Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Linoljefärg är ju den klassiska konstnärsfärgen överallt och även den klassiska oljefärgen för byggnader. Men kanske är Sverige lite unikt som har tillverkning av linoljefärg på gammalt sätt? Plastfärger fungerar nog bättre i varmare och torrare klimat än vårt.
3 svar · 6,9k läst
Lilla selma
Lilla selma: Vanlig matolja tycker jag är bäst.
8 svar · 53,0k läst
·
B
bopakoster: Jag tog hjälp för att få en sida av bostadshuset , tvättad, skrapad grundad och ytmålad 2 lager. Det var nödvändigt av två skäl: inte målat på 13 år och ont om tid. Se bilder här https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-gardshus-riva-helt-eller-delvis.337652/page-37, inlägg 544 Det var klart på mindre än 5 dagar inklusive resning och rivning av byggnadsställning.
3 svar · 5,1k läst
jarlh
jarlh: Den här färgen köptes förra sommaren, och öppnades först idag [bild] Har vi haft för kallt i garaget i vintras? Tidigare har jag målat med färg som utan problem stått där i närmare tio år.
0 svar · 1,6k läst
·
D
Dee_Jay: Jag hade exakt samma problem. Tog bort kardborrebandet till min ACs balkondörrs-kit inför flytt och fick en massa segt klister kvar. Lyckades googla upp denna tråden och såg tipset om "Label Off" från Biltema. Det funkade galant! Tack! :D
11 svar · 14,3k läst
·
A
Andreas12345: Skumt. Jag har aldrig varit med om att det krackelerar på shellack. Har varit med krackelering när jag har målat över avslipad linoljefärg, men aldrig annars.
5 svar · 7,8k läst
niclas_swe
niclas_swe: [citat] absolut. Som det ser ut så blir det så
4 svar · 4,2k läst
G
gone_fishing: Kanske firman har konto med rabatt hos Flügger så de tjänar mer än 15%.
3 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 464943: Vilken amatör jag är. :surprised: Jag har målat vår ytterdörr första lagret. Det blåser en hel del så färgen blev sådär klabbtorkad väldigt fort om ni förstår vad jag menar. Hade ju varit smart att måla ett tunt lager först. Men jag drog på för mycket färg och nu har jag fått rinnmären lite överallt. Dörren ska målas en gång till. Finns det någon mindre amatörmässig
0 svar · 1,2k läst
L
lillefar: [citat] Yes, hade ändå tänkt köra två varv.
4 svar · 1,9k läst
raveper
raveper: [citat] Ja vanligt foder. Eller smyglist.
12 svar · 5,8k läst
·
garvin
garvin: NCS s-9000-n blir lite gråare. Än svart.
18 svar · 7,8k läst
·
D
Droynas: Så ser våra väggar ut också när jag rivit ner tapeten här hemma. Jag bredspacklar bara över det, slipar och sen tapet. Du märker ju när du lägger på spackel om det skulle bubbla någonstans och då skrapar du bara bort det. Och bredspackling är inte så svårt som detta forum gillar att måla upp det som. Köp och testa, det är till och med roligt! Lycka till!
7 svar · 1,9k läst
·
K
Klicka: Jag har en ytterdörr som var brunbetsad (tror det var bets alla fall). Jag skurade dörren med roterande borste på skruvdragaren och vatten. Fick bort den mesta betsen. Ser väldigt mycket bättre ut nu. Men det ser ut att det är lite bets kvar i porer och så. Hur löser jag bäst upp resterna som är kvar på dörren? Kan man spruta på målartvätt eller vatten med diskmedel? Eller ska man
0 svar · 1,7k läst
Stefan N
Stefan N: 2095:- kostar en burk Demidekk på Colorama.
8 svar · 4,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ta ner och sprutmåla eller rolla, tvätta först ordentligt,
1 svar · 2,0k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Grundtipset är ju att använda samma fabrikat i alla lager. Därmed inte sagt att det inte kan funka men det är ju en bitch att chansa och det skiter sig.
1 svar · 1,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Det går utmärkt att spackla lite mer bara där det behövs, sen slipa så det blir helt slätt. Blunda och känn med fingret över ytan, då ska du inte känna någon ojämnhet alls.
5 svar · 2,7k läst
·
garvin
garvin: Är väl bredspacklingen som kanske är lite dyr.
2 svar · 2,6k läst
·
Matti_75
Matti_75: Riktigt bra penslar och rätt mängd färg så spiller du minimalt
2 svar · 1,6k läst
J
Julia Sternegård: Hej! Äntligen fick vi till tapetsering i köket. Nästan klara och inser att den inte räcker. Söker nu med ljus och lykta efter crayon umbra grey (3910) som har utgått. Är i behov av ett par våder men helst en rulle! Håller tummarna för att någon har eller vet var man kan få tag på gamla tapeter någonstans. Tack på förhand!
0 svar · 633 läst
M
MagofSweden: [citat] Tack! Får klura lite och lyssna runt med en murare helt enkelt.
3 svar · 1,7k läst
T
Tom24: Tack för svar. Skruv bakom vredet.(y)
7 svar · 3,2k läst
·
A
Anders_70: [citat] Tack! Du menar att det glasfiber jag ser är del av ett tidigare försök att ordna till en liknande spricka? Med pappremsa, menar du något i denna väg, som jag alltså sätter över den underliggande skivskarven innan jag spacklar? https://www.byggmax.se/pappersremsa-p21622
3 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Grundoljeprodukten anges vara icke filmbildande och övermålningsbar efter 24 h så jag undrar hur viktigt det där tidsfönstret är. Men det står även i det tekniska databladet att den ska övermålas inom 24 h. Antingen handlar det om skydd mot UV-ljus (något som kan brytas ned) eller - troligare - att man vill att alkydgrupperna i oljan kemiskt ska reagera med grundfärgens motsvarande
5 svar · 7,2k läst
E
Elisabeth 61: Vore jätte tacksam på ncs kod på takfärg till ett gammalt vackert tak. Det ska vara vitt men inte kritvitt, antikgrått, gärna att dom vackra planken syns lite. Vad kan passa? Det finns så oerhört mkt.. tacksam om ngn vet
0 svar · 2,2k läst
F
FritidshusetSmåland: Hej Slobban! Tack, du tror det räcker? Toppen isåfall!
2 svar · 2,5k läst
·
Silver78
Silver78: @Claes Sörmland Jag vet om underhållet. Jag tycker om karaktären och tycker det blir galet snyggt när färgen kritas och mattas av. Det blir liksom en charm som matchar byggnadens ålder. Med det sagt är det en stil som passar en viss typ av byggnader med anor från en försvunnen tid.
38 svar · 9,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Beroende på vilken kulör du ska ha, överväg Alcros Stugfärg också. På pappret håller den några år kortare, men den är också motsvarande billigare. Jag hade +15 år på första omgången stugfärg med en fasadtvätt under den perioden. Förra året målade jag igen med samma färg, gick inte att motivera prisskillnaden till Bestå. Bestå/Stugfärg är ju också trevlig att jobba med,
1 svar · 4,0k läst
H
hapazard: [citat] Kanon, var försiktig ytterligare någon månad Innan du belastar för fullt. Färgen fortsätter härda länge.
7 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.