11 698 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Hur lång tid tar det att tapetsera?
Sida 1 av 2
Hej!
Hur lång tid tar det för en målare att tapetsera en 1:a på 50 kvadrat? Inget behöver spacklas, målas eller slipas. Tapeterna som sitter nu är satta av målare för 7 år sedan. Största ytan kräver ingen mönsterpassning.
Hur lång tid tar det för en målare att tapetsera en 1:a på 50 kvadrat? Inget behöver spacklas, målas eller slipas. Tapeterna som sitter nu är satta av målare för 7 år sedan. Största ytan kräver ingen mönsterpassning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Tapetseringen är ju det man gör snabbast på det viset. Att renovera ett rum kanske är 80% underarbete och 20% tapetsering målning. Dock tror jag ju inte att det bara kostar en femtedel om man enkom ska tapetsera..........
Lite nyfiken, har målaren också gjort bedömningen att det inte behöver spacklas nåt? 
Låter väldigt ovanligt att INGET behöver spacklas, målas eller slipas? Är det grundjobbet redan gjort av någon annan i så fall?
Jag är inte yrkesmålare men har tapetserat om lite genom åren och för att det ska bli bra har vi personligen alltid känt oss tvungna att göra en del grundjobb när vi väl satt igång. Även om vi som amatörer initialt tyckt att det nog inte kommer att behövas. Tyvärr har ofta förberedelserna och själva grundjobbet tagit väldigt mycket tid. Själva uppsättningen av tapeterna har däremot oftast gått ganska smidigt/snabbt.
Sen beror det väldigt mycket på hur mycket vinklar, vrår, takhöjd, befintlig möblering, täckning, ev målning av snickerier osv. 50kvm 1:a låter också som en ovanligt stor 1:a som då antagligen är lite speciell. Vilket kan göra att det går både fortare eller långsammare beroende på hur den är utformad.
Enklast är nog att ta dit någon målare och be om en offert/uppskattning av någon som kan bedöma förutsättningarna på plats.
Jag är inte yrkesmålare men har tapetserat om lite genom åren och för att det ska bli bra har vi personligen alltid känt oss tvungna att göra en del grundjobb när vi väl satt igång. Även om vi som amatörer initialt tyckt att det nog inte kommer att behövas. Tyvärr har ofta förberedelserna och själva grundjobbet tagit väldigt mycket tid. Själva uppsättningen av tapeterna har däremot oftast gått ganska smidigt/snabbt.
Sen beror det väldigt mycket på hur mycket vinklar, vrår, takhöjd, befintlig möblering, täckning, ev målning av snickerier osv. 50kvm 1:a låter också som en ovanligt stor 1:a som då antagligen är lite speciell. Vilket kan göra att det går både fortare eller långsammare beroende på hur den är utformad.
Enklast är nog att ta dit någon målare och be om en offert/uppskattning av någon som kan bedöma förutsättningarna på plats.
Nä, mer än nya tapeter behövs. Eller behövs och behövs, jag vill ha nya tapeter.S skogstomten skrev:Låter väldigt ovanligt att INGET behöver spacklas, målas eller slipas? Är det grundjobbet redan gjort av någon annan i så fall?
Anna_H skrev:
Vid förra renoveringen revs all gammal tapet ned, bredspacklade alla väggar, bytte alla lister, dörrar, golv osv. man ser inte en tapetskarv i hela lägenheten så jag åtminstone inte se något som behöver spacklas, slipas eller målas.I Interista88 skrev:
Sätt absolut inte dom nya tapeterna så skarvarna hamnar på samma ställe som dom gamla skarvarna
Håller med om att låta någon titta på det först. När jag amatörtapetserar tar underarbetet lång tid. Alltid är det några spikhål, tapetskarvar etc som behöver åtgärdas. Fläckar som behöver åtgärdas, skav i gamla tapeten. Jag gillar också att ta bort lister då jag tycker att det är snyggare medtapeten bakom.
Att mitt resultat inte blir perfekt är en sak, hantverkare har man andra krav på. Då är det den personen som behöver avgöra.
Att mitt resultat inte blir perfekt är en sak, hantverkare har man andra krav på. Då är det den personen som behöver avgöra.