Hej!
Har byggt en smålandsvilla husqvarna och vi var de första huset i Stockholm av denna modell.
Jag vet att trähus rör på sig och att de kan bli enstaka sprickor främst då i hörnen. Känns som vi har fått onormalt mycket och stora sprickor och vi har haft byggföretag på plats och de tror det beror på något konstruktionsfel. Jag vet att Smålandsvillan var ute och åtgärdade just detta ett halvår efter slutbesiktning då det saknades skruvar mellan över och nedre våning på gavlarna. De fick ta bort panel på huset för att åtgärda detta.
Har snart gått två år sedan inflytt och jag vet inte om det är värt att beställa en tvåårsbesiktning som kostar 7 tusen.
Kan någon av er som är kunniga bedömma bilderna jag tagit och ge mig tips?
Hur åtgärdar man dessa sprickor så det inte spricker igen?
Har byggt en smålandsvilla husqvarna och vi var de första huset i Stockholm av denna modell.
Jag vet att trähus rör på sig och att de kan bli enstaka sprickor främst då i hörnen. Känns som vi har fått onormalt mycket och stora sprickor och vi har haft byggföretag på plats och de tror det beror på något konstruktionsfel. Jag vet att Smålandsvillan var ute och åtgärdade just detta ett halvår efter slutbesiktning då det saknades skruvar mellan över och nedre våning på gavlarna. De fick ta bort panel på huset för att åtgärda detta.
Har snart gått två år sedan inflytt och jag vet inte om det är värt att beställa en tvåårsbesiktning som kostar 7 tusen.
Kan någon av er som är kunniga bedömma bilderna jag tagit och ge mig tips?
Hur åtgärdar man dessa sprickor så det inte spricker igen?
Det ser ut som om att det är hörnjärnen runt fönstersmygarna har släppt, och det där ska lösas av entreprenören. Dessutom så ska en två års besiktning utföras utan kostnad för Er. När sprickorna går diagonalt på väggarna så har man fått en väldigt stor påfrestning då en gipsskiva tål uppemot 300Nm i tryck.
Sprickor i takvinklar beror med största sannolikhet på att målarna inte satt pappremsa i takvinkeln som är standard, utan istället använt latexfog.
Sprickor i takvinklar beror med största sannolikhet på att målarna inte satt pappremsa i takvinkeln som är standard, utan istället använt latexfog.
Jag skulle vara betydligt mer orolig för varför det blivit såhär än det estetiska! Det där känns som att huset måste ha satt sig. Gipsskivor spricker inte diagonalt sådär annars. Typiskt väldigt obra!
Hej,S SpackelFredrik skrev:Det ser ut som om att det är hörnjärnen runt fönstersmygarna har släppt, och det där ska lösas av entreprenören. Dessutom så ska en två års besiktning utföras utan kostnad för Er. När sprickorna går diagonalt på väggarna så har man fått en väldigt stor påfrestning då en gipsskiva tål uppemot 300Nm i tryck.
Tack för informationen. SMV säger att jag måste betala 2-årsbesiktningen själv.
Bifogar det konstruktionsfel som Smålandsvillan åtgärdade några månader efter att vi flyttat in. Kan detta ha något med sprickorna att göra tror ni? SMV/ Myresjöhus vägrar även komma ut och titta på sprickorna och säger efter att jag skickat samma bilder som till er att sprickorna ser normala ut.
Detta är byggledarens exakta mailsvar på SMV efter att fått se bilderna: "Som jag skrev tidigare är det normalt att det blir en del sprickbildning. Även om det här är en hel del sprickor ser jag inte det som onormalt."
Min gissning är att virket varit rejält blött vid stomresningen, och att huskroppen dragit sig under efterhand virket torkar.
Ser ut på ritningen som att det endast är enkelgips mot ytterväggarna!
Stämmer det?
Ser ut på ritningen som att det endast är enkelgips mot ytterväggarna!
Stämmer det?
Jag känner att jag kanske inte var nog tydlig.
Utför en tvårsbesiktning! Boka och betala besiktningsmannen själv, anlita inte någon som entreprenören/hustillverkaren rekommenderar.
Man kan inte köpa något för flera miljoner och sen backa för en kostnad på 7 000 kr när det är dags att kontrollera om man fått det man betalat för. 25 000 kr vore kaffepengar i sammanhanget.
Utför en tvårsbesiktning! Boka och betala besiktningsmannen själv, anlita inte någon som entreprenören/hustillverkaren rekommenderar.
Man kan inte köpa något för flera miljoner och sen backa för en kostnad på 7 000 kr när det är dags att kontrollera om man fått det man betalat för. 25 000 kr vore kaffepengar i sammanhanget.
Byggledaren pratar strunt. Det finns tydliga tecken på sättning. De måste komma ut besikta och åtgärda på en gång. Ju mer dröjer det kan det resultera i allvarliga skador tex rör och avloppsledningar inte minst el ledningar.C codesid skrev:Hej,
Tack för informationen. SMV säger att jag måste betala 2-årsbesiktningen själv.
Bifogar det konstruktionsfel som Smålandsvillan åtgärdade några månader efter att vi flyttat in. Kan detta ha något med sprickorna att göra tror ni? SMV/ Myresjöhus vägrar även komma ut och titta på sprickorna och säger efter att jag skickat samma bilder som till er att sprickorna ser normala ut.
Detta är byggledarens exakta mailsvar på SMV efter att fått se bilderna: "Som jag skrev tidigare är det normalt att det blir en del sprickbildning. Även om det här är en hel del sprickor ser jag inte det som onormalt."
Du måste tvinga de att skicka dit en besiktningsman eller kontakta försäkringsbolaget.
Hur ser det ut annars i huset ? kärrvar dörrar o fönster ? Finns det ojämna golv ? Badrumsgolvet då, rinner det åt rätt håll som det ska?
Finns fan inget normalt i de sprickor ni har runt alla fönstersmygar.
De underentreprenörer som målat t ex har minst 2 + 5 års garanti. 2 år materialet och 5 år på själva utförandet.
Vilken entreprenadform har använts vid bygget?
Om vi utgår ifrån att huset "satt sig färdigt" sår det inga större problem att lösa alla sprickor åtminstone estetiskt.
Kommer det nya sprickor?
Har befintliga sprickor växt? ( sätt en tejp där sprickan slutar nu, och kolla om den fortsätter att växa)
De underentreprenörer som målat t ex har minst 2 + 5 års garanti. 2 år materialet och 5 år på själva utförandet.
Vilken entreprenadform har använts vid bygget?
Om vi utgår ifrån att huset "satt sig färdigt" sår det inga större problem att lösa alla sprickor åtminstone estetiskt.
Kommer det nya sprickor?
Har befintliga sprickor växt? ( sätt en tejp där sprickan slutar nu, och kolla om den fortsätter att växa)
Är det mest på mitten av huset som sprickorna finns , eller är det längs hela huset , är det sprickor på gavelsidorna med , verkar lite som drag i längdriktning
Det ser ut som platta på mark , gräv lite runt plattan och se om den är sprucken , den kan ha satt sig , med ett veck på mitten , då blir det så här
Det ser ut som platta på mark , gräv lite runt plattan och se om den är sprucken , den kan ha satt sig , med ett veck på mitten , då blir det så här