Färg, Måla & Tapetsera
Stefan N: Ett laserpass hade löst det, annars får du ju mäta ut och markera innan.
Lenza: [citat] Jag skulle hävda att det går med många lager glasfiberremsa, med spackling och slipning mellan varje remsa. Eftersom det håller än efter 3år, på en riktig problemsskarv med olika väggmaterial.
Bo arnold: Längesen jag målade med silikat men på den tiden.gjorde vi som du säger o blandade grund o färg i lika delar Grunden är väl redan tunn som vatten. Fuktigt väder är en fördel när man målar men inte frost
Sockerhög: [citat] Beckers Väggfärg matt (glans 7) men det finns förstås andra. Kan vara bra att spackla över skruvhål innan. Tryck in det som sticker ut från hålet (tapet, gipspapp) med t.ex. ett skruvmejselhandtag.
Swedave: Kort summering av hur det gick. Det sug inte speciellt mycket. Det gick bra med två lager. Total 3m2 per liter färg tror jag.
Claes Sörmland: Som sagt, har du bara en fläck slipa rent. Ta en titt på Isotrol grundolja för att rostskydda fläcken innan målning.
oveåfasa: Jag har köpt ett litet hus. Innan vi flyttar in ska vi måla obehandlad gammalt paneltak och gamla tapeter. På XL-bygg har de en färg som heter Panelgrund till taket. Den har vad man kallar 4 in 1. Den grundar, spärrar och täcker (och nåt mer med) Den kostar för 9 liter över 1600:- Nån som har erfarenhet av den. Finns ju också mycket billigare färg för panel. Gäller 60 kvm tak. Ska
Turbo_Tail: [citat] Mirka Leros är väl bland de bästa på marknaden, men är alltför dyr att köpa in för ett projekt. Men kanske du kan hyra någonstans? https://www.mirka.com/sv/Mirka-LEROS-950CV-225mm-platta-skruvar-Vaska-MIW9502022BA/
Hojte: Köpte en srålborst trissa på biltema och en liten stålborste. Blir nog bra
Svedcam: Hej. Vi har gamla spända vävtak i princip hela huset, med flera mindre skador(ca 5cm i diam) samt ett par större skador(ca 25cm i diam). Söker tips på hantverkare med kunskap i detta område. Vi bor i Nacka, Stockholm. Tack på förhand!
Nilisa: Nä precis, det är nytt för mig med. Tittade egentligen på linoljefärg för snickerier inomhus och hittade då den matta inomhusfärgen i sortimentet. Beskrivs som lämplig till ytskikt så som väggar. Annars blir det vanlig plastfärg. Kanske enklast att inte krångla till det.
DrainPool: Hej, Över garaget så måste vi komma upp och måla. Finns det någon ställning/stege som kan göras till en bock med justerbara ben så som man. Kan använda i trapphus?
V.Espling: [citat] Det verkar dock som att det fortsätter suga. Tapeten på bilden är målad två gånger innan jag målade uppifrån och ner i hela dragningar och sen punktmålade där det blev skarvar. Så det blev märken trots att tapeten redan var målad 3 gånger (tapeten har fått torka minst en dag mellan varje strykning. Finns det annars någon särskild färg/grundfärg som förhindrar att
Interista88: Hagmans golvfärg (y) dock inte om du nu börjar ställa bilen där varje dag
Raka: Bottningslist och en sträng av någon ms polymer-fog hade jag tagit.
tobbew: Tack för alla kloka svar! Tror ni det är något särskilt jag behöver tänka på för att få en spikrak linje, eller kommer det bli så av sig självt? Jag misstänker att den plastförstärka vinkel-remsan kommer bidra till att det blir en bra vinkel? Jag är så rädd att det blir vågigt i sidled på något sätt. Men den risken kanske inte är så stor om man spacklar som toolman77
jonaserik: Inte riktigt så i verkligheten med trä. Naturen förändrar allt och det blir inte som man tänkt sig.
Interista88: Dom kommer sitta, men fel lim tenderar i att kant i kant tapeter drar isär under torktiden.
Devonie: Målare använde detta lim (jag hade köpt ett annat). Nu funderar jag - fungerar detta lika bra? Än så länge sitter tapeterna på plats men det har bara gått några timmar ☺️
Elgen88: Jag tapetserare nyss köket med massa ludd från en gammal tapet som jag rev ner. Försökte först att slipa med sandpapper men det blev bara massa nytt ludd. Då körde jag på iallafall. Tapetserade en easy-up tapet (från rusta) non-woven lim (från Bauhaus). Easy-up tapeterna är tjockare än papperstapeter och lyser inte igenom. För den tapeten jag hade gick det jättebra. Blev fint!
Claes Sörmland: Är det en alkydfärg, en akrylfärg eller t o m en epoxifärg (troligen inte). Alkydfärg går att lösa i lut. Blanda 20 g per liter kaustiksoda i vatten med tapetklister i (som tunn gröt) (Läs på om kaustiksoda, skyddshandskar och skyddsglasögon påbjudes). Stäng all ventilation från badrummet med gaffatejp. Smeta på det luten och låt stå över natt. Skölj bort kaustiksodan, nu är
Skier12345: Fäst putsnät på tegelväggen. Puts med vanligt putspruk. Måla i den kulör du vill ha.
Johanhell: Tack för svar. Jag ska testa flex fogen och om inte det funkar - vänta till februari. :-)
FredrikGunnarsson: Hej, Renoverar min läggenhet och måste välja väggfärg och färg på snickerier. Det lutar åt Beckers Lovikagrå https://beckers.se/kulorer/inomhuskulorer/lovikagrå%20505 som är en neutral grå färg, eller en grå som är något ljusare. Hur är det med färg på snickerierna, funkar en obruten vit med neutral grå? Tack, Fredrik
Anna.p: Hej Jag undrar vad är bäst att måla förrådet med på insida för att skydda mot mögel. Med tanke på alla temperaturskiftningar och fukt. Utsidan tänkte jag måla med slam- eller tjärfärg.
BigR: Har packat upp nya grythyttanmöbler i utförande oljad ek. Dom ska vara fabriksbehandlade med ”vattenbaserad” olja. Enligt instruktionerna kan endast vattenbaserad olja användas:thinking:? Är det här bara ett säljtrick från grythyttan och det funkar lika bra med kinaoljan jag använder till teakmöblerna? Eller blir det någon konstig reaktion på färg/funktion på vattenburen