Vi håller på att bygga ett plank och bygger och målar på i princip samma sätt som vi har gjort tidigare när vi har byggt två liknande plank. Tidigare så har vi kört med vanlig obehandlad ytterpanel 22x95 som vi har grundmålat och sen målat flera gånger. Jag är hyggligt säker på att vi har målat med Beckers fasadfärg med gott resultat.

Denna gång har vi dock valt en grundmålad ytterpanelbräda 22x95 köpt hos Beijer (grundmålad på framsida och kanter) samt att jag målat brädorna med Cuprinol Fasadfärg Plus.

Alla brädor sågades till förra året och har sen dess stått i vårt garage. Vi började måla alla brädor i maj i år i vårt garage. Nu har vi rivit ett gammalt plank och har börjat bygga upp det nya. Nu märker vi dock att de flesta brädorna har börjat gulna ganska rejält. Troligtvis så har de vi målade först gulnat mest. Se bilderna som visar både fram och baksida på två olika brädor som är målade med samma färg från samma färgburk. Brädorna har legat i garaget från att de målades fram tills nu.

Frågan är vad det här beror på och vad man gör för att fixa till det. Tanken var nu att bygga planket och sen måla åtminstone ytterligare en gång. Dock så börjar första färgburken ta slut så jag har köpt ytterligare två mindre burkar för att göra den sista målningen.

• Två träbrädor målade med vit färg, den ena med synlig gulnad, mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två målade träbrädor med gulnade fläckar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.