Hej, ska tapetsera om i ett rum där tapeter ser ut enligt följande bilder. Min fråga är hur skulle ni göra? Det känns inte värt att riva ner den gamla papperstapeten då den är i bra skick bara att det spruckit upp.

Kan jag bara spackla igen sprickorna och sätta på ny tapet eller bör jag grunda med tapetgrund eller något över hela tapeten? Vill INTE få bubblor på min nya non woven tapet som jag köpt. Så proffsen hur gör ni för att få ett klockrent resultat?

http://www.bilddump.se/bilder/20200515174454-158.174.32.218.JPG

http://www.bilddump.se/bilder/20200515174532-158.174.32.218.JPG

Det är en spricka i väggen, inte bara i tapeten. Samma sak kommer alltså ske med en ny tapet. Jag vet inte om det finns någon bra väv eller något du bör sätta över sprickorna, men nåt måste du göra mer än att spackla och slipa skulle jag säga.

Och taket... Kommer det som ser ut som en funtfläck uppifrån, eller vad är det?

Vi tapetserade om i ett sovrum där en vägg såg ut sådär som din. Det är i gipsskiveskarvarna det spricker. Om du mäter har du nog 120 cm mellan dina sprickor. Vi är glada amatörer och använde klassisk glasfiberväv på sprickorna, och givetvis spackel. Tog ganska tjockt med spackel så om man känner med handen så känner man att det är en ås, men det är inget som syns för tapeten (nonwoven) är ganska mönstrad. Rummet var klart i januari och än syns inga sprickor, men jag är helt inställd på att de kan komma närsomhelst...
Orenoverat sovrum med sprickor och spackel på väggarna inför tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med mönstrad tapet och en ås av spackel längs en sprucken gipsskiveskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Jag skulle ta ner tapeten lokalt runt sprickan och kontrollera väggens beskaffenhet. Därefter skulle eventuellt det gå att få en förklaring till sprickbildning. Ett sätt jag lyckades stoppa en envis spricka mellan murstock och spånskiva var extra bred glasfiberremsa i 5-6 lager med spackling på/mellan varje remsa. Väggen blev lite utåtbuktande men hellre det, det syns inte lika tydligt iaf.

Limma upp nya gipsskivor, rörelser i väggen tas upp av limfogen och de nya skarvarna spricker ej.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Funkar det med att spackla med pappersremsa över dessa tror ni? Är lite olika bud här.
Sen bör jag måla hela tapeten med någon grundfärg innan jag sätter upp den nya?

L
Det kan gå men det är svårare att jobba med pappersremsa jämfört med glasfiberremsa om man är ovan. Utförandet är avgörande för lyckas dölja sprickan.

Edit: Grundfärg ska inte behövas om väggen/rummet inte är inrökt eller dylikt.

Redigerat:
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
En glasfiberremsa kommer aldrig hålla där, troligen inte papper heller tyvärr. Glasfiber är riktigt dålig på den typen av sprickor.

L
Stefan N Stefan N skrev:
Glasfiber är riktigt dålig på den typen av sprickor.
Jag skulle hävda att det går med många lager glasfiberremsa, med spackling och slipning mellan varje remsa. Eftersom det håller än efter 3år, på en riktig problemsskarv med olika väggmaterial.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.