T
TobiasK233: Har slipat trädecket , från föregående ägare finns en burk lasyr från jem o fix i garaget. vad säger ni, vinner jag i längden om jag kör till lokala färgbutiken och köper ”märkesprodukt” eller skall jag köpa mer av den billigare som tidigare använt? länk till det som var behandlat med https://www.jemfix.se/svart-traelasyr-traefix/6101/9030966/
0 svar · 1,6k läst
Sne4
Sne4: Då börjar det dra ihop sig och av lite olika anledningar ändrade sig planen på vägen och fönsterfärgen byttes ut - så då blev frågan vilken färg som foder och knutbrädor ska få... Jag har en hyfsat komplett uppsättning av NCS S och RAL likare men den lilla ytan gör det lätt att missa helhetsintrycket. Vi lurar på om inte det bästa blir att ha ett visst grönstick i det gråa. Vi
0 svar · 1,9k läst
em72
em72: Har varit med om liknande med vår lekstuga, den var målad med vanlig färg sedan tidigare och vi ville ha den faluröd med vita knutar. Det fick bli ”vanlig” fasadfärg i faluröd nyans. Efteråt är jag nöjd med att det inte blev slamfärg för sådan färg har en tendens att färga av sig på barnens kläder ifall de råkar komma i kontakt med väggarna.
7 svar · 2,3k läst
·
H
Henrik.S: Och jag skulle riva ner vävtapeten, spackla grövre ojämnheter om det behövs och sen sätta renoveringstapet. Även 6mm påbyggnad måste tas omhand i eluttag, runt fönster och dörrar, vid elementet osv... Men de vävtapeter jag tagit ner har inte suttit så hårt. Det har räckt att dra i ett hörn på våden. En vanlig spackel eller japanspackel har räckt för att få lös där det det
3 svar · 6,0k läst
·
J
jai134: Vi har en gammal timrad stuga som vi drevat med lindrev och det är dessutom lite tygremsor på ett par ställen sedan tidigare. Nu har vi också målat med svagt pigmenterad linolja. Jag vaknade inatt och undrade om vi har skapat braständare av rang! Bör jag plocka bort allt drev där vi målat/oljat?
0 svar · 2,3k läst
Sittställning
Sittställning: Jag körde Biltema slip med julas diamant 125mm, lekande lätt. Jag tog bort 80% .. det räcker gott och väl för att få fix att fästa
7 svar · 9,8k läst
·
P
Phille82: Hej! Jag kommer att spackla över där jag rivit tapet (och därefter slipa vilket är praxis). Behöver jag slipa och spackla över tapeten också så att strukturen blir desamma över hela väggen? Tack på förhand. Mvh Philip
0 svar · 2,8k läst
·
A
Acer767: [citat] Precis, men nu var det träfärg för utomhusbruk som var frågan. Varför undrar du säkert? Kostnaden! Ett budgetutrymme som nästan aldrig används blir budgetrenoverat. Angående kvistlack tänkte jag använda Biltemas "patentfärg", borde väl duga. MASSOR med kvistar i den billiga panelen jag satt upp. :)
4 svar · 1,2k läst
L
LarsAgerstrand: Jag har väggar och mellanbjälklag av lättbetong. Byggår 1973. Jag skulle vilja slipa väggarna i källaren, jämna till skador i putsen och sedan måla med silikatfärg eller kakla. Men vilken puts eller liknande ska jag använda för att laga skador samt jämna till med efter slipningen?
0 svar · 3,3k läst
·
C
calexandra: Mentalt :D
5 svar · 2,8k läst
J
JennyMathias: Hej! Tack för ditt svar! Jag har fortfarande inte tagit ett slutgiltigt beslut gällande detta. Jag ska höra med vad tillverkaren av färgen har att säga om det hela.
41 svar · 17,2k läst
·
J
JohanLun: Troligen mindre gifter än "vanlig" färg...
5 svar · 2,1k läst
R
reez: Jag har lämnat liknande möbler på blästring och sprutmålning efter att ha försökt med roterande stålborste. Färgborttagning är isf bättre att prova, med alla vinklar fungerar inte borsten bra. /a
10 svar · 1,4k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Nej det sjunker inte lika mkt, men fördelen med dom flesta märken jag använt är att du kan lägga i rätt mycket. Tar iofs längre tid att det härdar..
6 svar · 2,4k läst
H
hapazard: [citat] Du får läsa på vad färgleverantören säger. Vet att det skiljer mellan Engwall och Ottoson till exempel, där det senare baserar sin färg på (främst) kokt linolja som har sämre inträgning och den förra på rå med (mer) torkmedel. Den jag har erfarenhet av (Engwall) var grundning med 40% utspädd med lacknafta, mellanstrykning med 15% lacknafta och slutstrykning outspädd.
3 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: Jag kör oljebaserad färg på tapeter, då vet man garanterat att det inte bubblar.
1 svar · 1,2k läst
S
susisak: [citat] [citat] Har du kvar NCS koderna är jag tacksam om du kan uppge dom!! Söker just efter ffa Lav 175/ tack
10 svar · 27,4k läst
En apelsin
En apelsin: Jag har en stuvbit av ekbänkskiva som skärbräda. Jag putsade med fint sandpapper och oljade in med en livsmedelsgodkänd parafinolja. Eftersom maten kommer i direktkontakt med ytan är det viktigt att oljan inte innehåller något farligt. Olja eller hårdvaxolja för golv är inte en bra idé. Du behöver olja in skärbrädan lite så och så när den ser trött ut Jag använder denna från
1 svar · 2,2k läst
·
A
arasmus: Jag har massa grejer jag velat sprutmåla, men drar mig för det blir så mycket att städa. Jag har bara ett litet rum i källaren där jag har alla verktyg och sånt. Finns det något smart, och återanvändbart, tält som man kan hänga upp kanske?
0 svar · 2,9k läst
O
Ozma: Hej! Tänkte måla om vår "Narnia-stolpe" i trädgården. Hur bör jag gå tillväga (slipa etc) och vilken sorts färg ska jag använda? Gärna så miljövänligt alternativ som möjligt.
0 svar · 4,0k läst
·
J
jesper_t: Någon som testat?
1 svar · 1,6k läst
J
joasag: Vi tänkte måla vårt staket. Byggt i tryckt virke för över 10 år sen. Vad rekommenderar ni att man tvättat staketet med för att få bästa fäste? Sen grunda en eller två gånger?
0 svar · 2,2k läst
tompax
tompax: [citat] Svaret är egentligen ganska enkelt. Det beror på hur länge du vill att din ytbehandling skall hålla och hur ofta du vill behöva underhålla byggnadens fasad. Ju grundligare du gör din ytbehandling, desto längre tid kan det gå mellan ommålningarna. Bara sådär taget ur luften så kan jag tänka mig att skillnaden på en dåligt målad fasad, där man har fuskat med grundfärg,
1 svar · 3,5k läst
Ejohmat4
Ejohmat4: [citat] Yes! Vilket bra forum detta är föresten!
7 svar · 5,4k läst
BirgitS
BirgitS: Om du tar bort tröskeln så kanske du kan se hur golvet är uppbyggt/lagt.
7 svar · 2,8k läst
Hallonbåten
Hallonbåten: [citat] Målare.... man får Skrapa , dammsug, torka, annars har man det på parketten, med fina repor.
4 svar · 1,6k läst
·
S
Styrman_jansson: Kan tipsa om en färgtyp som heter typ häftgrund eller liknande. Använder man den så behöver man inte slipa lackade ytor innan. Bara tvätta.
3 svar · 2,0k läst
·
B
bjaurgen: [citat] Becker..
4 svar · 2,0k läst
M
M99: Nog lättast att bara lyfta blicken. Och fort går det.
8 svar · 983 läst
·
S
Stefan1972: Underarbetet är oftast 80-90% av ett helt målarjobb så du har helt enkelt lagt ner för lite tid med att spackla och jämna till. Färg täcker inte skavanker alls kan man ju säga och väl målat så syns de oftast ännu mer.........
1 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.