Färg, Måla & Tapetsera
Kallemus: Hej jag behöver nån som kan hjälpa mig med den här frågan populära marmorsorter att imitera idag är exempelvis.
hakan3: [citat] i ett av rummen så är det typ 110cm högt för där sitter det en list mitt på väggen och under den ngn form av skiva. Så jag tänkte kapa ovanför denna listen och därmed bara sätta på överdelen. I andra rummet så är det vanliga väggar rakt upp å ner. Men typ 220 kanske i höjd
falkn: Jag limmar också med våtrumslim innan. Jag tycker det är betydligt lättare, framför allt i hörnor och tak. Vi har remsat både vägghörn samt vinklar mellan tak och vägg.
Gregerus: Hej. Håller på och bygger hus och panelen är fabriksgrundmålad med Teknol 3381-00, alkyd-akrylbaserad hybridprodukt. Fasaden har både stående och liggande dubbelfasad panel. En färgbutiker jag var inne i föreslog att jag målar med Teknos Visa. Han sa att den var att föredra framför Nordifa då jag har blandad panelriktning. Vad säger ni här, när jag köra på den eller ska jag kolla
Stefan1972: Går man på budgetgrejer får man väl nästan en 10kg hink för ett par hundra..........
OlaF: Hej, Vi ska bättringsmåla väggen vid spishällen och jag tycker att efter en massa vändor med diskmedel, såpa och målartvätt så är det fortfarande en fet yta. Tänker att det här lär väl färgen lossna från på tre sekunder. Hur löser jag detta? Varmluftspistol och skrapa? Gnugga fler vändor med rengörning? Slipa grovt? Primer? Eller alternativt tänk att vi kaklar istället. Blir
BirgitS: Det är ju lite svårt att se höjdskillnader på ett foto. Sen finns det renoveringstapeter av olika tjocklek och som alltså döljer olika mycket.
camsod: Hej! vi har ett altangolv som ingen skött om på länge, det flagar inte men lossnat en del på flera ställen, kan jag måla detta golv mörkbrunt/svart om jag slipar bort det som är löst? vet inte om de målat eller vad de gjort tidigare om det går att måla, om det går att måls [bild] [bild] [bild] vad ska jag använda för färg?
tompax: [citat] Vill också bara tillägga att du får putsa det lite lätt och försiktigt så det blir helt jämnt, efter att spacklet har torkat. Du kan bara ta en träkloss och vira ett finkornigt sandpapper runt och försiktigt med lätta drag putsa spacklingen, så du får skarven mellan väv och spackel jämn och fin. Spackla hellre lite tjockare än för lite, så slipper du spackla två gånger.
Happy75smile: Hej! För förra året slipande och målade gamla fönster från 1970 för de var spruckna med inomhus snickeri och detta pr ser vi åter igen att de är spruckna. Klara inte inomhus snickeri färg av vinter/regn? Och vad rekommenderas att vi gör ? Och inte minst vilket märke/modell ska vi använda till fönster som är bra och inte spricker ? vår plan är byta fönster om 5 år. Att det ser
Slägggan: [citat] Det var ett tunt lager puts bakom alla lager tapet. Det blir till att använda en sprayflaska med varmvatten och diskmedel och ta bort laget på lager ner till putsen den börjar det roliga bredspackla :)
Empe013: Ska måla om i vardagsrum och fått fram spånskivan bakom tapet. Hur går man sedan tillväga? Vi kommer troligtvis kunna göra helt rent så endast spånskivan är framme. Tapetspärr, spackel och grundfärg eller kan tapetspärr användas istället för grundfärg?
Davsor: Hej! Jag håller på att renovera ett rum i lägenheten och nu har jag kommit till att fixa väggarna. Jag hade tänkt måla över den gamla tapeten, men då den var sprucken på vissa ställen behövde jag först skrapa bort den lösa tapeten. På vissa ställen visade det sig att putsen och betongen under de tre lagrena tapet inte fäster mot väggen, utan har släppt och hänger löst (se
ViktoriaK: Tänkte olja in köksbordet med Osmo hårdvaxolja. Har läst på och förstår att man behöver slipa först, men hur mycket? Bordet består av en ojämn yta med "brädor" åt olika håll. Räcker det att gå över bordet med ett fint sandpapper? Och vad tror ni funkar bäst till detta bord, pensel eller trasa? I och med att det inte är en jämn yta.
BirgitS: Eftersom ljuset från solen innehåller mycket blått så kan en neutral färg som S0300-N och S0500-N se blåaktiga ut. Det finns foto på den i forumet. Kanske extra blått om det är rött tegel just för att kontrasten blir så stor mot det röda.
SvanteC: Bra val. Jag målade golvet i en lägenhet jag hade, det gulnade en aning, och blev oerhört ömtåligt. Rekommenderar inte det.
anders07: [citat] Gipsputs är inte lätt att slipa... Det går men bättre att dra av jämnt medan det brinner. Vänta tills det är ganska stelt och dra av. Vill du ha en slätare yta så blöt lite med en svamp eller blomspruta och "glätta" med en metall slev eller plast.. M
hellohello: Jag satte den ½ cm från väggen - det blev bra. Vill jag komplettera med en sådan list som Mazen länkar till är ju det också möjligt.
tanderss: Hej, Hade tänkt att lägga 15mm naturstensplattor över öppnaspisen i v-rummet. Plattorna är förlimmade 180x350 med en 50mm förskjutning på övre plattan. Över spisen så är muren "3-delad", alltså den är i 3 olika vinklar. 270mm - 530mm - 320mm Hur hade ni kapat plattorna, dom är ju anpassade att lägga enligt förskjutningen men eftersom alla plattor i princip måste kapas då.
Humlo: Jag vet inte om om jag ska ha nya dörrfoder, men dörrarna som sitter där nu är såna där bruna tunna från slutet av 60-talet. Jag vill ha en nyare (vit) dörr som stänger sig mjuk och som inte låter. Vi installerade en sån i mitt förra boende och det var som mjukt smör att stänga den. Bättre ljuddämpning också. Hur menar du att spåra i botten med elen? Det är betongväggar?
Sifter: Hej! Jag jobbar med en vägg i lättbetong, som jag först satt mikrolit på (då den har en benägenhet att spricka). Efter målning upptäckte jag dock att den fortfarande var väldigt gropig och jag har därför gjort en sk skrapspackling vilket blev rätt ok. Det jag funderar på är huruvida den befintliga mikroliten (som nu alltså ligger under den senaste spacklingen) är tillräcklig för
Bengt12: Hej Har grundmålat takfoten nu har färgen torkat ordentligt jag tycker målade ytan känns plastig så min fråga är om det är normalt? Mvh BJ
Urban J A: Jag har använt JOTUN visir till knutar och vindskivor (rödfärg resten) Och tycker det är ett mycket bra system. Har bara bott här i 25 år så kan inte säga något om långtidshållbarheten. (ok målade om huset för 2 år sedan. rödfärgen behövde definitivt målas om. Det vita fick en strykning då ställningen ändå var uppe) Dessutom för 16 år sedan byggde jag en lekstuga av
Hemmafixaren78: Renoverar och målar om i köket. Problemet är att färgen blir slät i vissa längder och mer kornig i andra så det ser ut som långa strimmor om man tittar från sidan. Har målat flera lager men ingen skillnad. Grunden är slät (rullspackel) så det är inte problemen. Någon som har tips vad man kan göra?
volvo51: Jag har köpt flera såna satser. Dom bruna är alla för ljusa,närmast är svart. Brunsvart verkar omöjligt. Bets är ett alternativ men när man ska använda det nästa gång har det blivit för gammalt(kanske finns bättre kvalitet). Tack för ditt svar.