Hej,
Jag har anlitat en målare som har börjat spackla mina väggar. Jag bad målaren bredspackla väggarna, han har spacklat skarvar ordentligt och lite på övriga delar av väggar men inte ordentligt, han har spacklat så att man kan se tidigare underlag. Min fråga är om det är tillräckligt? Är det att bredspackla? Jag har ingen erfarenhet av bredspackling, därav ställer jag frågan om det är tillräckligt att spackla ett jätte tunt lager. Är det bredspackling? När jag frågar målaren påstår denne att det räcker och att det viktiga är att vägglaget är rakt och därav har han inte lagt på ordentligt med spackel. Jag befarar att vägglaget kan synas då jag har mycket ljusinsläpp i lägenheten, det var ju anledningen till att jag ville att målare skulle bredspackla över tapeten ordentligt med ett tjock lager spackel. Vill inte ha väglagg där det går att se olikheter i vägglag. Vore tacksam för svar om hur tjockt lager spackel som ska spacklas på vägg vid bredspackling för bästa resultat.
Tack på förhand!
Jag har anlitat en målare som har börjat spackla mina väggar. Jag bad målaren bredspackla väggarna, han har spacklat skarvar ordentligt och lite på övriga delar av väggar men inte ordentligt, han har spacklat så att man kan se tidigare underlag. Min fråga är om det är tillräckligt? Är det att bredspackla? Jag har ingen erfarenhet av bredspackling, därav ställer jag frågan om det är tillräckligt att spackla ett jätte tunt lager. Är det bredspackling? När jag frågar målaren påstår denne att det räcker och att det viktiga är att vägglaget är rakt och därav har han inte lagt på ordentligt med spackel. Jag befarar att vägglaget kan synas då jag har mycket ljusinsläpp i lägenheten, det var ju anledningen till att jag ville att målare skulle bredspackla över tapeten ordentligt med ett tjock lager spackel. Vill inte ha väglagg där det går att se olikheter i vägglag. Vore tacksam för svar om hur tjockt lager spackel som ska spacklas på vägg vid bredspackling för bästa resultat.
Tack på förhand!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
En slät vägg är en slät vägg... mängden spackel har ingen betydelse, så länge det fyller eventuella ojämnheter.
Okej, anledningen till att jag ville bredspackla väggarna var för att få bästa möjliga yta, dels en jämn yta och även för att det inte ska se olika ut då jag har erfarenhet av att man kan se två olika utskick på väggar när man endast spacklar skarvar.
Vill man ha en helt enhetlig yta målar man ett lager efter spackling. Om det är motiverat betor på vad det är för olika ytor på väggen och vad man ska tapetsera med. Men spackel lägger man inte på mer än nödvändigt för att få en slät yta.
Tack för era inlägg! Ni har verkligen varit till hjälp. Nu kan ja sova utan att behöva tänka på saken. Återigen tack!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Klicka här för att svara
