Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har satt upp renoveringstapet. Spacklat lätt på några ställen där skarvarna inte var helt täta. Personalen på måleributiken sa att det gick att göra. Slipade lätt men det kändes som att tapeten liksom sög upp. Nu efter två lager förg så syns skarvarna. Supertrist. Det ska på ett lager kalkfärg också och det tar kanske lite men osäker på om det tar allt? Vad göra?
Ser ut att vara dåligt slipat, ser även väldigt tunnt ut för att vara 2 lager färg, ser tydligt på fotot att renoveringsduken inte är helt mättad, vilket även gör det svårare att pensla ut kalkfärgen. Jag tycker att det är bättre att spackla efter grundning.
Jag har slipat så gott det gick men det kändes som renoveringsduken liksom hade sugit fast spacklet. Likaså så blev det som att renoveringsduken ruggades till om en kom åt den. Har följt föegbutikens rekommendationer på arbetsgången och färgåtgång. Har du några tankar om vad en kan göra nu?Martin321 skrev:
Fenomenet med att du tycker duken suger lite och spacklet blir lite svårslipat är anledningen till att jag tycker man spacklar efter grunden. Är kanterna för stora och du tycker att det känns med handen, kan du prova att tunnt spackla ut kanterna nu, viktigt om man börjar spackla efteråt är att se till så det är målat "lika mycket" överallt, alltså måla på spacklet 2 gånger, kalkfärg är väldigt känsligt för olika mycket sugande partier,
och det visar sig igenom mörkare partier i färgen.
Kalkfärg tar en del ojämnheter pga tjockleken på färgen och den ojämna strukturen i ytan.
Kalkfärg tar en del ojämnheter pga tjockleken på färgen och den ojämna strukturen i ytan.
Ja, det är lätt att vara efterklok. När jag tittar på väggen så ser jag inte kanterna som det största problemet utan att ytan blir annorlunda där spacklet är jämfört med där det är ren renoveringstapet. Så då hjälper det ju inte att spackla mer?
Martin321 skrev:
Fenomenet med att du tycker duken suger lite och spacklet blir lite svårslipat är anledningen till att jag tycker man spacklar efter grunden. Är kanterna för stora och du tycker att det känns med handen, kan du prova att tunnt spackla ut kanterna nu, viktigt om man börjar spackla efteråt är att se till så det är målat "lika mycket" överallt, alltså måla på spacklet 2 gånger, kalkfärg är väldigt känsligt för olika mycket sugande partier,
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Fast varför spackla på tapeten? Tanken är att man ska göra underjobbet klart, tapetsera och sen är det bra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Fast brukar man verkligen måla på renoveringstapet? Det är ju ett bra underlag för tapetsering men för målning blir det ju konstigt. Har ingen aning vad som är brukligt dock.
Jodå.S Stefan1972 skrev:
Duros Easy Cover är väl tänkt för såväl målning som tapetsetsering, Flüggers variant finns i två varianter beroende på om man tänkt måla eller tapetsera.
Redigerat:
Målarbutiken rekommenderade det. Vi hade tänkt bredspackla. Underlaget var delbar strukturtapet där vi tagit bort strukturen.
S Stefan1972 skrev:
Första lagret man målarpå reparationstapet brukar suga nått otroligt, så inte så nödvändigt att använda slutfärgen då, utan hellre någon billig grundfärg, kanske mätta med takfärg eller vad man annars kan hitta. Sen brukar det räcka med två gånger slutfärg.
Vet inte om jag skulle rekommendera spackling i skarvar dock, man behöver nog vara mer noga än så vid uppsättning för att det ska bli bra.
Sen som det är sagts, så kommer väl kalkfärgen att maskera den skillnad ni nu fått med den spackade ytan. Kanske.
Vet inte om jag skulle rekommendera spackling i skarvar dock, man behöver nog vara mer noga än så vid uppsättning för att det ska bli bra.
Sen som det är sagts, så kommer väl kalkfärgen att maskera den skillnad ni nu fått med den spackade ytan. Kanske.
Vi grundade med jotun spärrfärg, som rekommenderat av färgaffären.
lopec skrev:
Första lagret man målarpå reparationstapet brukar suga nått otroligt, så inte så nödvändigt att använda slutfärgen då, utan hellre någon billig grundfärg, kanske mätta med takfärg eller vad man annars kan hitta. Sen brukar det räcka med två gånger slutfärg.