Hej!

Jag ska måla om köksstommar och luckor för första gången och skulle behöva lite vägledning kring förarbetet framförallt.

Luckorna är delvis tapetserade och under tapeten sitter nån form av spånskiva medan ramen är av hela brädor. Tapeten är riktigt äcklig och ska bort!

Frågan är hur noggrant jag behöver putsa upp underlaget sen? Tapeten kommer av lätt, men klistret sitter hårt och där är två lager färg under det. Jag körde med ett multiverktyg med skrapa för att få bort allt men det tog 1,5 timme för en lucka och dessutom tog spånskivan lite stryk. Mina slipmaskiner orkade inte slippa igenom klister/färg. Finns ett snabbare och/eller bättre sätt att få bort detta? Handfärgskrapa? Starkare slipmaskin?
Köksskåpslucka delvis ren från tapet och färg visande spånskiva, med skrapverktyg och slipblock runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökslucka med spånskiva delvis fri från tapet visande kvarvarande klister och färg, verktyg för borttagning.
Skapa konto
Kök med tapetserade väggar och spånskiveluckor i behov av renovering, tapet och färgresterna synliga.
Skapa konto

Luckorna ska målas i heltäckande färg när de är redo.

Du lär få utan slät och fin nog för att måla på. Känner du ojämnheter med fingrarna när du drar dom över så kommer dom garanterat synas när den är målad. Men slipa är ju inte det enda alternativet. Du kan ju också spackla upp en ny yta.

SkitOxe SkitOxe skrev:
Du lär få utan slät och fin nog för att måla på. Känner du ojämnheter med fingrarna när du drar dom över så kommer dom garanterat synas när den är målad. Men slipa är ju inte det enda alternativet. Du kan ju också spackla upp en ny yta.
Ja, jag kommer nog få bredspackla dem när de är färg- och tapetfria. Det är lätt att råka få med lite flisor när jag skrapar dem. Märker att det går lättare när skrapan blir varm, så det vore kanske en idé att dra över med en värmepistol först för att underlätta den delen?

Ozma88 Ozma88 skrev:
Ja, jag kommer nog få bredspackla dem när de är färg- och tapetfria. Det är lätt att råka få med lite flisor när jag skrapar dem. Märker att det går lättare när skrapan blir varm, så det vore kanske en idé att dra över med en värmepistol först för att underlätta den delen?
Ja absolut. Värme brukar underlätta en hel del!

Värmepistol hjälpte! Spackling är dessvärre inte min starka sida. Fyllde först skadorna och sen bredspacklade jag, men blev ändå inte helt perfekt. Har jag smetat på för lite eller bara för dåligt utfört? Kan man spackla igen ovanpå grundfärgen jag lagt på nu?

Nyligen bredspacklad och grundmålad lucka på arbetsbänk, spackel och verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto
Vägg med ojämn spackling och grundfärg, synliga spackelreparationer.
Skapa konto

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Du kan absolut spackla igen. Att det blir sådär är helt normalt. Ibland kan det vara omöjligt att se vart det är ojämnt innan grundfärgen kommer på.

Man skall alltid grunda innan man spacklar med snickerispackel

Bo arnold Bo arnold skrev:
Man skall alltid grunda innan man spacklar med snickerispackel
Okej, så har jag inte uppfattat det. Vad vinner man på det?

På snickerier börjar man alltid med att grunda ytan därefter spacklar man snickerispackel sitter inte så bra på omålat sandspackel däremot sitter bäst på omålat men användes inte på snickerier bara väggar i tak. Är gammal målare

Glömde leverera slutresultatet här! Kanske intresserar det någon eller inspirerar någon annan att ta tag i sitt eget liknande projekt trots att man är lika vilsen som jag. Eller så avskräcker det någon av samma anledning :rofl:. Oavsett vill jag hävda att jag då varit till hjälp!

Vi själva tycker vi gick från fasansfullt till helt OK och med bibehållen retrokänsla :cool:

Renoverat kök med retrokänsla, mönstrade kakelplattor och bruna skåp, dekorativa föremål.
Skapa konto

Kök med retro tapeter och bruna skåp, mikrovågsugn, fönster och tillhörande köksinredning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.