Färg, Måla & Tapetsera
stalf: [citat] Provade faktiskt med en sparboogie först men fick inte till det alls. Hade svårt att få upp färg med den och resultatet blev inte alls bra. För mig var det mycket lättare att tejpa.
slurppe99: [citat] Upplevde att tapeten sög upp mindre färg och att man slapp få lösa trådar.
Matti_75: Huset rör sig i början när det är nytt. Det är därför man har 2-års besiktning då sådant åtgärdas
Keiller: [citat] Mina erfarenheter av tapetsering har givit att nio gånger av tio försvinner bubblor inom ett dygn. Minns särskilt en hall som, när sista våden sattes en sen kväll, såg ut som ett månlandskap. På morgonen efter var tapeterna som nymanglade lakan. Renoveringstapet har reagerat likadant. Det kan se för jävligt ut precis när man är klar, bubblor, spackel och gamla gipsskarvar
Brorsan52: Jag har flera gånger använt rå linolja på olika ställen, tex husfasad och utomhusmöbler och är mycket nöjd med resultatet. Tung-olja, som också är en växtolja, saluförs med att också den har små molekyler och därmed god inträngningsförmåga i trä. Den sägs passa även på t ex skärbrädor. Har någon erfarenhet av båda oljorna påförda på trädgårdsmöbler,
Åsa Lund: Testa med en speedheater
BirgitS: Handtryckta tapeter på Långholmen kan trycka upp nya tapeter från provbitar.
Schwen92: [citat] Nja slipa upp den och måla hela rasket med grundolja och fönsterfärg så bör den hålla sig hyfsat fräsch, kanske behöver fixas till då och då. Dock kanske man inte vill ha mat på den typen av färg :)
MiaMaria86: Haha! Ja, träning behövs ju alltid... Blir det bäst resultat av det?
KnockOnWood: [citat] Jag skulle lacka! Tråkigt med fläckar från rödbetsspad och färsk köttsaft annars. Du vet väl att det finns matt klarlack/fernissa också?
cpalm: [citat] Den är hyfsat snarlik (dock ej samma) Kåbergs "Accanthus" som tydligen var en bästsäljare när den nytrycktes 1968. Mönstet är ursprungligen från 1850-talet. Enligt Tapetboken - Papperstapeten i Sverige. Den verkar för övrigt tryckas än idag. Så det kanske är en bra ersättare?
Trollebo1: Ja, det är ett rejält jobb... testar på ett steg för att se hur det går. Du har en poäng att slitstyrka på spacklet nog blir ett problem oavsett hur det ser ut visuellt. Hörnen ger jag mig på med en "trekantsslip" plus skrapa. Tar bra med tid kan man lugnt säga! De öppna ytorna kör jag rondell med metall-slipskiva på. Funkar fint om man har lite lätt handlag o rör rondellen
Christoffer falsen: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Fick en spricka i innertaket och när jag petar på den lite med kniv märks det tydligt att området runt sprickan har släppt från materialet över. Ser ut att vara någon form av puts. vad gör jag för att laga?
Krutarn: @hewsbyggare Fint! Tack för svar! Då kör jag på imorgon som tänkt.. =)
Ludde Jakobsson: [citat] TA med dig en bit färg till en riktig färgaffär och fråga. Det är säkert en plastfärg som du kanske kan prova att göra en egen bums.. och måla på.. vänta 30 minuter och sedan skrapa. Jag hade asfalt i mitt badrum och å hyrde jag en flex + dammsugare. Funkar kanon så länge man kör klingan hyfsat slät mot putsen och med lågt tryck. Men som sagt.. det blev att putsa
David-O: Använde en gång en glasfiberarmerad renoveringstapet. Ganska styv, man kunde bryta bitar av den. Satte den på spikad masonite som sjunkit in. Tror det var denna: https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/malarfarg-och-tapet/renoveringstapet/tapet-och-vaggtackare-duro-easy-cover/p-679491?gclid=CjwKCAiAxeX_BRASEiwAc1QdkV_2mjR8pKnQ3CgdlpAWcZtAE5gxqHg_xSWNBqiPOF3Jqd4v0ZTErhoCu-IQAvD_BwE
Ozma88: Glömde leverera slutresultatet här! Kanske intresserar det någon eller inspirerar någon annan att ta tag i sitt eget liknande projekt trots att man är lika vilsen som jag. Eller så avskräcker det någon av samma anledning :rofl:. Oavsett vill jag hävda att jag då varit till hjälp! Vi själva tycker vi gick från fasansfullt till helt OK och med bibehållen retrokänsla :cool: [bild]
Systray: [citat] Ursäkta för jag väcker en gammal tråd men kan man få veta hur det gick med allting? Har en bekant som bygger hus och det kändes lite relevant :)
xLnT: Kul att läsa att det är fler som kämpat med gipsputs, nu känner jag mig inte lika usel längre :) Vi köpte Knauf på Bauhaus, och drog igång i pannrummet som var uppmurat med lättbetong. Det brann fort, 20-30min. Så man fick vara riktigt snabb att få upp putsen på väggen, tanken var att vi skulle nätat också, men det var ju 1m brett det hade vi aldrig hunnit få upp/ut och sen filta
Immobil: Kör på alternativ 2, annars får du två etableringskostnader på halsen. Ta in offerter från minst tre firmor.
Arne999: Helt osant... ser ju vad som står när jag läser tuben igen men 3-5mm verkar ju gå att måla på efter 1h och om det är bredare 1 vecka!!! Vad är det för sjukt hopp i tid.. Tror ju iof inte att det är mer än några 5mm jag har fogat och det har alltdit gått någon dag men inte 1vecka Någon som vet hur flexig färgen är då? fogen säger 12.5%rörelseförmåga
havskatt: Vi har dragit bort en vävtapet, och bakom den satt ett brun papp med struktur. Bakom den sitter en annan gammal slät tapet, och bakom den ser vi nu något vitt och brunt. Tar tacksamt emot tips på hur vi går vidare nu. Vi har tänkt måla väggen, bör vi försöka ta bort alla lager tapet/papp? Är det någon som vet vad det vita och bruna är som finns ”längst in”? kan man måla direkt
Husisörmland: [citat] Det låter som en bra idé! Inte spacklat förut men får vara noggrann.