Hej!
Jag är helt ny på renovering. När gammal tapet och målarfärg släpper från väggen på sätt enligt bild, viset behöver man ta bort rubbet då inför ny målning - dvs det räcker inte att spackla över?

stort tack! Skadad vägg med gammal tapet som lossnar och exponerar underliggande skikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta bort allt som släpper, spackla, slipa, måla!

Mvh

• Gilla
Noresa
  • Laddar…
Jag skulle säga att om du bryr dig om hur det ser ut så försöker du få bort så mycket som möjligt innan du spacklar.

Det är nämligen stor risk att spackel/färg börjar lösa upp lim och annat så att tapeterna släpper från underlaget :)

Till nybörjarrenoveraren är stora tipset att underlaget och förarbetet är viktigare än vilken fäärg du väljer om du vill att det ska bli snyggt. Det är fruktansvärt jobbigt och slitigt men kul när det är klart och väggen är fin :)

• Gilla
Noresa
  • Laddar…
Hej igen, tack för svar! Det går väldigt lätt att få bort färg och tapet och jag kommer ned till gipsskivan. En bit kvar till nästa steg men ändock, kan man måla direkt på gipsskiva eller sätter man normalt ngn typ av papp på innan man målar? Om det gör skillnad är detta en gammal gipsskiva. Tack igen!

Appendix Appendix skrev:
Jag skulle säga att om du bryr dig om hur det ser ut så försöker du få bort så mycket som möjligt innan du spacklar.

Det är nämligen stor risk att spackel/färg börjar lösa upp lim och annat så att tapeterna släpper från underlaget :)

Till nybörjarrenoveraren är stora tipset att underlaget och förarbetet är viktigare än vilken fäärg du väljer om du vill att det ska bli snyggt. Det är fruktansvärt jobbigt och slitigt men kul när det är klart och väggen är fin :)

Noresa Noresa skrev:
Hej igen, tack för svar! Det går väldigt lätt att få bort färg och tapet och jag kommer ned till gipsskivan. En bit kvar till nästa steg men ändock, kan man måla direkt på gipsskiva eller sätter man normalt ngn typ av papp på innan man målar? Om det gör skillnad är detta en gammal gipsskiva. Tack igen!
Absolut inga problem med att måla direkt på gips om du är nöjd med hur strukturen är :)
Jag brukar spackla där det är ojämt och sen slipa men där gipset ser bra ut brukar det inte vara några problem att måla.

Sen är jag ju en jobbig en som använder två lager grundfärg först :)

Välkommen till renoveringens värld. Det är mycket slit men man blir nöjd med sig själv när det blir bra. Och när man gör det själv sparar man mycket pengar :)

Stort tack! Det lär behövas. Har tvivlat flera gånger under eftermiddagen vad vi gett oss in på. Det är inte jämt någonstans på väggen - problematiskt när man är nybörjare att veta om man då behöver bredspackla eller om man ska köra renoveringsgips. Google går varm här hemma :-)

Kommer bli en jobbig en som vill få det riktigt bra och kör nog också två lager grundfärg när det väl är dags för det men har en lång uppförsbacke kvar innan dess :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.