Färg, Måla & Tapetsera
Astrom86: hej Har bestämt mig för att köra rullspackel och ge det en chans. Men till min fråga, bör man köra ”vanligt” spackel innan i skarvar och ev hål som ska lagas?
offlarjon: [citat] Hmmm har dålig koll känner jag. Hur ser man det? Är det något som borde ha fixats när isoleringen gjordes?
erriksson: Skam den som ger sig! :D Jag har nu lyckats få lös dem, jag fick bara skära lite närmare taket så det tog i färgen istället för fogen. Då fick jag en snygg kant som jag sen kan täcka över med en lite bredare och snyggare taklist. Tack för alla tips!
Fsandin: Jag målade två lager isolerande grundfärg och sen ett nytt lager med väggfärg. Tack gode gud!
FunkishJonny: Är ju ingen färgexpert, men har nyligen haft stor nytta av en Hemnet-artikel om färghjulet. Tycker att det är särskilt praktiskt när man redan har 2-3 färger att ta hänsyn till och vill ha hjälp att förstå vad det är för färgkombination man har skapat, om någon. Länken till diskmaskinen fungerade inte,men jag googlade Smeg Pink Dishwasher, och om de resultaten jag hittade
raveper: Vill man ha det ännu bättre kan man fylla igen skarven med lite spackel.
Manfreds: Som ovan, det beror på vilket tapet. Hade själv sjögrästapet som givetvis fick rivas ner. Kvar är då råa betongväggar och de är ju långt ifrån släta. Köpte först nyans cover, billig tapet som finns på bauhaus etc, blev inte alls slätt. Har använt renoveringstapet en gång för länge sen med gott resultat och hittade lite av den i källaren. Testade slänga upp den och den tog
Vildparti: [citat] Ja den kanske går att ha. Om jag medvetet gör fel. Vill ju ibte att väven ska synas igenom men vill ändp ha det ruffigt. Dra med svamp istället för spackelspade på andra laget kanske ?
KnockOnWood: Precis vad vi har gjort, proffsmålat september 2012. Boningshus med Demidekk Ultimate A-Bas bruten S1500-5. Vill minnas att kulören kallades Morgondis. Stall och garage, småhusen, målade med Flügger 99 Aqua bas 1 S2500-N. Alltså småhusen i något mörkare nyans för att det inte skulle se för tråkigt ut :) Men med så ljusa färger blir intrycket väldigt olika om det är direkt solljus
Niklaspe: Hur länge tar det för huset att torka upp efter en fasadtvätt? 10 grader ute. Om det skulle regna under torkningen är det försumbart? Mätt med fuktmätare, var torrt även efter det regnat, därför jag undrar. Kan man lägga på fasadtvätt utan att skölja av den? Bra/dåligt? Hur pass noga är det med rengöringen? Är det avgörande för ett bra resultat? Dumt låta fasadtvätt rinna
Anna_H: [citat] Flügger woodtex Primer är inte heller någon spärrgrund. Noterar dock när jag kollar deras produktinfo att de faktiskt har med info om härdning. Flera dygn i detta fall. Det innebär att det kan vara värt att testa, men du ska vänta en vecka mellan lagren om det ska fungera. Härdningen är det som är viktigt för att binda genomblödningen.
Villa1949: Jag tyckte panelen såg rätt bra ut :thinking: lite färg över så hade jag varit nöjd.
Krypstocken: Hej Vet inte på rak arm... jag har målat murstocken med ”standard” vägg färg och minns det som 7S. Jag har kvar hinken, skall verifiera men är säker på att locket är orange vilket tyder på 7S
Fulkemisten: ...och täck marken/ytan under. Färg går INTE bort med tiden från stenplattor, altaner, ärtsingel osv.
Mad_Man: Om man skall sätta upp en ny välvd handledare utan att måla den, men samtidigt få den att förbli snygg utan torrprickor etc, vad vad behandlar man den med då? Olja?
hsd: Pigment är lätt att blanda, har gjort det själv för länge sedan Konstnärsfärger är pigment i olja, oftast i linolja
Anna_H: Jag fixade spikhålen i vårt tak med spackel i en doseringsspruta för medicin till barn/smådjur från apoteket.
Satsuki: [citat] Vad är det för material i trappan? Är det en trappa ute eller inne?
J_B: Jag har snart målat om alla mina bruna fönster och golvlister till vitt. Har först torkat rent med t-röd o sen slipat lätt och sen eftertorkat bort slipdammet. Har sen grundmålat med Biltemas oljebaserade grundfärg för inomhusbruk. Sen har jag använt vattenbaserad snickeri färg utav det fabrikat jag haft hemma för tillfället.
Martin321: Slipa av stolarna, tvätta, grund+ 2ggr färdig. Fönsterfärg går bra att måla med. Kan rekommendera Teknos Futura serie. Eller Cello som säljs på K-rauta. https://www.k-rauta.se/produkt/grundfarg-cello-aqua-helmatt-vitbas-1-27l/6414620485392 https://www.k-rauta.se/produkt/snickerifarg-cello-cristal-aqua-halvblank-vitbas-1-27l/6438313164388
Axel12345: Tja! Jag har rivit en vägg av lättbetong i min lägenhet och Behöver nu laga vägg tak där den rivna väggen stod. Tänker att jag ska använda mig av någon cementbaserad historia, typ husfix, kan det gå bra? Jag funderar på om jag för ska sätta lite gips i ”hålen” för att slippa använda så mycket klet Behövs det annars någon form av armering? Nästa problem blir att få till
Dragon85: [citat] Autokorrigeraren tyckte att utomhusbruk lät bättre än inomhusbruk. Spackel jag har är för inomhusbruk och inte utomhusbruk. Ifall någon moderator ser detta får de gärna ändra titeln på denna tråd. :p Ska alltså vara "Kan man använda spackel för inomhusbruk utomhus efter övermålning?" Blev visst autokorrigerat fel på övermålning också :(
Matilda Rosenlund: Hej! Jag letar efter en tapet från en kollektion från Boråstapeter 2007. Den heter Lust och ingick i Linné kollektionen. Är det någon som har en rulle eller två som ligger och dammar så köper jag gärna!
Johan Gunverth: [citat] Översatt: Vi vill inte att du med enkelhet skall får reda på NCS-koden så att du kan köpa färg av någon annan tillverkare. Som @Jörgen Ö skirver; låt en färghandlare mäta upp en prov av färgen så kan du få en kod som matchar befintlig NCS-kod
einar-: Möglet som finns är nog gammalt sen det varit grisar inne för runt 30 år sen. Har slängt in nån gammal soffa och sånt där som inte har möglat så ventilationen räcker till iaf. Är väl mest den instängda lukten jag skulle vilja ha bort så gott det går.
Freddy_kruger: Du har ju målat på en vägg som inte är helt slät. Bild 1: Den spacklade ytan blir slätare än övriga väggen. Bild 2: En ojämn vägg. Bredspackla om du vill ha helt släta väggar!
Majvive: Kan man grunda med tapetklister utblandat med vatten istället för grundfärg? För att mätta
Mazen: Kapa första våden så du får en större bit än 70mm på sista. ( 200-300mm ) Börja som du skriver en 5-10mm in på väggen så blir hörnet rakt.
mikael Åström: Jag har sprutat många husfasader men första lagret använde jag roller och pensel. blev bra och får inte snåla på färgen bara