Vi har precis byggt nytt hus och alla väggar är av lättbetong. Den gipsputs som jag använde inomhus (Alsitop F från Alsecco/Caparol) på alla väggar ska påföras i minst 7 mm tjockt skikt, sen baka in armeringsväv, låta torka och till sist appliceras några millimeter till som ska bli ytskikt (slätt eller med struktur). Jag hade hjälp av ett företag som hade folk från utlandet. De kunde sin sak och det blev riktigt bra! Jag köpte (och tillverkade) 6 mm putsskenor som vi satte upp på ungefär c/c 1 meter. Då kunde man dra med en rätskiva mot skenorna och få putsen lika tjock över hela väggen.

Jag testade även själv på väggarna i teknikrummet (i garaget) och det var inte lätt. Tungt, svettigt, kladdigt och svårt att få det jämt och slätt. Det går att få till hyfsat, men tar tid! Jag har några större väggar kvar i teknikrummet och de kommer jag inte göra själv! :rolleyes:

Kul att läsa att det är fler som kämpat med gipsputs, nu känner jag mig inte lika usel längre :)
Vi köpte Knauf på Bauhaus, och drog igång i pannrummet som var uppmurat med lättbetong.
Det brann fort, 20-30min. Så man fick vara riktigt snabb att få upp putsen på väggen, tanken var att vi skulle nätat också, men det var ju 1m brett det hade vi aldrig hunnit få upp/ut och sen filta innan det hade börjat brinna.

Så vi tyckte det var allt annat än lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.