17 267 läst ·
6 svar
17k läst
6 svar
Tapetsera på gammal tapet - bubblor
Hej!
Håller på att tapetsera ett litet gästrum ca 3x3 m med non-woven tapeter. Rivit ner all uppenbart lös tapet (sitter 2 lager) och spacklat skarvarna.
På en av väggarna satt en spaltbar fondtapet där vi har rivit av ytterskiktet. Provade sedan att förlimma väggen, vilket resulterade i att tapeten blev rejält bubblig. Nu när det torkat syns inget av bubblorna.
Min fråga är om detta är ett problem, eller om man kan räkna med att samma sak händer när vi limmar för att tapetsera - dvs att samma bubblor återkommer men sedan går tillbaka när limmet torkat. Eller behöver områden som visade tendens att bubbla sig tas bort?
Mycket tacksam för hjälp och råd.
Håller på att tapetsera ett litet gästrum ca 3x3 m med non-woven tapeter. Rivit ner all uppenbart lös tapet (sitter 2 lager) och spacklat skarvarna.
På en av väggarna satt en spaltbar fondtapet där vi har rivit av ytterskiktet. Provade sedan att förlimma väggen, vilket resulterade i att tapeten blev rejält bubblig. Nu när det torkat syns inget av bubblorna.
Min fråga är om detta är ett problem, eller om man kan räkna med att samma sak händer när vi limmar för att tapetsera - dvs att samma bubblor återkommer men sedan går tillbaka när limmet torkat. Eller behöver områden som visade tendens att bubbla sig tas bort?
Mycket tacksam för hjälp och råd.
Mina erfarenheter av tapetsering har givit att nio gånger av tio försvinner bubblor inom ett dygn.bergstrum skrev:
Minns särskilt en hall som, när sista våden sattes en sen kväll, såg ut som ett månlandskap. På morgonen efter var tapeterna som nymanglade lakan.
Renoveringstapet har reagerat likadant. Det kan se för jävligt ut precis när man är klar, bubblor, spackel och gamla gipsskarvar syns igenom, men efter en natts torktid är det hur bra som helst.
Hoppas det går bra för dig också.
Klicka här för att svara