3 279 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Det där med maskeringstejp?
Hej,
Hur är det tänkt att olika maskeringstejp ska användas? Säg att man ex målar något som kräver 2 grundstrykningar samt mellanstrykning och slutstrykning, d.v.s totalt 4 strykningar, ska man då maskera för varje strykning? För visst säger man att maskeringstejp ska bort så snart man gjort strykningen?
Jag vet av erfarenhet att om man låter billighetstejp sitta kvar tills all färg torkat så kan man antingen råka ut för att man inte får av tejpen eller att kanten på färgen(som ofta blir lite gumaktig) fläks upp.
Det finns maskeringstejp som är blå och tänkt för utomhus jobb. Är det kanske möjligt att låta den sitta kvar genom samtliga strykningar utan att åka på problem?
Hur är det tänkt att olika maskeringstejp ska användas? Säg att man ex målar något som kräver 2 grundstrykningar samt mellanstrykning och slutstrykning, d.v.s totalt 4 strykningar, ska man då maskera för varje strykning? För visst säger man att maskeringstejp ska bort så snart man gjort strykningen?
Jag vet av erfarenhet att om man låter billighetstejp sitta kvar tills all färg torkat så kan man antingen råka ut för att man inte får av tejpen eller att kanten på färgen(som ofta blir lite gumaktig) fläks upp.
Det finns maskeringstejp som är blå och tänkt för utomhus jobb. Är det kanske möjligt att låta den sitta kvar genom samtliga strykningar utan att åka på problem?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Om du köper bra maskeringstejp så klarar den sitta många dagar och du behöver inte byta mellan målningarna. Tesa är ett märke jag kan rekommendera som finns i de flesta affärerna som säljer sådana produkter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
