Denna garagevägg i ganska nybyggt hus.
Vi lade inte till målning i husbygget då det var ganska dyrt.
Men tycker det är ganska tråkigt att väggarna i garaget är gipsade bara.

Så, tanken är att spackla till lite och sen måla vitt med enkel billig färg.
Resultatet behöver absolut inte bli superbra men det ska ju iaf se vettigt ut.

Är det bara att spackla skarvarna ni ser på bilderna och skruvhålen, slipa och sen måla på?

Något annat man behöver tänka på?

Ommålad garagevägg med synliga skarvar och skruvhål på gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad garagevägg med synliga skarvar och skruvhål i gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
För att undvika sprickbildning så spacklas en pappremsa in i skarven. Annars är det bara att spackla, slipa, måla som gäller.

Hade rekommenderat att sätta någon form av glasfiberväv på väggen, då håller din vägg mycket bättre - speciellt i ett garage.

Ser ju lite glest ut mellan skruvarna, komplettera lite där.

JanneJanne123
Limma pappremsan med våtrumslim är enklare för en nybörjare, i övrigt håller jag med föregående.

• Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Limma pappremsa med våtrumslim, mycket enklare även om det blir extra väntan på torktid. Sen är det bara att spackla på.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Limma pappremsan med våtrumslim är enklare för en nybörjare, i övrigt håller jag med föregående.
Hur gör man detta i praktiken?
Först spackla lite i skarvarna, torka slipa.
Sedan limma dit den här pappremsan med våtrumslim?
Sedan efter det har torkat spackla på ytterligare?

Behövs det fler skruvar?
Känns som gipsen sitter rätt bra.

JanneJanne123
Ja, precis så som du beskriver det brukar jag göra. Spackla lite först så man får ett jämnt underlag och sedan limma dit remsan och därefter spackla som vanligt (efter lite torkning).

Jag håller med om att det ser lite tungt ut med skruvarna så jag hade nog dragit i ett par extra, men det är ju så klart svårt att avgöra på en bild hur det sitter.

Skruvavstånd i kant 200mm och inne på skivan 300mm.

Det är inga dumma råd.
Det dom menar med pappremsor är spackel remsor som finns i både pappers form och som glasfiber remsor och gör så att det inte spricker i skarven.
Finns att köpa överallt där dom säljer färg och spackel.

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Är ni säkra på att ni vill spackla med tanke på att ni har valt att måla med billig färg.

R
N Nickesågen skrev:
Sluta ge rent ut sagt dumma råd till folk om du överhuvudtaget inte kan ett gnutta om måleri. Läs på innan du ger "goda" råd till folk. Sen när började man limma fast papp remsor???
Jag körde våtrumslim efter tips från målaren som spacklade mitt nybygge. Spacklade o målade garaget själv.
Fungerade utmärkt

JanneJanne123
N Nickesågen skrev:
Sluta ge rent ut sagt dumma råd till folk om du överhuvudtaget inte kan ett gnutta om måleri. Läs på innan du ger "goda" råd till folk. Sen när började man limma fast papp remsor???
Ja det är ett ganska vanligt sätt att göra det om man inte är proffs och om man faktiskt har tagit sig tid att just läsa på lite. Finns bland annat ett flertal trådar i ämnet här på byggahus som behandlar frågan ingående.

T
N Nickesågen skrev:
Då kanske besserwissermålaren också kan tala om hur man "ska" göra och inte bara kasta bajsmackor...
Är man inte van vid att spackla in pappremsan går det alldeles utmärkt att limma dit dem.
Nämt ett enda rimligt skäl till varför man inte ska limma dem.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
KalleKe
N Nickesågen skrev:
Vad skulle egentligen vara det dumma med rådet? Det är en bra lösning för nybörjare att enklare lyckas.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
V
Om man(som jag)vill vara bekväm,så spacklar man inte alls.
I vårat förra garage bara rullade jag tak och väggar med en ljus färg.
Det blev en enorm skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.