3 026 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Fabriksmålning av panel och läkt
Hej!
Har beställt ett antal löpmeter falsad panel samt ännu mer ”läkt” från ett mindre sågverk, just pga kvaliteten i virket.
Frågan är nu om det finns en möjlighet att materialet kan mellanlanda hos måleri/fabrik för grund och mellanstrykning innan leverans till oss. Jag har stora problem med att hitta ett ”fabriksmåleri”... någon som har tips?
Virket ska från Värmland till Göteborg.
Färgen som avses är falu rödfärg
Mycket tacksam för tips!
Har beställt ett antal löpmeter falsad panel samt ännu mer ”läkt” från ett mindre sågverk, just pga kvaliteten i virket.
Frågan är nu om det finns en möjlighet att materialet kan mellanlanda hos måleri/fabrik för grund och mellanstrykning innan leverans till oss. Jag har stora problem med att hitta ett ”fabriksmåleri”... någon som har tips?
Mycket tacksam för tips!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Falu Rödfärg på panel och lock till ett normal stort hus grundmålar du och en person till på 10-12 timmar/2 helgdagar. De går ruskigt fort efter ett par brädors träning. Mellan-/färdigmålning finns ingen anledning att göra eftersom du vill täcka spikskallarna.
När jag klädde om mitt hus beställde jag mellanstruken panel. Färgen täckte mycket bättre än om man målat det en gång innan uppsättning hemma. Priset blev inte mycket dyrare ön att köpa obehandlat och färg för att måla själv. Det enda kravet var att köpa hela paket, men då en kompis skulle bygga garage samtidigt löste det sig bra. Det var inte falurödfärg utan ”riktig” färg.K Karl P skrev:Hej!
Mycket tacksam för tips!
Framförallt var det oerhört skönt att bara öppna paketen och börja spika utan alla målningsmoment. Jag gjorde allt själv på förra huset och det räckte med en gången.
Plasten runt virket var märkt derome men om det var deras måleri också vet jag inte.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Helt fel. Rödfärgen måste ovillkorligen penslas in på omålat virke, annars fäster den inte. Det är dock väldigt lätt eftersom som ser direkt om penseldraget funkar eller inte. För att underlätta vätningen brukar man spä färgen 10-15% vid grundningen.R RoBo skrev:
Vid ommålning går det däremot bra att spruta om det inte är så noga med arbetet. Funkar fint på ladugårdsväggar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Då är det stor skillnad i tidsåtgång om man gör det själv med pensel. Leverantörerna av virket (och även en del husbyggare) har målningsautomater som tar en fasadbräda på ett par sekunder. Dessa funkar inte med Falu Rödfärg (har provat själv)G-83 skrev:
Om jag tolkar era blandade svar rätt lutar det åt rödfärg inte är funkar med målningsautomater och att målning får ske under partytält på tomten. Av antingen ngn anlitad eller jag själv =)
Tack för svaren så här långt
Tack för svaren så här långt
Klicka här för att svara