Färg, Måla & Tapetsera
Sara Skare: [citat] Hej, hur gick det? Har du redan testat? Jag har den färgen hemma annats och kan testa måla en panelbit om du vill. Tråkigt att köpa färg bara för ett "genomskinlighetstest" .
Darling McFluff: Det beror ju på kvalitén på panelen samt var i landet du bor, förutsättningarna är olika.
Arne52: [citat] Tack för ditt svar. I mitt fall är det så att jag har öppnat upp ett hål i väggen 900x2100 därefter jämnat ut sidorna men inte ovansidan. Jag ska testa gipsputs alt. betongspackel, få se därefter :)
Sajmon: Minimum 2-3 år har jag alltid fått höra. Men smidigast är väl att fukt äta virket innan? Om ni ändå ska måla, varför bygga med tryckt virke?
Chrissofsweden: Du kan även ta finspackel på ett finger och dra i skarvarna. Finns det någon glipa så fylls det i av spacklet. I övrigt så är det bara att måla på säger jag. Finnishen på er målning kommer alla dagar i veckan synas tydligare än om det är en tapet bakom :)
Jonatan79: Är det ett spännpappstak? Jag skulle ta ner en liten bit i hörnet och se hur det ser ut ovanför och se om det kan löna sig att ta ner alllt.
Agneta Pettersson: Hej ! Har nyss köp ett äldre hus från 40 talet, Sa sätta glasfiberväv men det sitter gamla tapeter i flera lager, och på vissa ställen släpper all tapet från väggarna och masonitskivorna kommer fram, Har skrapat bort allt som sitter löst, Går det all limma på glasfiberväv direkt på masonit eller behöver man ha någon fästgrund först eller vad det nu heter. Har hört lite olika
allexx: Mest troligt av att huset stått tomt och kallt. Att ytterväggarna blivit så kalla och luften inne blivit kall så den inte kan bära fukten och kondenserat då på yttervägg och blivit mest vid skarver och hål då kyla varit som kallast där
KjellTimell: Ja, jag tror det är en kombination av både härdning och underarbete. Prövade på en ny bit där jag verkligen mattslipade ordentligt, så att hela ytan vart bokstavligen matt (Förra slipningen red jag med slipkloss så att den vart halvmatt.). På denna bit var det inte alls lika lätt att rispa bort som dom första trots kort torktid. Samtidigt har jag nu prövat att riska lite på den
Glofinken: Om han nu varit där i en hel veckas tid, 40h arbete då är det ett helt rimligt pris. Det ursprungliga priset hade gett honom en arbetskostnad på 9500 och det är en helt orimlig lön. Men hans offert är dåligt uträknad och jag hade skämts om jag skickat fakturan. Följer själv mina offerter rätt slaviskt om allt går som planerat och tar det längre tid än planerat pga hur jag arbetat
Allmänobildad: Sprutmålning känns spontant som det enklaste alternativet för att få täckning i alla fogar och ojämnheter i stenarna
Dimitris76: Som sagt fuktproblem har jag inte hittills haft och externvägg är bara denna som står under fönstret i glastegel. Jag tänkte måla putsen som skall inte synas den som ligger bakom skåp och diskbänken. Högre upp skall kallas ändå. Jag sammanfattar: -Ingen silikatfärg på gammal plastfärge som jag annar orangefärgen är. -Ingen primer för att kunna andas väggen.
apriljox: [citat] Samma svar som färgaffären. Har det funkat i 50 så funkar det min livstid ut
Fel av Åke: Jag använder mig av färgen från Julas sortiment, som jag tycker funkar bra och är prisvärd. Dessutom kör de ju lite "driver" ibland. Min erfarenhet är att färgen är lättstruken och täcker bra.
Jonas155: Perfekt, tack! Prövar det. Hur får jag av den mjuka färgen sen? Med spackelkniv? Och hur skyddar Jag träet bäst?
Mazen: Ska du bara måla väggarna kan du sätta en vanlig golvlist att dölja uppviket med. Eller om du använder väv som en del av systemet för våtrumsfärgen låter du den gå ner en 2-3cm över mattan. Alt måla väggarna, sätt mattan och avsluta kanten med en tunn silikon sträng.
Derbyboy: Tec7:s fog är kanske inte bäst. Egenskaperna som limning, uv-beständighet är ju inte nödvändig. Vill man inte ha en fog som är väldigt rörlig, flexibel.
Malaren666: [citat] Köp ett bra skafft också. Kostar 200 kanske men värt o måla med i tak o vägg samt sätta klossen på o slipa
En apelsin: [citat] Tack för intressant video! Det ser ut att funka. Blir dock alltid lite skeptisk mot videor som uppenbarligen är reklam för en produkt. Inte alltid lika enkelt och bra som det framstår, men vad vet jag.. Skulle vara kul att höra från någon som testat i verkligheten.
Bo arnold: Det går bra det är en sån färgtyp du skall ha
pennybridge: Jag sätter gips utanpå alla spånväggar och är noga att förskjuta skarvarna och köra med pappremsa. Hittills har det hållt 2 år så det verkar vara rätt väg.
hapazard: [citat] Om det är mer än några år sedan den var i användning är alla bakterier från den tiden redan döda. Om den inte borstar av sig smuts är den ren nog, ta det försiktigt med för hård rengöring, Lätt att städa bort fin patina...
Gamecube: Hej. Ser ut att kunna vara grängat tak, då blir det genast lite krånligare. Jag har själv lagt igen lite små sprickor med överbliven husfix, som jag använt till vägg renovering. Jag skrapade bara försiktigt ur sprickorna, la i lite husfix, sen gick det att måla över utan problem. Man bör använda en färg som heter lättvit, vilket är en färg som inte krymper lika mycket vid