Färg, Måla & Tapetsera
Nyfiknast: Testa något av dom här tipsen först? https://www.tretti.se/vardagen/post/har-traebordet-fatt-ringar-efter-glas-och-koppar-sa-far-du-det-rent-igen/ Annars så slipar du enbart det trappsteget och köper en lack med samma glans. Du kanske ser lite skillnad ibörjan men efter ett tag bryr man sig mindre. Skulle du ha gäster på besök och fråga om dom ser vilket trappsteg som en omlackat så
Slägggan: [citat] Jag har spacklat ett ex antal väggar och tak med Midun och det funkar skit bra! Så dyrare behöver inte vara bättre
ttooove: Hej, Vi renoverar en lägenhet och upptäckte, efter att ha påbörjat målning av köket att färgen bubblade sig (Jotun vegg & tak, vit). Det sitter dock inte någon tapet under utan det verkar vara färglagret under som skapar bubblorna på något vis. Någon som har någon ide om vad det kan vara som orsakar detta? Samt hur vi bör åtgärda det? Vi funderade på fukt och lämnade fönstrena
ttooove: Hej, Vi renoverar en lägenhet och upptäckte, efter att ha påbörjat målning av köket att färgen bubblade sig (Jotun vegg & tak, vit). Det sitter dock inte någon tapet under utan det verkar vara färglagret under som skapar bubblorna på något vis. Någon som har någon ide om vad det kan vara som orsakar detta? Samt hur vi bör åtgärda det? Vi funderade på fukt och lämnade fönstrena
ptlf: Ska sätta upp stolpar till altanräcke som ska målas vita men undrar vad som är bättre göra med den här ytan som kommer stå på regeln för att stolpen ska hålla så länge som möjligt, bara grunolja eller ska man måla också? Vad är bättre fuktmässigt tror ni? [bild]
Sir James: Halloj, Håller på och målar om i ett rum vi har denna kamin. Tror inte att plåtar osv är rengjorda på typ 25 år. Iom ommålningen på väggarna blir det väldigt stor skillnad på färgerna. Vad tror ni måla eller bara försöka göra rent spisen och vad att använda på tvätt respektive målning...?
Interista88: Brukar vara svårt att få exakt samma gräng om du bara vill laga skadan. Men du kan ju spackla o medans spacklet är blött tar du en rulle o rullar lite försiktigt så får du ju gräng i spacklet(y)
Picapica55: Jag vill ha några stora maffiga blomkrukor på trädäcket men tycker de är dyra. Min blick föll på murarbaljor. Hur skulle jag kunna få dem lite finare att titta på? Finns någon färg som skulle fastna och få den att se ut som betong eller terracotta? De ska stå utomhus i ur och skur.
mrmlz: Vi målade betonggolv i källaren med tvåkomp epoxifärg. Kalasbra tre år senare. Hårt som fan och vattengenomsläppligt.
Jacon: Håller på med en bod. Har byggt klart stommen och grundmålat. Frågan är, anser ni att man ska färdigmåla hela stommen innan panel och tak sätts? målas med linoljefärg så jag har grundat med Blandning av linolja+färg+terpentin. anses det ge Tillräckligt skydd för de ytor av reglarna som ej kommer åt att målas när panel och tak sitter på?
hapazard: [citat] Eller alkydolje servalac, typ flugger high finish classic. Lång öppentid och blir slätare och torkar snabbare än linoljefärgen.
achtin: Hej, Jag målade om våra köksluckor nu i våras. Vi flyttade in i nytt hus och vi kände inte att luckorna var vår stil så vi beslutade oss för att måla om dem till grått (Beckers Stålgrå). Vi är nöjda med resultatet men i efterhand kan jag vara lite självkritisk då jag slarvade med grundarbetet på vissa luckor och om man synar dem noga så kan man se lite "skavanker". Jag gjorde
AndersS: [citat] Nu blir det OT, men har en bekant som även bygger speciella maskiner för olika jobb. Men hans intresse är just att bygga maskiner så själva arbetet som ska utföras blir en bieffekt. Själv är jag inte ledsen för jag har fått ta del av hans jobb. Så jag funderar, involverar min bekant och när han kommer med sin lösning är min svåger helt färdig:cool:
Johan41: Vi ska måla om vårat träfasad - hus. Huset är från 50-60tal så ngt äldre. Problemet som jag kan se det är att man använt olika typer av färger när man målat innan vi flyttade in. Dels linoljefärg sedan ng akrylfärg och sedan ng annan typ av fasadfärg (sa tidigare ägaren till oss) färgen är ganska tjock och har börjat flagna på många håll. Hur ska jag bäst gå tillväga för
KimOscar: Hej! Jag har läst flertalet inlägg här på sidan för att hitta hitta svar på min troligtvis simpla fråga, men då jag fortfarande känner mig osäker lägger jag upp ett nytt ämne och hoppas de rör okej. Vi ska måla om i sovrummet och ytan mellan vägg och inbyggd garderob är ojämn och det är hål/mellanrum mellan vägg och garderob på vissa ställen. Väggen har vi spacklat fram
Jernhand: Tänk på att linoljefärg ska arbetas in med penseln också. [MEDIA=youtube]r_L9yoy6SbI[/MEDIA]
HasseTeknik: Jag har inget svar på frågan, men undrar varför du vill fylla i dem. Sprickor i timmer är ju inte statiska utan rör sig med temperatur och fuktighet, vilket gör det svårt att fylla med något material, som måste bete sig EXAKT lika. Dessutom kommer du ju att få en yta, som blir randig i.o.m. att fyllmaterialet aldrig kan helt efterlikna ursprunget. Att måla timmerväggar är svårt om
FruLeskinen: Vi är på väg att måla taket i vardagsrummet och jag tänkte kolla om du har lust att lägga upp en bild på resultatet och om du har några tips att tänka på.
Majoha: Hej vi har en panel utomhus som är av thermowood. Värmebehandlad fur om jag förstått rätt. Den blir askgrå med tiden och vi vill ha den mer vitgrå. Sioo:x har vi goda erfarenheter av på tryckt altangolv och överväger att använda det på denna panel med. Ni finns även Sioo:x panelfärg. är det någon här som har erfarenhet av Sioo:x eller Sioo:x panelfärg på thermowood? Mats
mugatu: Är det rekommenderat att skicka in ett asbestprov för detta mattlim tro? Huset byggt 72
hsar: Hej! Min svärmor gav oss lite grön umbra, pigment i pulverform, som hon tyckte vi skulle blanda i väggfärgen innan vi målade. Vi har köpt "vanlig" väggfärg, vattenbaserad, typ Beckers. Någon som vet om det skulle fungera? Får bara fram resultat om linoljefärg när jag googlar... Tack för hjälpen!
Karl Gävle Andersson: [citat] Jag lutar nog åt renoveringsgips på väggarna.Plasten sitter så att det är fullt möjligt att skrapa bort typ allt. Men det är en del jobb...
Rabbithole: Måla ett varv med tänkt färg fast i annan kulör innan? det är väldigt märkligt att färgen löses upp. Vad va det för maskeringstejp du använt?
verktygsgurun: [citat] Japp... Du kan inte göra så mycket fler steg än så.