Hej,

Min första post här. Har förut haft god nytta av gamla trådar på den här sidan, men nu hittar jag inte svaret på det jag funderar över bland gamla poster.

Jag har en fråga om takfärg som spricker. Flyttade in i huset för ett år sen, och just innan hade tidigare ägarna fixat ett fuktproblem: vatten från balkongen över vardagsrummet hade trängt ner och skadat vägg och tak i vardagsrum. De anlitade proffs för uttorkningen, tapetseringen av vägg och målningen av tak. Från de dokument de skickade oss såg det ut som de gjorde ett ordentligt jobb, men det kan ju vara svårt att bedöma bara från några foton.

Ganska tidigt, säg efter 6 månader, upptäckte vi att det blivit några sprickor i färgen i taket (bifogar bild över hur det ser ut nu). Min fråga är nu: hur ska man förhålla sig till det här? Är det något man får räkna med vid ommålning av gamla innertak (stommen på huset är lättbetong, jag tror inte det är någon gips i taket men vet inte underlaget tyvärr — huset är från 1945)? Eller är det kanske ett tecken på att fuktproblemen inte blev riktigt åtgärdat? Är det något som en bra målerifirma kan ha lämnat garanti för?

bifogar 2 bilder. På första bilden är den flagnande sprickan ungefär 20cm lång. På den andra är den raka sprickan ~1,5 meter lång (delvis utanför bild)

mvh,
David

Närbild på sprickor i takfärg, ca 20cm långa, på ljusmålat innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad väggyta med en cirka 20cm lång spricka i färgen längs en skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.