Hej!

Hur lång tid tar det för en målare att tapetsera en 1:a på 50 kvadrat? Inget behöver spacklas, målas eller slipas. Tapeterna som sitter nu är satta av målare för 7 år sedan. Största ytan kräver ingen mönsterpassning.

1 dag? 2-3 om du gör det själv, är ju enkelt om det inte behöver spacklas, målas eller slipas. Det som kan ta lite extra tid är krångel runt fönster med element och sådant, där det behöver skäras mycket.

Tapetseringen är ju det man gör snabbast på det viset. Att renovera ett rum kanske är 80% underarbete och 20% tapetsering målning. Dock tror jag ju inte att det bara kostar en femtedel om man enkom ska tapetsera..........

Anna_H Anna_H skrev:
1 dag? 2-3 om du gör det själv, är ju enkelt om det inte behöver spacklas, målas eller slipas. Det som kan ta lite extra tid är krångel runt fönster med element och sådant, där det behöver skäras mycket.
Tack för svar :)

S Stefan1972 skrev:
Tapetseringen är ju det man gör snabbast på det viset. Att renovera ett rum kanske är 80% underarbete och 20% tapetsering målning. Dock tror jag ju inte att det bara kostar en femtedel om man enkom ska tapetsera..........
Tack för svar :-)

• Gilla
Bortkommen
  • Laddar…
Lite nyfiken, har målaren också gjort bedömningen att det inte behöver spacklas nåt? :D

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Låter väldigt ovanligt att INGET behöver spacklas, målas eller slipas? Är det grundjobbet redan gjort av någon annan i så fall?

Jag är inte yrkesmålare men har tapetserat om lite genom åren och för att det ska bli bra har vi personligen alltid känt oss tvungna att göra en del grundjobb när vi väl satt igång. Även om vi som amatörer initialt tyckt att det nog inte kommer att behövas. Tyvärr har ofta förberedelserna och själva grundjobbet tagit väldigt mycket tid. Själva uppsättningen av tapeterna har däremot oftast gått ganska smidigt/snabbt.

Sen beror det väldigt mycket på hur mycket vinklar, vrår, takhöjd, befintlig möblering, täckning, ev målning av snickerier osv. 50kvm 1:a låter också som en ovanligt stor 1:a som då antagligen är lite speciell. Vilket kan göra att det går både fortare eller långsammare beroende på hur den är utformad.

Enklast är nog att ta dit någon målare och be om en offert/uppskattning av någon som kan bedöma förutsättningarna på plats.

• Gilla
byggnisse99
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Låter väldigt ovanligt att INGET behöver spacklas, målas eller slipas? Är det grundjobbet redan gjort av någon annan i så fall?

Jag är inte yrkesmålare men har tapetserat om lite genom åren och för att det ska bli bra har vi personligen alltid känt oss tvungna att göra en del grundjobb när vi väl satt igång. Även om vi som amatörer initialt tyckt att det nog inte kommer att behövas. Tyvärr har ofta förberedelserna och själva grundjobbet tagit väldigt mycket tid. Själva uppsättningen av tapeterna har däremot oftast gått ganska smidigt/snabbt.

Sen beror det väldigt mycket på hur mycket vinklar, vrår, takhöjd, befintlig möblering, täckning, ev målning av snickerier osv. 50kvm 1:a låter också som en ovanligt stor 1:a som då antagligen är lite speciell. Vilket kan göra att det går både fortare eller långsammare beroende på hur den är utformad.

Enklast är nog att ta dit någon målare och be om en offert/uppskattning av någon som kan bedöma förutsättningarna på plats.
Nä, mer än nya tapeter behövs. Eller behövs och behövs, jag vill ha nya tapeter. :-) Jag ville bara ha ett hum om hur många timmar det kan handla om så man har någon slags referens att gå efter vid ev offerter.

Anna_H Anna_H skrev:
I Interista88 skrev:
Lite nyfiken, har målaren också gjort bedömningen att det inte behöver spacklas nåt? :D
Vid förra renoveringen revs all gammal tapet ned, bredspacklade alla väggar, bytte alla lister, dörrar, golv osv. man ser inte en tapetskarv i hela lägenheten så jag åtminstone inte se något som behöver spacklas, slipas eller målas.

Köper du EasyUp så är det ju ett jättebra tillfälle att lära sig att tapetsera och spara många sköna tusenlappar som kan användas till dyrare tapeter...

Men med nya tapeter så skapas det ju nya skarvar om inte spacklar.
Alternativet är att passa in de nya tapeterna ovanpå de gamla vilket blir omständigare och dyrare än att spackla.

Sätt absolut inte dom nya tapeterna så skarvarna hamnar på samma ställe som dom gamla skarvarna

• Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Håller med om att låta någon titta på det först. När jag amatörtapetserar tar underarbetet lång tid. Alltid är det några spikhål, tapetskarvar etc som behöver åtgärdas. Fläckar som behöver åtgärdas, skav i gamla tapeten. Jag gillar också att ta bort lister då jag tycker att det är snyggare medtapeten bakom.

Att mitt resultat inte blir perfekt är en sak, hantverkare har man andra krav på. Då är det den personen som behöver avgöra.

Problemet med skarvar häller ju bara om det är gammaldags tapeter med överlappning.

• Gilla
Captain_Howdy och 1 till
  • Laddar…
Sitter tapeterna bra kant-i-kant så behövs inget göra med dom.

• Gilla
Captain_Howdy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.