Färg, Måla & Tapetsera
raveper: Skulle tvättat av taket lite lätt med diskmedel och vatten. Tapeten är säkert spaltbar så skulle dragit bort allt löst och spacklat. För att få upp färgen i taket skulle jag nog rollat och sen efterstrukit med pensel. Mest för att slippa doppa så många ggr.
Åsa Lund: Tack för svar! Testade nu och det går prima! [bild] Sedan är ju vissa brädor så smala att inte ens denna smala roller får plats...
Höghus: Jag har dessa paneler på väggarna i köket som jag tänkte måla. Nån slags plywoodskivor med struktur. De har en massa gamla spikhål som jag vill spackla. Men hur slipar jag när det är struktur? Stålborste? Och vad för sorts spackel är lämpligt att använda? / Höghus [bild]
klevang: Hej! Jag undrar vad ni hade gjort här? Har dragit bort gammal strukturtapet som delvis satt på bredspacklad vägg och delvis masonitskivor. På många ställen är det kvar rester från tapeten, lite remsor/papper som sitter kvar med klistret. Annars är väggen inte särskilt ojämn. Jag vill sätta ny tapet så småningom. Tänkte först sätta en fiberduk. Frågan är hur man lättast gör
perlundstrom: Det blev bra tycker jag, även om jag inte vet ifall man brukar göra så här. Det är en fog av TEC upp mot taket och en färg för våtrum i väldigt lik nyans målat på taket. Sen ser jag att det kan vara läge att rengöra mellan kakelplattorna, vilket inte gjorts sen vi flyttade in åtminstone. Tack för tipsen här längs vägen. Före [bild] Efter [bild]
andreascarlsson: Köpte också en Speedheater för ett tag sen, hjälpte avsevärt! Men en fråga: Jag ska också måla om fasaden, hur viktigt är det att ta bort den gamla färgen? Sitter den bra utan flagor känns det lite overkill att ta bort den. Eller? Min tanke är att grundmåla med en primer och sedan stryka två gånger med fasadfärg. Dettta gäller ett hus byggt 1926, senaste målningen var för ca 30
sommarplåga: [citat] Ok. Tack för tips. Nivån på hantverkarskickligheten är dock låg här (under uppbyggnad) så följdfråga: Vad använder man till att slipa bladet?
Micke Kalmar: [citat] Hur är den i konsistensen? Är den som sirap eller blaskig?
nikasp: [citat] Jajjemän, var ett evigt jazzande att måla garaget för undvika soljäkeln.
Malin R: [citat] Nej. Man ska inte blanda en syra i såpan. Då upphör det att vara såpa och återgår till olja. Enbart linoljesåpa däremot, är kanon för det mesta i träväg, både ute och inne.
Bolak_jr: Hej, Har ett djurstall som är målat med pigmenterad träolja av tidigare ägare. Går det att måla över med någon typ av färg på denna träoljan, eller är det olja som gäller för hela byggnadens livslängd? Vet att det står "Oljan är inte avsedd som grundolja och kan därför inte övermålas med färg."
e3henri: Men när jag läser denna gamla tråden så blir det nog två strykningar ändå. Känns ju dumt annars https://www.byggahus.se/forum/threads/baettra-pa-fasad-mala-1-eller-2-ggr.276328/page-2 Det som ställer till det lite är att jag målat nästan hela fasaden en gång, men färgen tog slut så sista 8 brädorna (varav 2 är bytta) har inte fått någon strykning alls ännu.
Tummenmittihanden80: Jag har haft en målare hemma som har sagt att mitt tak, tidigare målat med limfärg, klarar av att målas över en gång till med vanlig takfärg utan att ta ner mer än de värsta flagorna (där spacklade han). Det blev så. Han har nu målat in väldigt mycket skräp i taket så det är en hel del färgflagor i det som stör ögat som f*n. Han varken slipade eller tvättade taket innan. Min
nikasp: Vad slutade det med? Funderar på att ta in målare för att jag har för lite fritid och även barn. Målaren som var här ville hårdnackat köra Beckers eller Alcro trots att jag redan målat garaget med Ultimate samt har två 10 liters i garaget (över 4000 kr).
Christina57: Ja det är gips. Misstänkte att den höga luftfuktigheten kunde vara orsaken Tack för ditt svar.
Totte_S: Bryt strömmen, Lossa armaturer och uttag och trä en plastpåse över och tejpa ihop sen kan du kladda på med färgen.
Styrman_jansson: [citat] Det är väl upp till var och en vad man prioriterar. Och jag har inga riktiga belägg för att blank skulle hålla sig renare än matt, det är bara min känsla. Lycka till med målningen oavsett. Det tar tid men det är rätt tillfredställande eftersom resultatet synes!
Villa vista: Fråga på typ färgaffären om en grov bredspackling + renoveringstapet. Funkar. Borde vara enklast men fortfarande lite jobb
Perry77: Vi håller på att bygga ett plank och bygger och målar på i princip samma sätt som vi har gjort tidigare när vi har byggt två liknande plank. Tidigare så har vi kört med vanlig obehandlad ytterpanel 22x95 som vi har grundmålat och sen målat flera gånger. Jag är hyggligt säker på att vi har målat med Beckers fasadfärg med gott resultat. Denna gång har vi dock valt en grundmålad
-MH-: Ja, nu är det skert löst men jag hade i första hand satt plant tak under hanbjälkarna. Alternativt målat bjälkarna vita och beslagen i en avvikande kulör (grått?). Hur blev det?
TheJesper: Enligt Jotun är färgen "matt" ... Jag var inne och kollade på en provplanka och såg ingen skillnad mot ultimate. Men hur upplever ni ert hus? Matt, halvblankt eller blankt : ) Kanske en bild?