Hej forumet!
Jag sitter och räknar på färg till min verkstad. Ytorna som ska målas är gipsade väggar och tak, ca 300 kvadratmeter. Eftersom den angivna täckningsförmågan varierar en hel del mellan fabrikaten (om den ens är angiven, ett minus för byggmax) så gjorde jag ett kalkylblad där jag stoppar in alla variabler och jämför de vanliga misstänkta, alltså Clas, Jula, Byggmax, Rusta. Inte för att jag trodde det skulle bli billigt att måla 300m2, men det blir hiskeligt dyrt ändå. jag får fram priser mellan 10kkr (rusta) och 18kkr (clas), alltså mellan 34 och 50 stycken 10-litersburkar.

Nu behöver jag en sanity-check:
Är det för det första en rimlig åtgång till min yta? Stämmer generellt den angivna täckningsförmågan?
Finns det något annat ställe, som man kan vända sig till som snål bonde för att måla en sån här yta?
Vad har ni målat era ytor med?

Du verkar ha räknat galet. 1st 10L räcker till i alla fall 50m2 väggyta.

Mer än 1 liter färg per kvm låter onekligen väldigt mycket. 5-10 kvm per liter är väl mer rimligt?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Dumsnåla inte. Bestäm dig för en bra färg som täcker efter andra omgången och sök sedan billigaste leverantören. Kolla även utomlands.

Jag kan inte förstå hur folk han köpa den billiga smörjan som dom kallar färg på Rusta, Byggmax mm.
Går alltid att hitta kvalitetsfärg till bra pris.

Rusta Nyans har lovordats i många trådar här. Den är billig och täcker utmärkt efter två strykningar.
Sen är det mycket möjligt att det finns annan målarfärg som går bättre att tvätta av.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag kan inte förstå hur folk han köpa den billiga smörjan som dom kallar färg på Rusta, Byggmax mm.
Går alltid att hitta kvalitetsfärg till bra pris.
Högst troligt har du inte målat med någon av de färgerna. Byggmax färg Midun samt den på Rusta är extremt prisvärda. Har målat med båda och har att jämföra med. Kvalitetsfärg? Flera av de stora varumärkena har rent skräp i sina lågprisbytor.

Ts. Köp hem en spann och se hur långt det räcker, du kommer att bli positivt överraskad :)

Rickard.
Jag målade nyligt mitt garage med rustas kök/hall/tvättstuga då jag hittade den på rea. Riktigt nöjd och den täckte omålad glasfiberväv på 2 strykningar. Inte riktigt testat hur avtorkningsbar den är än dock.

Robert63 Robert63 skrev:
Högst troligt har du inte målat med någon av de färgerna. Byggmax färg Midun samt den på Rusta är extremt prisvärda. Har målat med båda och har att jämföra med. Kvalitetsfärg? Flera av de stora varumärkena har rent skräp i sina lågprisbytor.

Ts. Köp hem en spann och se hur långt det räcker, du kommer att bli positivt överraskad :)
Nu skrev jag inte att du skulle köpa lågprisfärgen från ”märkesfärgerna” utan en kvalitetsfärg, dvs någon av de bästa kvalitéerna de har som man kan hitta till bra pris.
Köpte till senaste målningsprojektet Jotuns Butinox Futura Oxidröd. 10l á 199kr.

Så här hade jag gjort om jag haft hyfsat nära till butiker med färg.
Köpt 1 burk billig, helmatt tex Rustas som fått bra betyg i täckförmåga, målat upp den burken och kollat, hur långt kom jag ?? Sen räknat ut hur många burkar till jag behöver för att täcka en gång.
Om vi säger att det behövs 10 burkar till, så hade jag också köpt 6-7 burkar lite tåligare färg, tex 20 glans och målat som andra lager.
Första lagret suger ju betydligt mera än det andra.
Viktigt också är att måla som en målare (om man nu inte sprutar) dvs ha rikligt med färg på rollen, dra 2-3 gånger, doppa i färgen igen osv. Står man o smetar ut färgen för mycket på väggen, som man själv gjorde när man var nybörjare, får man bara måla flera gånger.

GoC GoC skrev:
Nu skrev jag inte att du skulle köpa lågprisfärgen från ”märkesfärgerna” utan en kvalitetsfärg, dvs någon av de bästa kvalitéerna de har som man kan hitta till bra pris.
Köpte till senaste målningsprojektet Jotuns Butinox Futura Oxidröd. 10l á 199kr.
Jo, men det är nog inte speciellt vanligt att hitta en sådan färg till det priset, och du har fortfarande ingen aning om vad du pratar om gällande Byggmax och Rustas färger.

Vilka många bra svar! Tack så hjärtligt för alla inlägg, jag verkar ha räknat lite galet ja. Jag hade dessutom tillfälle att åka förbi en färgaffär igår, och de bekräftade täckningsgraden på sina färger, så jag hamnade på en mer rimlig mängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.