L
Det med reklamationstid som han säger , ska du inte ta så hårt på , det finns även en regel som säger att fel och brister ska snarast omtalas när dom upptäcks ,och det är viktigt
Sen ska du gå på ditt försäkringsbolag lite hårdare , och säga att det finns risk för framtida fle i fastigheten som kan bli beroende av försäkrigsärende , dom är inte dumma dom som besiktar skador , du får se vad dom säger
Ge dig inte i det här , detta är inte normalt i hus , om byggledaren , är han från smålandsvillan då sitter han i knät på dom och har intet att säga , utan försöker att få bort det
Han är inte opartisk , vidhåller han att det inte är fel , så släng fram det jag sa förut , ny besiktningsman , inga fel jag betalar , fel ni betalar , tror att han kommer att gå runt fatet och säga , det kan inte jag bestämma , har inget mandat för det
Om Smålandvillan mot förmodan skulle gå med på det , så är ett måste med skriftlig eller mail
att dom accepterar det .
Det finns många kryphål

Som Peter_Henry säger kolla upp det med reklamation , det kanske inte är så dumt

Jag har fått detta som svar från Garbo försäkringar på om jag kan välja vem jag vill till 2-års besiktningen:

Garbo svar: Vi har inga krav på att vi måste utse besiktningsman, för vår del får ni ta vilken ni vill men viktigt är att ni alla överens.
Jag frågade: Finns det några dokumenterade krav på besiktningsman och hur en "2års besiktning" ska gå till?
Garbos svar: de kan följa standardreglerna samt gå efter besiktningsmannaboken.

Sedan har jag pratat med Smålandsvillan och byggledaren där säger att det ska vara en Godkänd certifierad besiktningsman.

De visade sig däremot idag att de är Smålandsvillan som kräver "godkänd besiktningsman" från dem då jag måste vara överens med dem/ Garbo om vem jag väljer.. konstigt.. Och byggledaren sa även till mig att ringa till Garbo och fråga om besiktningsmannen jag väljer är lämplig för att Garbo ska kunna se om besiktningsmannen tidigare ställt till det för dem.

Kallar personen "byggledaren" men han är egentligen inte detta för den byggledaren jag hade tills slutbesiktningen skulle sluta på Smålandsvillan då han fått nytt arbete och han brydde sig inte mycket om vårt bygge vilket innebar redan problem från start och att kakelkillen samma morgon som slutbesiktningen precis lagt badrumsgolvet så besiktningsmannen fick helst inte gå in i badrummet (som inte var utstädat och mycket damm överallt) men detta är en annan historia. (Badrummet skrev jag tidigare att badrumsfirman SMV anlitat fick göra om golvet efter mycket turer. Egentligen borde de även fått göra om väggarna men jag nöjde mig med golvet för gick man in i badrummet utan att tänka hur man gick var risken hög att man slog i tårna på de vassa kakelplattorna som inte låg i våg) Saknas och saknades även fog på ett antal ställen, främst på golvet.

L
Vilket datum är sista för besiktning

Sen, bara för att poängtera, så ska en besiktningsman även titta på sådana fel på en garantibesiktning. Garantibesiktningen är till för att just hitta sådana här problem på hus som kan dyka upp.

Och håller med föregående talare, ligg på försäkringsbolaget. Kan vara så att dom "kräver" garantibesiktningen innan, har varit med om det tidigare då deras besättningsmän/kontrollanter inte kunde i det fallet som jag var involverad i.

Sen är det lite roligt att dom skriver godkänd certifierad besiktningsman, för en godkänd besiktningsman och certifierad besiktningsman är två olika "klasser". Den godkända har 300, eller färre besiktningstimmar kvar till att bli certifierad.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
C codesid skrev:
Jag har fått detta som svar från Garbo försäkringar på om jag kan välja vem jag vill till 2-års besiktningen:

Garbo svar: Vi har inga krav på att vi måste utse besiktningsman, för vår del får ni ta vilken ni vill men viktigt är att ni alla överens.
Jag frågade: Finns det några dokumenterade krav på besiktningsman och hur en "2års besiktning" ska gå till?
Garbos svar: de kan följa standardreglerna samt gå efter besiktningsmannaboken.

Sedan har jag pratat med Smålandsvillan och byggledaren där säger att det ska vara en Godkänd certifierad besiktningsman.

De visade sig däremot idag att de är Smålandsvillan som kräver "godkänd besiktningsman" från dem då jag måste vara överens med dem/ Garbo om vem jag väljer.. konstigt.. Och byggledaren sa även till mig att ringa till Garbo och fråga om besiktningsmannen jag väljer är lämplig för att Garbo ska kunna se om besiktningsmannen tidigare ställt till det för dem.

Kallar personen "byggledaren" men han är egentligen inte detta för den byggledaren jag hade tills slutbesiktningen skulle sluta på Smålandsvillan då han fått nytt arbete och han brydde sig inte mycket om vårt bygge vilket innebar redan problem från start och att kakelkillen samma morgon som slutbesiktningen precis lagt badrumsgolvet så besiktningsmannen fick helst inte gå in i badrummet (som inte var utstädat och mycket damm överallt) men detta är en annan historia. (Badrummet skrev jag tidigare att badrumsfirman SMV anlitat fick göra om golvet efter mycket turer. Egentligen borde de även fått göra om väggarna men jag nöjde mig med golvet för gick man in i badrummet utan att tänka hur man gick var risken hög att man slog i tårna på de vassa kakelplattorna som inte låg i våg) Saknas och saknades även fog på ett antal ställen, främst på golvet.
Ursäkta för jag väcker en gammal tråd men kan man få veta hur det gick med allting? Har en bekant som bygger hus och det kändes lite relevant :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.