget problem! Jag renoverade en bil i min ungdom. Ramen och karossens undersida blästrades, grundades och målades med Hammarlack. Väldigt snyggt tyckte jag då.
Kontentan är att när jag lackade karossen överlappade lacken Hammarlacken på trösklarna, men utan skador!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det att måla om med ny hammarlack?
Tänker på mina utemöbler
Jo det brukar gå men det blir inget bra. Ser oftast kluddigt ut för det syns att det inte flyter ut bra. Jag är dock bara van med gammal hederlig hammarlack. De modernare kanske beter sig annorlunda. En del ser ju inte ens ut som hammarlack så det kanske minskat siliconen lite. Målade allt möjligt på en verkstad tidigare men det är typ 27 år sen nu.....usch vad tiden går fort.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om lite färg lossnat redan är det noga att du verkligen får loss det som är på g att lossna. Gör ordentligt rent och skrapa lös färg.
Hej! Tror taket är 40 år gammalt, vet dock inte om eller när det är ommålat men det är endast nockplåten som är utsatt för detta färgsläpp annars ser taket väldigt bra ut.
 
Åsa Lund
V Vanhedern skrev:
Hej! Tror taket är 40 år gammalt, vet dock inte om eller när det är ommålat men det är endast nockplåten som är utsatt för detta färgsläpp annars ser taket väldigt bra ut.
Borsta över med stålborste så märker du.
Håller tummarna!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.