hsd
Det är viktigt att stryka ut färgen ordentligt och att inte måla för tjockt då det finns risk för att färgen rynkar sig under härdningen
Linoljefärg härdar , den torkar inte som annan färg
Efter ett antal år så kan det upplevas att färgen blivit matt och då kan man stryka ett tunt lager med linolja så får man tillbaka glansen
 
hsd hsd skrev:
Det är viktigt att stryka ut färgen ordentligt och att inte måla för tjockt då det finns risk för att färgen rynkar sig under härdningen
Linoljefärg härdar , den torkar inte som annan färg
Efter ett antal år så kan det upplevas att färgen blivit matt och då kan man stryka ett tunt lager med linolja så får man tillbaka glansen
Ja det har jag läst med linolja att man får tillbaka glansen och det verkar ju kanon (y) jag ska känna på färgen nu till lunch när dottern ska sova middag, förhoppningsvis kan jag måla då sen får den torka till lördag förmiddag, då får den runt 44h torktid med värmefläkten igång.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Säger de 24h så är det nog med väldigt tunna lager, men de kanske har lite mer torkmedel i sina än andra iofs.

tror ottossons säger 3-4 dagar, det är dem jag använder oftast.
 
Jag tackar för alla svar, men kände inte att jag hade tid att vänta. Det fanns en lucka att måla nu, annars hade jag nog aldrig fått den torr till lördag..

Jag har nu målat sista lagret och har värmefläkten igång, där är ca 28°c ute.

Jag kommer att lägga upp en byggtråd i möbelsnickeri delen av forumet till helgen eller nästa vecka.

Tack för svaren och hjälpen (y)
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
J
Tror "inte tid att vänta" är skälet till man slutade måla med linoljefärg. Jag sitter ofta i samma sits själv. Man kan med viss planering fördela arbetet så att man gör något annat när man väntar. Tyvärr gör tjocka lager att torrtiden kan förlängas rejält så brådskan brukar straffa sig. Tillslut verkar färgen härda även i tjockare partier, men det kan nog tyvärr ta månader... Men bra att prova och nästa gång har du nog lyckas optimera processen. Jag lär mig fortfarande och har bara hållit på i ett par år och målar nog någon gång i månaden i snitt.. .
 
J JohanLun skrev:
Tror "inte tid att vänta" är skälet till man slutade måla med linoljefärg...
Ja asså det är ju min dåliga planering.. Jag har bara kunnat jobba kvällar, och många kvällar har jag inte orkat göra något. Så det har ju tagit flera veckor att bygga en stol och måla den.. Hade jag byggt ihop den fort så hade jag kunnat måla en gång i veckan istället, men nu är ju deadline på lördag så :rolleyes:
Jaja, det blir en läropeng om inget annat :cool:

Edit: Det är ju faktiskt första gången jag bygger en möbel och gör nått sånär finsnickeri, samt första gången jag målar med linolja..
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M
H Husägaren87 skrev:
Ja asså det är ju min dåliga planering.. Jag har bara kunnat jobba kvällar, och många kvällar har jag inte orkat göra något. Så det har ju tagit flera veckor att bygga en stol och måla den.. Hade jag byggt ihop den fort så hade jag kunnat måla en gång i veckan istället, men nu är ju deadline på lördag så :rolleyes:
Jaja, det blir en läropeng om inget annat :cool:

Edit: Det är ju faktiskt första gången jag bygger en möbel och gör nått sånär finsnickeri, samt första gången jag målar med linolja..
Har inte färgen torkat ordentligt så är det ju knappast några problem att få bort den heller om man vill göra om målningen
 
J
H Husägaren87 skrev:
Ja asså det är ju min dåliga planering.. Jag har bara kunnat jobba kvällar, och många kvällar har jag inte orkat göra något. Så det har ju tagit flera veckor att bygga en stol och måla den.. Hade jag byggt ihop den fort så hade jag kunnat måla en gång i veckan istället, men nu är ju deadline på lördag så :rolleyes:
Jaja, det blir en läropeng om inget annat :cool:

Edit: Det är ju faktiskt första gången jag bygger en möbel och gör nått sånär finsnickeri, samt första gången jag målar med linolja..
Vet hur det är med barn, man får jobba som f-n när tillfälle och ork finns. Kontentan är oftast att det hinner torka ordentligt i mellan, men ibland kan slotten vara lite längre så man får klämma in mkt på samma gång. Hoppas det hinner torka...
 
S segv skrev:
[länk]

’Flammighet är ingen fara. Det kan vanligtvis synas efter andra strykningen på ett nytt träunderlag och beror på att träet har sugit in färgen ojämnt. Om flammighet uppstår efter sista strykningen kan det bero på att underliggande färglager inte har varit tillräckligt torra eller genomhärdade. Det kan också bero på att färgen är ojämnt pålagd. Du åtgärdar lättast flammighet genom att låta färgen torka och sedan stryka på ett nytt lager färg. Viss flammighet försvinner även av sig själv med tiden. Vid tillsättning av 1 procent torkmedel i färgen minskar risken för flammighet.’
Yes, jag ger det nån vecka så ser jag, annars målar jag ett tunt lager till (y)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu har lager nr2 torkat sedan 12:00 igår, så runt 28 timmar. Ser ut såhär nu:
Vitmålat träplank med synliga penseldrag och skruvhål efter 28 timmar torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Husägaren87 skrev:
Nu har lager nr2 torkat sedan 12:00 igår, så runt 28 timmar. Ser ut såhär nu:
[bild]
Alltså, jag skulle säga att det kan se ut så där ibland. Tycker inte det har med tunt/tjockt målat utan mer med ojämn uppsugning av linoljan. Har med underlaget att göra. Löser sig i regel vid tredje strykningen. Känns det torrt för fingret är det bara att måla på.
 
Har för mig att jag sett nånstans att Ottosons rekommenderade att man grundoljade en gång först för att mätta virket så det sen suger jämnare, om man har problem med flammighet. Har också för mig att jag provat det och det gjorde ingen skillnad för mig. Blir oftast flammigt, men jag fuskmålar också mest med 70/30 blandning i tre lager och ignorerar fullkomligt Ottosons rekommendationer, så skit i det.

En parentes i all välmening. Jag hade inte dragit i skruvarna så djupt. Kommer stå vatten där så fort det regnar. Linolja är fantastiskt men man behöver ju inte göra jobbet svårare för den. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.