Hej. Vi håller på med en total ytskiktsrenovering. Däribland har vi fått tapetsera strukturtapet med renoveringstapet för att få släta väggar. Vi har dock problem med målandet av dessa tapeter. Om man vid målningen av det andra lagret inte får tillräckligt mycket färg på en punkt blir denna punkt mycket mörkare i vissa ljuslägen, i förhållande till resten av väggen. Försöker man punktmåla dessa ställen blir det istället mörka kanter mellan stället man målade på och den tidigare perfekta ytan.
Detta innebär alltså att färgen måste appliceras 100% rätt på hela ytan, annars tvingas man måla om hela väggen, vilket jag aldrig varit med om tidigare (vid övermålning av annan tapet).
Min fråga är då, vad gör vi för fel? Finns det någon grundfärg som motverkar detta (på förpackningen står det att man inte behöver grundmåla tapeten). Alla tips mottages!
Nedan ser ni en bild på tapen där jag målat helt täckande (överlappande drag) från golv till tak i rollerns bredd. Låtit det torka, märkt att det blivit mörkt där jag målade över tidigare drag, punktmålat detta och märkt att det mörka nu flyttat sig till kanterna till stället där jag punktmålat.
Detta innebär alltså att färgen måste appliceras 100% rätt på hela ytan, annars tvingas man måla om hela väggen, vilket jag aldrig varit med om tidigare (vid övermålning av annan tapet).
Min fråga är då, vad gör vi för fel? Finns det någon grundfärg som motverkar detta (på förpackningen står det att man inte behöver grundmåla tapeten). Alla tips mottages!
Nedan ser ni en bild på tapen där jag målat helt täckande (överlappande drag) från golv till tak i rollerns bredd. Låtit det torka, märkt att det blivit mörkt där jag målade över tidigare drag, punktmålat detta och märkt att det mörka nu flyttat sig till kanterna till stället där jag punktmålat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Ska man måla tapet så brukar det bli bäst att grundmåla först. Man kan ta vilken billig färg som helst bara man får ett torrt icke sugande underlag. Att det blir som det blir nu beror nog på att tapeten suger lite vätska. Låter du det torka helt och sen målar igen blir det nog bättre.
Det verkar dock som att det fortsätter suga. Tapeten på bilden är målad två gånger innan jag målade uppifrån och ner i hela dragningar och sen punktmålade där det blev skarvar. Så det blev märken trots att tapeten redan var målad 3 gånger (tapeten har fått torka minst en dag mellan varje strykning.S Stefan1972 skrev:
Finns det annars någon särskild färg/grundfärg som förhindrar att tapeten suger åt sig så mycket?
Klicka här för att svara