Hej

Jag har den här väggen i köket som ska få lite färg. Men innan dess ska det spacklas.

Jag lyckas inte få tag i någon vettig målare, så jag får nog försöka själv. Springan är ganska stor, vi kan väl generalisera till att den är en centimeter stor eftersom gipsskivan inte är snedskuren.

Så hur gör man detta snyggt? Om jag inte skulle få hjälp av er så skulle jag ha gjort såhär:
Spackla 2 gånger, alternativt 1 gång och använda gipsbruk. Kanske försöka hålla in det lite och lägga en mjukfog ytterst.

Dock är jag rädd att det inte ska bli en rak kant. Jag vill att den ska vara spikrak hela vägen. Kanske blir den det av sig själv, kanske är det svårt. Behöver man en 45-graders spackelspade för att få till hörnet riktigt rakt?

Alla tips välkomnas.

Tack!

• Köksvägg som behöver spacklas med synlig springa, oskarpa gipsskivor och avklippt ventilationsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnorna måste remsas oavsett. Antingen med produkt i föregående inlägg eller vanlig pappersremsa.

• Gilla
l2obban
  • Laddar…
  1. Spackla igen springan först, kommer ta 2 eller tre omgångar spackel på grund av att det sjunker, eller så tar du gips istället.
  2. Limma pappremsa över spacklingen med tapetlim. Lägg även lim ovanpå remsan.
  3. Spackla åt ena saidan av hörnet med vanlig spackel ca 30cm bred så att remsan täcks.
  4. När spacklet torkat och du jämnat av det spacklar du andra sidan av hörnet
Detta är inte den snabbaste metoden (det blir mycket torktid) men den jag tycker är lättast att få snygg om man är novis på att spackla.

Tack för alla kloka svar!
Tror ni det är något särskilt jag behöver tänka på för att få en spikrak linje, eller kommer det bli så av sig självt? Jag misstänker att den plastförstärka vinkel-remsan kommer bidra till att det blir en bra vinkel? Jag är så rädd att det blir vågigt i sidled på något sätt. Men den risken kanske inte är så stor om man spacklar som toolman77 beskriver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.