Färg, Måla & Tapetsera
Hillpinch: Det blev Zar. Dock hinner jag inte börja med projektet just nu, råkar visst få besök om ett par dagar. Ska provmåla en träbit först. [bild]
Kaffegök: Efter en fuktskada på vårt pappspända tak har jag kunnat lossa färgflagor och låter nu pappen självtorka. Hört att tidningspapper är ok att reparera med. Hur går jag till väga? Vilket klister bör jag använda? Har bl.a. vävlim hemma. Ok? Tacksam för svar..
lassebrun: [citat] tack för tipset! Blir att slipa bort allt jag målat. sedan tvätta med silikonborttagare och måla med plåtfärg från byggmax. https://www.byggmax.se/plåtfärg-v-svart-p198035
SkitOxe: Nej. Det räcker med att ytan är ruggad. Sen bör den givetvis vara slät också. Men är den slipad slät och ruggad så kan du tuta på.
garvin: Hetvattentvätt får du dom rena.
affadaffa: Tjena Jag håller på att renovera badrum i källaren. Tänkte behålla orginal träpanel i taket. I en del av rummet dka det vara bastu. Är det ok att måla hela taket med stopp-primer och sedan alcro våtrumsfärg och sen ha en del av detta som tak i bastu? Eller är det olämpligt mtp kemikalier i färgen som värms upp? Ha det!
Alfgand: [citat] Tack för länken. Det är en bra sammanfattning över möjliga kombinationer. Jag eftersöker lite mer praktisk info om vilken av dessa kombinationer som blir minst flammigt vid applicering samt vid reparation. Hoppas att någon som har testat olika kombinationer kan svara lite mer.
ati: Snittade tapeten med en brytbladskniv och drog loss den samtidigt som jag knackade mellan tapeten och väggen med en spackelspade. (y)
SkitOxe: Jag hade spacklat rätt över. Ett bra spackel biter så bra ändå. Förutsatt att färgen inte är lös så klart. Skrapa isf bort lös färg.
Atom: Asfalten har blivit smutsig och blek... Vad är det för SVART färg jag kan använda?
Interista88: Går går alltid, gjort det hemma utan ngr problem.Jobbar som målare(y) Enklast att få det snyggt är med gips, dock lite jobb att sätta upp det.
Johan SN: Skära bort tejpen hade nog fungerat..
KnockOnWood: Hej och välkommen till Bygga Hus-forumet YTAB! [citat] Vad menar du med "vita", är det att de redan är målade med vit färg? För i så fall går det ju inte att betsa, det kan man bara göra på omålat trä. Annars kan man ju alltid måla med en mörk täckande färg förstås. Ta en bild på hur det ser ut nu vid vid fönstret och lägg upp här, så kan du säkert få flera bra tips.
miis: Hej, För att sammanfatta är det många olika frågor i detta inlägg: ska jag hyra eller köpa slipmaskin hur mycket ska jag "rugga upp" rugga upp, ta bort färg, ju mera slipat, desto hållbarare? det jag har att renovera kort och långsiktigt är: gammal hylla med träfaner, raka former, skall målas med lackfärg lackad ikeaskåp ombyggt till sittbänk, ska ev målas med lackfärg målad
A-Man_08: [citat] Invändigt hade jag inte ens brytt mig om att fråga, vilket jag ej kommer att göra heller :)
Bivaxmålaren: Bivaxlasyr luktar helt underbart och att lasera är lite av en konstart. Lite lättare blir det om man målat med vit färg med eteriska oljor innan. Det går att ha vanlig Nordsjö-grund också men då blir det svårare att få till lasyren. Men det är inga som helst problem med att måla över lasyren, antingen med den vita färgen med eteriska oljor i eller helt vanlig (plast) grundfärg.
milimani: Tack för svar, lite tydligare. Vill helst måla med så snälla färger det går, både för målare och besökare hemmavid. Vattenburen oljefärg verkade vara det det fanns mest av i affären (iaf det jag såg), så det verkade vanligt. Hantera restfärger är en självklarhet, de går på rätt plats på ÅVC.
SkitOxe: Nej jag hade gjort samma som dig. Hade jag fått en rackare gratis hade jag garanterat använt det.
KnockOnWood: Men varför??? Tvålrester och kalkavlagringar kommer ju vara att synas mycket mer. Och det kommer inte att gå att hålla rent, utan att förstöra ytan.
Förvirrade Hönan: [citat] Jag köper Plastic Padding Kemiskt Trä. Tack igen!
Anonymiserad 284245: Använd glasscast, den är helt klar, och det blir färdigt på en gång. https://www.swedendro-tools.se/gjutepoxy
Bo arnold: Hyr en högtrycksspruta väldigt jobbigt att handmåla 80 kv tvätta måla med spärrfärg och därefter en matt Snickerifärg vanlig takfärg är inte bra på träpanel. Har målat många tak så du målar ett rum på 10 min