Färg, Måla & Tapetsera
EddieHansson: Låter rimligt att det är höga luftfuktigheten som är problemet
chokonanana: Tack för svar! Så här blev det efter att jag skrapat och slipat med 80 sandpapper. Spontant så känns det ok. Mittpinnen är nog på väg att bli rötskadad nertill men det känns lite onödigt att byta den redan nu. Tänker att jag oljar in det synliga träet och målar den tillsammans med resten av fönstret. Verkar det som en ok plan?
Goplin: Skriver detta i en 15 år gammal tråd då jag lagt märke till att denna tråd dyker upp i sökmotorer då man söker på t.ex. måla fog. Jag har själv varit med i reklamationsärenden där övermålning av fog inte blivit som man förväntat sig och kan ge lite generell info om hur leverantörerna resonerar. Om det står övermålningsbar med någon typ av färg, t.ex. vattenbaserad
DiscoDuck: Eller så struntar man i glasfiberväven, detta djävulens påfund. Spackla och måla direkt. Själv målade jag med vanlig halvblank (glans 20 typ) väggfärg _direkt_ på den gamla våtrumstapeten. Visst syns skarvarna men det gjorde de ju även innan. Färgen sitter kvar 19 år senare.
Sommartorparn: [citat] Färgens tunnhet kan jag tyvärr inte påverka. Den är som den är i burken. Jag följer Ottossons instruktioner för inomhusmålning, dvs späder grundfärgen med 10-20% terpentin, gör mellanstrykningen med outspädd färg och slutstrykningen med ca 5% kökt linolja. Kanske jag borde ha sandpapprat innan jag började måla?.Jag utgick från att det var klart för målning när de kom
tjockhult: Tack! Ja Osmo kan man pigmentera. Det lutar åt den, jag ska ju bara ha böcker, ett par blommor etc på mina hyllor så vill att det ska se obehandlat ut men vara lätt att damma och helst förbli oförändrad över tid. Tänker lite ljus pigment då ek (och fler träsorter) mörknar lite över tid, men hör gärna från er med erfarenhet av den eller liknande utföranden.
Wallawhoa: [citat] Jaha, då förstår jag. Men det lär inte skydda galven alls då den suger vatten? Eller primas det under? Tack!
Claes Sörmland: [citat] Och då hade det varit för fuktigt så den vattenburna färgen hade inte torkat och bildat skinn förrän nästa morgon... Jag har testat med modern akrylatfärg och trodde katastrofen var ett faktum men den torkade så fint nästa dag och satte sig snyggt. De moderna plastfärgerna har extremt robust kemi, det är ju därför de har utvecklats. Vilken jeppe som helst utan särskild
Markanten: Hm jag kanske bara målar om, törs inte riva ner för jag är inte så händig #KnowYourLimits Tack för alla svar!
BirgitS: Det finns särskilda tapethyvlar som är till för att få bort överlappande tapetlager. Efter det bör det bli lättare att spackla slätt. Renoveringstapet tar bara hand om små ojämnheter. Som nybörjare är det lättare att lyckas med mönstrade tapeter eftersom de inte är så känsliga för om väggen är helt slät, till skillnad från målad vägg.
Mazen: Spackla, slipa och avsluta med en fog (y)
NoelleT: [citat] Tack för ditt svar. Då är det egentligen precis som jag trodde!
Rolle85: Kan man ta aliminium så ska man ta det direkt! Men trä är billigare och jag målade dem med grå fönsterfärg. Ser bra ut
David-O: Har gjort samma sak, men tapetserade över skarven. Sprack på en gång. Skulle i efterhand ha struntat i att spackla mot limträt och tapetserat över skarven. Sedan skurit av tapeten i skarven med en kniv. Då kan det röra sig utan att spricka.
Claes Sörmland: Jag tror inte det är bra för det är en bas som riskerar att förtvåla grundfärgen och oljan.
salomo: [citat] 1. Oklart tyvärr. Fönstret är från SP-fönster, så det var förmodligen ett budgetfönster. 2. Det tar inte lång tid. En halvtimme? :-) Vilket är positivt. Det är bara det att "många bäckar små blir en stor å"...
Peshtiwar Botani: Hej jag har sprayat ett chassi, allt gick verkligen superbra. Men så klart började det regna och allt har förstörts. Jag antar att det bästa är att ta bort all sprayfärg och börja om? Hur går man tillväga? Jag har fått tips om aceton för att ta bort all färg, men jag vet inte. Jag tänker ju stripper, men vad vet jag. Jag har inget att skrapa bort färg med, försökt höra med
whak: Jag är faktiskt imponerad av julas färg. Helt klart prisvärd.
Sorlabäck: Hej! Förra ägaren målade vår teakytterdörr svart med linoljefärg. Nu är den flammig och känslig om man går emot. Hur ska jag göra underarbete och sedan måla den med annan färg?
halper: Fiffigt med spikar! Då vet jag till nästa gång :p Nu har jag tjärat alla pinnar och lagt dem i en hög med några av pinnarna på högkant som … distanser. I just detta fall är ytan inte extremt noga utan jag tänker mig att lite ny tjära på den gamla kanske mjukar upp nog att jag kan jämna ut lite ränder och så. Att jag var så nojig för regnet var för att jag läste någonstans
whork: [citat] Tanken med att sätta mdf på sättstegen är för att en del av dom är galet slitna och jag vill ha ett slätt och rent slättsteg. Blir lite orolig över att trappan kommer kännas mörk med färgen.
Raufus: Är det nån färg som är skit så är det väl akrylatfärg? Jag jag vet inte hur många rötskador jag lagat på panel på grund av akrylatfärg. Senast var det en klockstapel dör vi fick byta 60÷ av all panel, skrapa ned resten med värmelampor och sedan måla med linoljefärg. Det är ju klart liiite smidigare att måla med akrylatfärg. Men det väger inte upp risken att man får panela
Mazen: Om väggen är rak och i lod, dra på ett lager med grovspackel, slipa och avsluta med ett varv medium/fin spackel för å få en jämn yta.
raveper: Fråga byggaren vilket spackel de använt och kör på med samma. Eller måla allt med takfärg.
A-Man_08: Färgen är ingen fuktspärr, så det är ingen mening att måla där det ska sitta något för.