Hur gör jag för att renovera gammalt innertak i pärlspont? Hur rengör man på bästa sätt? Med diskmedel har jag hör från byggnadsvårdare. Funkar det? Varför inte målartvätt? Vilka verktyg underlättar rengöring av tak? Det är målat i flera lager och har sprickor, skador i pärlan. Kan man spackla och i så fall hur gör man vid pärlan så att den inte döljs? Har tänkt måla taket m äggoljetempera. Har fått tips att blanda i kiselgur u färgen, som ger en spackeleffekt. Nån som prövat?