B
Bergling: Fast det är inte det att det inte är slätt, utan att det märks lite skillnad där det är spacklat och inte, vilket isåfall är tanken att jag skall få bort genom någon glasfiberväv
2 svar · 2,9k läst
·
Vinkelslip86
Vinkelslip86: Mycket möjligt den möglat, Men ska täcka 6-8 kvm, Kommit en 1/3 del så borde klara mig ganska precis då det är en de fönster och inte hela väggar på slutet.
2 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: Dina snickerier bör vara målade i S 0502-Y, det var standard för 15 år sen. Det finns ett glansvärde som kallas för sammetsmatt och den har varit populär några år. https://byggipedia.se/byggteknik/inredningytskikt/glansvarden-vid-malning/ https://colorama.se/artikel/t%C3%ADps-glansgrader-s%C3%A5-funkar-det https://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Vaggar/Matta-Vaggar/Kashmir/
1 svar · 945 läst
P
pennybridge: Ett annat alternativ kanske är fiberduk? Det ser även det ganska bra ut... Exempelvis denna? https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/malarfarg-och-tapet/glasfibervav-och-vavtapet/fiberduk-fg-microlith-pro-1x50m/p-874029
1 svar · 1,8k läst
M
mattiboy: Hallå, Ska måla säckskurad tegelfasad till sommaren. Huset är 10 år gammalt och mer grått och svart än vitt. Putsen är kvar - ingenting har släppt någonstans. Hur går jag tillväga och vilka är stegen och produkterna ni rekommenderar, produktmärken, metoder osv..?? //MCTG
0 svar · 1,1k läst
egre
egre: Ny på forumet men har lurkat i många år. Den här gången räckte dock inte sökande och lurkande, hoppas på lite bra tips! Jag håller på och fräschar upp i garaget, som jag använder mestadels som verkstad för diverse projekt. Det jag stör mig på mest är att det är så mörkt. Kan så klart sätta upp mer och starkare belysning, men med en rå putsad vägg, två väggar i plywood,
0 svar · 1,8k läst
MalZon
MalZon: Hej, Jo det gick bra. Lite teknik och inlärning i början som med allt annat. Sparade ruskigt mycket tid på den kan jag väl säga.
4 svar · 3,7k läst
S
Sörbyigunneby: Tack för återkopplingen :-) jag skulle tro att det blir samma lösning för oss.
5 svar · 7,8k läst
V
Väggtegel: Hej, Planerar att montera dekorsten av lättbetong på gipsvägg som är primad och målad sedan förut. Är det bättre eller kanske nödvändigt att återigen applicera primer ovanpå väggfärgen eller är det överflödigt? Sedan så undrar jag, på vissa dekorstenar så står det att fogning krävs. Betyder detta att applicera fix mellan stenarna eller vad menas med det? Och hur kan man veta
0 svar · 2,3k läst
B
bygges: [citat] Inte själv
15 svar · 8,1k läst
·
T
Anonymiserad 282191: Ser ut som lasyr.
2 svar · 2,4k läst
·
K
Knight: Har nån köpt en och kan ge ett omdöme? Väldigt anonym maskin
3 svar · 4,6k läst
Stefan N
Stefan N: Jag spacklar aldrig tapet utan att spärra av ovan givna anledning. Nu får du ju bara hålla tummarna att du får bubblorna att stanna. Sen är jag inte speciellt förtjust i Tretex heller och skulle inte börjat spackla på det heller men det är en annan sak.
2 svar · 1,5k läst
·
R
Rutred: Jag ska måla vardagsrummet och på ena sidan av rummet går trappan upp. På den väggen är det svårt att komma åt att måla. Det finns en list/ram runt om trappöppningen, som kan erbjuda ett stöd för en planka eller liknande. Sist jag målade var det en bekant som hade ett par ställningar med plankor som man drog ut. Ungefär som två rader av spjälor som skjutas in i varandra. Det gick
0 svar · 874 läst
S
stepthehep: Hjälpte mig idag, gammal kunskap rostar aldrig :-)
10 svar · 39,0k läst
riob
riob: Hej, jag skulle måla fönsterinfattningen som fortfarande var träfärgad, kvistarna var kvistlackade MEN troligtvis var resten oljat någon gång. Allt utom kvistarna gulnar under torkningen. Vad göra?
0 svar · 4,0k läst
garvin
garvin: Slipa i mellan spacklingarna. Lägg på mer spackel första spacklingen. Kan grunda dom innan spackling.
3 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 134940: Oj! är 7 år sedan :) Men det var en som hade delad motor / spruta. Vet att Jula har en liknande. Färgen ser hur bra ut som helst efter alla dessa år. https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/elektriska-fargsprutor/fargspruta-es-650-2000035286
3 svar · 9,9k läst
T
TheAngel: Tusen, tusen tack! Trodde jag förstört vårt parkettgolv, då det blivit massor med färgflkäckar på det. Rengöringsduk, gnuggade och envishet så är golvet som nytt igen.
8 svar · 56,1k läst
·
Demko
Demko: Hej Målade om furupanelen på mitt uterum vit, blev rekommenderad av personal på bauhaus att grundmåla en gång och därefter 2 gånger med täckfärg (Beckers). Jag har grundmålat furupanelen 2 gånger och målat 2 gånger med täckfärg, men jävligt nog blöder fortfarande panelen igenom. Hur räddar jag upp detta? Uterummet är ej vinterisolerat och således krävs utomhusfärg. Ska jag
0 svar · 6,8k läst
G
GuggeGrön: Hej Går det att slipa av ett lutat golv och sedan vitbetsa o lacka golvet? Eller tränger luten för långt in i trät?
0 svar · 2,9k läst
BirgitS
BirgitS: Renoveringstapeter kan dölja en del ojämnheter, särskilt de som är av bättre tjockare kvalitet, men det är svårt att veta på förhand om det räcker för just den tapeten.
3 svar · 1,7k läst
·
A
Assalum1: Vi har köpt det här garaget till vår robotgräsklippare från Stalbo. Garaget levereras i granträ som vi skulle vilja måla om till de färger som vi har på huset: vitt och svart. Det vi undrar är: - Vad gäller för bästa resultat av målningen d.v.s behöver vi grundmåla först och därefter täckmåla eller går det bra att täckmåla direkt utan att grundmåla? - Vilken konkret
0 svar · 2,3k läst
·
S
Snappahaneklanen: Tror du ska vända dig till någon som jobbar med billackering istället för en vanlig färgaffär. Stötfångare eller andra plastdetaljer på bilar är ju ofta av ganska så mjuk plast och de är ju ofta målade samma kulör som resten av bilen. Jag har för mig att färgen måste ha någon form av mjukgörare i sig som gör att den tål rörelserna, sen kommer plasten behöva grundmålas på
1 svar · 5,5k läst
·
raveper
raveper: Ja låt den vara så blir den grå av sig själv. Troligen var den pigmenterad med sioo.
3 svar · 4,1k läst
·
Martin321
Martin321: Non vowen lim, går även att sätta med vävlim, lättast att läsa beskrivning, men vanligtvis är det vanligt NW lim.
1 svar · 1,3k läst
K
Kallemus: Hej jag behöver nån som kan hjälpa mig med den här frågan populära marmorsorter att imitera idag är exempelvis.
0 svar · 718 läst
Sittställning
Sittställning: Ser ut som en spricka
1 svar · 1,0k läst
·
H
hakan3: [citat] i ett av rummen så är det typ 110cm högt för där sitter det en list mitt på väggen och under den ngn form av skiva. Så jag tänkte kapa ovanför denna listen och därmed bara sätta på överdelen. I andra rummet så är det vanliga väggar rakt upp å ner. Men typ 220 kanske i höjd
15 svar · 6,1k läst
·
F
falkn: Jag limmar också med våtrumslim innan. Jag tycker det är betydligt lättare, framför allt i hörnor och tak. Vi har remsat både vägghörn samt vinklar mellan tak och vägg.
10 svar · 8,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.