Nu behöver jag förslag. Jag skrapar färg från en fönsterkarm och där finns det en fals/försänkning i u-profil med raka sidor och vinklar, dryga centimetern bred. Jag hittar inte att det finns nån skrapa som fixar "botten" på falsen. Hur har ni andra gjort? För jag har väl knappast unika fönster?

Kan det funka med ett stämjärn?

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Kan det funka med ett stämjärn?
Det var det jag använde till fönstret som nu är klart. Det funkar, men en vinklad skrapa hade varit betydligt effektivare.

PeterFalun PeterFalun skrev:
den här fungerar om du snedställer när du skrapar

[länk]
Skulle kunna testa den kanske...

imported_Benno imported_Benno skrev:
Anza har en fin liten skrapa som jag använder till profiler. Det följer med tre olika blad. Man vinklar det runda bladet så passar det i mindre radier. Alternativt slipar man till egna blad som passar profilen.
Finns hos flera återförsäljare:
[länk]
En sån har jag, fast Bahcos, och den har nog samma alternativ på blad ser det ut som. Men hur jag ska använda något av dem till ett smalt, plant spår förstår jag inte. Missar jag något uppenbart tro?

S sommarplåga skrev:
En sån har jag, fast Bahcos, och den har nog samma alternativ på blad ser det ut som. Men hur jag ska använda något av dem till ett smalt, plant spår förstår jag inte. Missar jag något uppenbart tro?
Slipa till det raka bladet till rätt bredd.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Slipa till det raka bladet till rätt bredd.
Ok. Tack för tips. Nivån på hantverkarskickligheten är dock låg här (under uppbyggnad) så följdfråga: Vad använder man till att slipa bladet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.