5 059 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Vad ingår i ett målaruppdrag!?
Jag har anlitat en målarfirma som gjort ett väldigt bra arbete som jag är nöjd med. Jag fick skriftlig information om vad som ingick i arbetet (spackling, måleri av väggar samt tak och snickerier, dörrpost mm) och de gav ett fast pris.
Nu är de klara med arbetet men jag har två frågor som kanske riktas mot de som är vana att anlita målare då elementet inte var ommålat i rummet. Borde inte detta ingå vanligtvis!?
Firman var även transparent med inköp av material (fick en mobilbild på kvittot). Jag bad sedan om att få det som eventuellt blir över av väggfärgen om jag t ex behöver måla om någon liten detalj i rummet. Även att få veta vilket spackel de använde eftersom jag funderar på att sätta upp en vägg senare i rummet och då känns det bra att använda exakt samma. Jag har inte fått svar från firman när jag bad om detta. Anses allt material som jag egentligen betalar för övergå till firman när arbetet är klart!?
Bra att veta lite vad som är ”vett och etikett” här.
Tack på förhand
Nu är de klara med arbetet men jag har två frågor som kanske riktas mot de som är vana att anlita målare då elementet inte var ommålat i rummet. Borde inte detta ingå vanligtvis!?
Firman var även transparent med inköp av material (fick en mobilbild på kvittot). Jag bad sedan om att få det som eventuellt blir över av väggfärgen om jag t ex behöver måla om någon liten detalj i rummet. Även att få veta vilket spackel de använde eftersom jag funderar på att sätta upp en vägg senare i rummet och då känns det bra att använda exakt samma. Jag har inte fått svar från firman när jag bad om detta. Anses allt material som jag egentligen betalar för övergå till firman när arbetet är klart!?
Bra att veta lite vad som är ”vett och etikett” här.
Tack på förhand
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Har du betalat för hela färgburken så är den ju din och de borde ge dig det som är över. Jag tycker inte det är självklart att målning av elementen ska ingå när man målar om väggarna. Målaren brukar alltid fråga oss om elementen ska målas också. Det vill man i och för sig alltid, men det verkar inte vara självklart för de målare vi har anlitat i alla fall. Konstigt att de inte frågade dig det när ni kom överens om priset.
Har en kompis som jobbar som målare. Han tar betalt för den färg som går åt. Det som blir över blir sällan några mängder. Den färgen brukar han använda till grundfärg till nästa målarjobb och är det så är det troligt att du har tjänat in den skvätt som blev över vid grundningen.Malin Emdin skrev:
Jag har anlitat en målarfirma som gjort ett väldigt bra arbete som jag är nöjd med. Jag fick skriftlig information om vad som ingick i arbetet (spackling, måleri av väggar samt tak och snickerier, dörrpost mm) och de gav ett fast pris.
Nu är de klara med arbetet men jag har två frågor som kanske riktas mot de som är vana att anlita målare då elementet inte var ommålat i rummet. Borde inte detta ingå vanligtvis!?
Firman var även transparent med inköp av material (fick en mobilbild på kvittot). Jag bad sedan om att få det som eventuellt blir över av väggfärgen om jag t ex behöver måla om någon liten detalj i rummet. Även att få veta vilket spackel de använde eftersom jag funderar på att sätta upp en vägg senare i rummet och då känns det bra att använda exakt samma. Jag har inte fått svar från firman när jag bad om detta. Anses allt material som jag egentligen betalar för övergå till firman när arbetet är klart!?
Bra att veta lite vad som är ”vett och etikett” här.
Tack på förhand
Att köra med samma spackel är helt meningslöst. Syns ändå inte under färgen. Radiatorer ingår inte som standard eftersom många radiatorer är fabrikslackade och går inte få samma finish om man inte sprutar. De borde däremot frågat kanske om man ville ha ommålat. Målarfärg som är över och som kunden betalat för tillhör såklart kunden. Men om målarfirman räknat bra bör det inte vara mycket kvar så inget direkt monetärt värde där. Dock så är det god ton att fråga kunden om de vill behålla resterna.
Spontant skulle jag säga att element inte ingår men det grundar jag enbart på magkäsla ska jag erkänna
Beträffande material har jag också råkat ut för att man betalar för material varvid hantverkaren tar med sig överblivet material. Ibland är överskottet värdelöst och tar bara tid att själv ta hand om det. Ibland är det skönt / bra att få behålla överskottet - man har ju ändå fått betala för det. Lösningen här är kommunikation.
Men är det kommunikation du är ute efter är det inte hantverkare man ska anlita. Sad but true.
Beträffande material har jag också råkat ut för att man betalar för material varvid hantverkaren tar med sig överblivet material. Ibland är överskottet värdelöst och tar bara tid att själv ta hand om det. Ibland är det skönt / bra att få behålla överskottet - man har ju ändå fått betala för det. Lösningen här är kommunikation.
Men är det kommunikation du är ute efter är det inte hantverkare man ska anlita. Sad but true.
Det som ingår är ju givetvis det man kommit överens om. Det blir ju konstigt och ganska störande om de ska fråga om annat som ni inte ens diskuterat.
Angående färgen så har jag svårt att tro att de köpt så mycket mer än de faktiskt behövde. Var glad att du slipper ha burken stående hemma.
Angående färgen så har jag svårt att tro att de köpt så mycket mer än de faktiskt behövde. Var glad att du slipper ha burken stående hemma.
När vi nyligen la om taket så frågade snickarna om vi ville ha material som blev över. Avsågad råspont kan man ha mycket kul med... så vi kom överens om att dom skulle material precis bredvid containern som vi sedan kunde sortera själva. Bra upplägg.
När dom sedan målade så lämnade dom etiketterna på alla färgburkar i en hög så att vi kan köpa samma färg. Men färgen som blev över tog dom med sig, för där betalade vi bara för faktiskt förbrukning.
När dom sedan målade så lämnade dom etiketterna på alla färgburkar i en hög så att vi kan köpa samma färg. Men färgen som blev över tog dom med sig, för där betalade vi bara för faktiskt förbrukning.
Element ingår ej, om du har beställt snickerier samt väggar.
Angående överblivet material, så beror det på hur dom specat offerten.
Tex så skriver mitt företaget jag jobbar åt att priset är inklusive färg och ev ställnings/ maskinhyra.
Har dom specat antal burkstorlek av varje färg, så tycker jag att du har rätt till allt överblivet material.
Angående överblivet material, så beror det på hur dom specat offerten.
Tex så skriver mitt företaget jag jobbar åt att priset är inklusive färg och ev ställnings/ maskinhyra.
Har dom specat antal burkstorlek av varje färg, så tycker jag att du har rätt till allt överblivet material.
Det låter som en bra firma, med braobra
Radiatorerna hävdar jag inte ingår i "väggarna"
För att sätta i relation till något annat så borde väl även strömbrytare och vägguttag också målas då?
Angående det som blir över säger jag att allt som är i orbruten förpackning får du som kund behålla, om du vill. Övrigt hade åkt i containern.
Ring firman och säg att du missuppfattat offerter och fråga om de kan komma och måla radiatorerna också. Givetvis mot betalning/ny offert.
Kan dock hålla med om att frågana borde lyftas vid inlämning av offert. "Vill ni ha radiatorerna målade också?"
Radiatorerna hävdar jag inte ingår i "väggarna"
För att sätta i relation till något annat så borde väl även strömbrytare och vägguttag också målas då?
Angående det som blir över säger jag att allt som är i orbruten förpackning får du som kund behålla, om du vill. Övrigt hade åkt i containern.
Ring firman och säg att du missuppfattat offerter och fråga om de kan komma och måla radiatorerna också. Givetvis mot betalning/ny offert.
Kan dock hålla med om att frågana borde lyftas vid inlämning av offert. "Vill ni ha radiatorerna målade också?"
Vi fick radiatorn målad oväntat nog när vi skulle säljrusta en lägenhet på Söder i Sthlm 2015. Vi hade inte förrådsutrymme att flytta allt utanför så då såg kvarvarande radiator helt gul ut 
Jag skulle aldrig förvänta mig det dock. Är ju lite som att förvänta sig att de ska spraylacka säkringssskåpet på fasaden i samband med målning. Njae.
Jag skulle aldrig förvänta mig det dock. Är ju lite som att förvänta sig att de ska spraylacka säkringssskåpet på fasaden i samband med målning. Njae.
Egentligen när du betalat fast pris så här de ju ingen betydelse.Malin Emdin skrev:
Jag har anlitat en målarfirma som gjort ett väldigt bra arbete som jag är nöjd med. Jag fick skriftlig information om vad som ingick i arbetet (spackling, måleri av väggar samt tak och snickerier, dörrpost mm) och de gav ett fast pris.
Nu är de klara med arbetet men jag har två frågor som kanske riktas mot de som är vana att anlita målare då elementet inte var ommålat i rummet. Borde inte detta ingå vanligtvis!?
Firman var även transparent med inköp av material (fick en mobilbild på kvittot). Jag bad sedan om att få det som eventuellt blir över av väggfärgen om jag t ex behöver måla om någon liten detalj i rummet. Även att få veta vilket spackel de använde eftersom jag funderar på att sätta upp en vägg senare i rummet och då känns det bra att använda exakt samma. Jag har inte fått svar från firman när jag bad om detta. Anses allt material som jag egentligen betalar för övergå till firman när arbetet är klart!?
Bra att veta lite vad som är ”vett och etikett” här.
Tack på förhand
Hur vet du ens att de blev över.
Vid fast pris så använder ju målaren den mängd färg som behövs, finns inget "blev över"Malin Emdin skrev:
Jag har anlitat en målarfirma som gjort ett väldigt bra arbete som jag är nöjd med. Jag fick skriftlig information om vad som ingick i arbetet (spackling, måleri av väggar samt tak och snickerier, dörrpost mm) och de gav ett fast pris.
Nu är de klara med arbetet men jag har två frågor som kanske riktas mot de som är vana att anlita målare då elementet inte var ommålat i rummet. Borde inte detta ingå vanligtvis!?
Firman var även transparent med inköp av material (fick en mobilbild på kvittot). Jag bad sedan om att få det som eventuellt blir över av väggfärgen om jag t ex behöver måla om någon liten detalj i rummet. Även att få veta vilket spackel de använde eftersom jag funderar på att sätta upp en vägg senare i rummet och då känns det bra att använda exakt samma. Jag har inte fått svar från firman när jag bad om detta. Anses allt material som jag egentligen betalar för övergå till firman när arbetet är klart!?
Bra att veta lite vad som är ”vett och etikett” här.
Tack på förhand
Lät nyss få (nåja, inte var det gratis
renoverat vardagsrummet (fastprisavtal). Det vi hade specificerat målades, tapetserades etc. I vårt fall väggar, tak, snickerier, fönster, element + bakom. Förväntar mig inte att taket målas, bara för att väggarna målas
. Däremot hade vi vissa delar vi kunde välja till, eftersom vi inte visste om vi ville ha det med eller inte. Bra o flexibelt tyckte vi.
Klicka här för att svara