1 944 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Måla list
Hej,
En dum fråga.
Jag ska måla list mellan golv och vägg och då ska jag foga för att bli av med mellanrum som samlar damm. Hur gör jag med maskering, maskerar kittar, tar bort maskering och maskar igen för att slippa få en kant av tejpen?
Hur ska man göra?
En dum fråga.
Jag ska måla list mellan golv och vägg och då ska jag foga för att bli av med mellanrum som samlar damm. Hur gör jag med maskering, maskerar kittar, tar bort maskering och maskar igen för att slippa få en kant av tejpen?
Hur ska man göra?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"

Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Min erfarenhet är att det inte blev helt bra att maskera, sen foga och måla två gånger. Tejpen torkar och det blir inte snyggt efter. Nästa gång kommer jag maska, foga, ta bort tejpen, låt torka, maska och måla igen.
Byggveteran
· Åland
· 2 042 inlägg
Du ska dra tejpen brant mot där den sitter kvar, dvs inte lyfta rakt ut. Dra bort innan färgen torkat.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 515 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 515 inlägg
Jag fogade, akrylatfog, en list och då använde jag en bred spackel, höll den mot väggen och flyttade allt eftersom
Målningen gjorde jag på frihand på liknande sätt som vid fönstermålning
Målningen gjorde jag på frihand på liknande sätt som vid fönstermålning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slipa manuellt eller slipmaskin, täta lister, grundmåla
Färg, Måla & Tapetsera -
Omålade lister
Byggmaterial & Byggteknik -
Grundmåla lister, foder och dörrsocklar - även på baksidan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla in taklisten men med vad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ventilation övermålade samt lister ivägen nyinflyttad lägenhet
Miljö & Hälsa