Denna film beskriver hur du ska göra väldigt bra skulle jag säga.

Allt finns på youtube.

A Argastesnickaren skrev:
Det är inga dumma råd.
Det dom menar med pappremsor är spackel remsor som finns i både pappers form och som glasfiber remsor och gör så att det inte spricker i skarven.
Finns att köpa överallt där dom säljer färg och spackel.

Som nämnts ovan, glasfiberremsor! Det har vi alltid använt, jätteenkelt då det självhäftande, bara sätta upp o sen spackla över. Och sen slipa, spackla igen kanske o slipa. Fast vi har gjort det inför tapetsering men blir alltid perfekt!

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Enda problemet med glasfibern är att den inte har vinklade fiber så du får väldigt lite förstärkning i skjuvning

Ja, ingen målare använder glasfiber längre och på nybyggen är dom inte godkända, endast pappremsa.
Men dom är lätta att hålla på med så hemmafixare vill gärna förespråka dom.

Rickard.
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, ingen målare använder glasfiber längre och på nybyggen är dom inte godkända, endast pappremsa.
Men dom är lätta att hålla på med så hemmafixare vill gärna förespråka dom.
Glöm inte att dom fungerar 99% av gångerna, vilket säkert är 50% högre än om jag skulle prova med papper. Sen att hålla på med tapetlim är 2 ytterliga torktider jag inte ids med.
/oglad amatör

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
det är ju inte svårt att lägga en pappersremsa i spackel, kolla 1 minut in i filmen

JanneJanne123
Nej, det är inte svårt efter lite träning, men att få den att suga fast så det inte blir luftbubblor eller släpp i kanterna är svårt för en nybörjare. Som väl är får var och en göra precis som en vill.

Pappremsa fäster dåligt i vanligt medium spackel, så säger det igen, Alcro skivspackel är den produkt som bäst fäster pappremsan då den är lite "blötare" och du slipper bubblor och släpp (iaf min egna erfarenhet). Sedan kan du använda ett medium spackel av Bra sort ..

https://m.tapethandeln.se/sv/articles/2.292.335/alcro-skivspackel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.