Ska måla ett bord vitt och undrar om någon har någon bra färg att rekommendera?
Målade ett bord med en vattenbaserad spärrfärg och sen Servalack som jag vill minnas var oljebaserad och öppen så länge att det var lätt att måla snyggt. Nu hittade jag bara vattenbaserad. Jag kanske minns fel.
Det har blivit några märken i färgen samt att vissa metallföremål lätt missfärgar lacken. Så vad ska man måla detta bord med?
Målade ett bord med en vattenbaserad spärrfärg och sen Servalack som jag vill minnas var oljebaserad och öppen så länge att det var lätt att måla snyggt. Nu hittade jag bara vattenbaserad. Jag kanske minns fel.
Det har blivit några märken i färgen samt att vissa metallföremål lätt missfärgar lacken. Så vad ska man måla detta bord med?
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Jag saknar oljefärgerna, lättare att få bra resultat och tåligare, speciellt mot vatten.
Vårt matsalsbord har jag målat med Jotun Lady snickerfärg och är nöjd bortsett från att man måste se till att vätska inte blir liggande allt för längre, barnens vattenfärg vi missade över natten gav en svag missfärgning.
Jotun Lady tycker jag är enklare än många andra märken som Nordsjö t.ex. tror den är öppen lite längre och jag tycker den flyter ut bättre.
Den är också dyrare..
Högre glans ger mer tålighet, kör inte med mindre än 40 på ett bord eller byrå. Jag skulle inte köra på kritvitt utan bryta i minst en svag grå eller grön kulör.
Jag har målat några möbler med matt vit färg, lägre glans än 40, och där har det blivit tråkiga fläckar av metallföremål precis som du har erfarit..
https://legacy.jotun.com/se/se/b2c/...y/lady-supreme-finish.aspx?q=Val-av-glansgrad
Vårt matsalsbord har jag målat med Jotun Lady snickerfärg och är nöjd bortsett från att man måste se till att vätska inte blir liggande allt för längre, barnens vattenfärg vi missade över natten gav en svag missfärgning.
Jotun Lady tycker jag är enklare än många andra märken som Nordsjö t.ex. tror den är öppen lite längre och jag tycker den flyter ut bättre.
Den är också dyrare..
Högre glans ger mer tålighet, kör inte med mindre än 40 på ett bord eller byrå. Jag skulle inte köra på kritvitt utan bryta i minst en svag grå eller grön kulör.
Jag har målat några möbler med matt vit färg, lägre glans än 40, och där har det blivit tråkiga fläckar av metallföremål precis som du har erfarit..
https://legacy.jotun.com/se/se/b2c/...y/lady-supreme-finish.aspx?q=Val-av-glansgrad
Det blev inköp av Trestjerner halvblank golvfärg som även går att använda på trägolvt och trämöbler.
Vattenbaserad, polyuretanförstärkt.
Fast nu blir jag lite skeptisk till vattenbaserad kvist- og sperregrunning. Tyckte två av skivorna kändes lite feta och slipdammet liksom fastnade i fingrarna.
Torkade av med rödsprit
Kanske oljebaserade spärrgrund skulle vara bättre?
Vattenbaserad, polyuretanförstärkt.
Fast nu blir jag lite skeptisk till vattenbaserad kvist- og sperregrunning. Tyckte två av skivorna kändes lite feta och slipdammet liksom fastnade i fingrarna.
Torkade av med rödsprit
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske oljebaserade spärrgrund skulle vara bättre?
Klicka här för att svara