Håller på med de sista detaljerna på en vägg med två skjutdörrar och funderar på hur jag ska göra ett snyggt avslut mot dörrhålet. Väggarna är uppbyggda av 45x45 reglar på båda sidorna av dörrfickan, på dessa sitter OSB+gips.

Först hade jag tänkt sätta gipsremsor som sen spacklas och målas så allt smälter in i väggen. Men det blir väldigt många hörn, särskilt när man inte är en mästare på att spackla :worried:

Har fått många bra tips och idéer här på forumet så gör ett försök med detta också. Någon som har en bra idé på hur man gör ett bra avslut? Vill helst inte behövs sätta lister där.

Väggkonstruktion med OSB-skivor och en ofärdig skjutdörröppning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en vägg med osäkert avslut vid skjutdörrshål, exponerade reglar och OSB-skivor.
Skapa konto
Detaljbild av en oavslutad vägg vid skjutdörr med synliga reglar och gipsplattor.
Skapa konto
Detaljvy av vägg med skjutdörr och reglar, osb-skiva och gips synliga, behov av avslut mot dörrhålet.
Skapa konto
Vägg under konstruktion med synliga OSB och gipsskivor ovanför en skjutdörr.
Skapa konto
Skjutdörrar monterade i vägg med oskyddade reglar och delvis spacklad gipsvägg vid dörrhål.
Skapa konto
Detaljbild på ovandligt avslut mellan vägg med skjutdörr, OSB och gips, utan lister.
Skapa konto

Omfattningar i MDF, färdigmålade eller omålade?
Spackla o måla tror jag inte på, pga rörelser.

• Gilla
villeg
  • Laddar…
MDF 10mm som du kapar rimpor av, montera med en knapp mm utanför gipset och spackla in i väggen.

Edit tvåa på den.

• Gilla
villeg
  • Laddar…
Gips och ytterhörn tror jag blir snyggast, annars som dom andra säger Mdf, men då bör mdfen rå någon millimeter utanför vägg så det går att latexfoga kanten.

Jag hade satt foder bara.

MDF låter som ett bra alternativ. Målar den innan montering så blir insidan (kanten mot dörren) bra också. Man kommer ju se en bit in i springan mellan dörren och väggfickan. Det är här det blir svårt att få till ett snyggt hörn om man bara sätter gips.

Funderar på om det skulle gå att sätta ytterhörnskydd av plåt och spackla/måla ihop skarven mellan MDF och gips. Vad tror ni om möjligheterna att få det fritt från sprickor? Se bild nedan.
Handritad skiss som visar hur MDF och gips kan kombineras vid en dörrinstallation.
Skapa konto

Vår skjutdörr ser ut som en vanlig dörrkarm som någon har lyft bort dörren ur och satt upp en extra list i.
Vilket resulterade i denna historia...
Vi köpte hus för ett år sedan. En dag flera månader efter inflyttning så skulle vi ha gäster och jag tänkte att jag kunde stänga in mig i köket och sköta lite matlagning och för att slippa matos i huset så stängde jag dörren. En halvtimme senare så hör jag hur det skriks utanför köket så jag öppnar och kollar efter. Där står frugan och ser väldigt förvirrad ut. Hon hade inte insett att vi hade en skjutdörr... ;) Till hennes försvar så går den "in i" trappan.

• Skjutdörr delvis öppen, inbyggd i en trätrappa, som leder till ett kök med vit kyl och vedertag.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Twilight och 3 till
  • Laddar…
Det brukliga är väl att man tillverkar en "karm" och sen har foder på normalt vis.

Bästa svaret

Låter en bild tala.. det med att lacka sågade ytor "lärde" jag mig av en möbeltillverkare som gjorde det för att ytan inte skulle bli grynig efter målning.
Ett metall beslag skulle jag undvika, alt är en vinkellist i trä..
Handritad skiss som visar lackering av sågad träyta för att undvika grynighet efter målning.
Skapa konto

• Gilla
Martin321
  • Laddar…
Det bör ju även påpekas att dörren ska väl gå emot nåt på väggen också ? Enbart dörrblad mot slätvägg ser väl konstigt ut?

S Stefan1972 skrev:
Det bör ju även påpekas att dörren ska väl gå emot nåt på väggen också ? Enbart dörrblad mot slätvägg ser väl konstigt ut?
Nej, vi ska inte ha något som dörren går emot. Tanken är att väggens ytskikt ska fortsätta in i andra rummet utan avbrott. Så när dörren är öppen ska det ge känslan av att det är samma rum. Därför försöker vi få avslutet så diskret som möjligt också, helst utan foder och andra lister.

Vi har Habo skenor med softclose som är inställda på att stanna precis i nivå med väggen, så det ska inte behövas något stopp. Rummen som dörrarna sitter i är sovrum och klädkammare. Så dörrarna är mest till för att blockera ljus om någon går upp och klär på sig innan den andra vaknat.
Ritning av sovrum och klädkammare med markerade dörröppningar och mått.
Skapa konto

• Gilla
mariasoderberg1983
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Låter en bild tala.. det med att lacka sågade ytor "lärde" jag mig av en möbeltillverkare som gjorde det för att ytan inte skulle bli grynig efter målning.
Ett metall beslag skulle jag undvika, alt är en vinkellist i trä..
[bild]
Den lösningen känns som en bra kompromiss (y). Tror den blir tillräckligt nära vår vision och sen håller den nog också.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Den lösningen känns som en bra kompromiss (y). Tror den blir tillräckligt nära vår vision och sen håller den nog också.
Och snyggast inmålad i samma kulör som väggen...
(Du kan med fördel använda en matt lackfärg ist för väggfärg)

Resultatet. Fogen mellan MDF och gips blev långt ifrån perfekt. Hade blivit bättre om jag spacklat till kanterna lite först. Så det inte blev så stora springor som det nu blev på vissa ställen. Kanske sätter vi en tunn trälist målad i samma färg som väggen senare, men det får duga tillsvidare.
Ojämn fog mellan en MDF-panel och gipstak vid en dörröppning, med synliga springor.
Skapa konto
Ojämn fog mellan en MDF-panel och gipstak med synliga springor och en vattenpass i mitten.
Skapa konto
Hörnet där en vit MDF-panel möter en grå gipsskiva med märkbara springor och ojämnheter vid sammanfogningen.
Skapa konto
Vit dörr med synliga springor mellan MDF och gipstaket mot vittrapanel och grå vägg.
Skapa konto

• Gilla
mariasoderberg1983 och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.