Färg, Måla & Tapetsera
TheJesper: Blev det Caraten? Jag antar att när du skrev din fråga så var färgen så pass ny på marknaden, att kanske ingen hade erfarenheter. När jag pratade med dem för någon månad sen fick jag (fritt från minnet) känslan av att de dragit in färgen och jobbat med kvalitén, men att den nu finns igen att köpa.
Jocke Best: [citat] Just när det gäller färgen kan säkert någon duktigare svara på, men dra bort maskeringstejp efter det torkat har vi nog alla gjort. Ett trick är att inte dra bort den vinkelrätt mot väggen eftersom det flisar sig lättare då. Försök dra den försiktigt nästan parallellt så brukar den åtminstone lossa lättare. Är det tunt struket går det lättast.
Karlia: Om man efter 20 år slarvar något vid målning, ok. Men ett nytt hus där allting görs för första gången, nej. Ta in hjälp om det blir för mycket istället.
Krille-72: [citat] :rofl: Du ser. Vet du varför jag tror jag råkar minnas detta? Jag tvingar alltid alla att kapa panel på 17g. Sen kommer en spolning och försöker övertyga mig att 15g är bättre. Det tog lite hot om löneavdrag att få spolingen övertygad om vem som hade rätt. :rofl: Någonstans där kom en målartask med en fuktmätare och hävdade att panelen skulle ha Max 16% fukthalt. Nu när
Peter2400: [citat] Det är bara av estetisk betydelse. Jag föredrar också en yta där man anar rollern än en yta med penselränder.
dadid: Är i begrepp att renovera plywooddurkarna i båten. Speedheater inhandlad, men resultatet lever inte riktigt upp till förväntningarna. Med så försiktig exponering att lacken bara nätt och jämt mjuknar tycks även översta fanerskiktet lossna och stora bubblor uppstår. Tips och idéer?
Utdelning: Fukta tapetresterna med trasa, svamp eller roller och skrapa sedan med spackelspade. Det kan funka
Living: Är det bättre kanske med tjärvitriol, det är en blandning av trätjära, balsamterpentin och grått färgpigment. Tjäran sugs in i träet efterhand och ger fasaden en skyddande yta.
basseman: Lite sent men använd Zinsser BIN isolergrund, den torkar snabbare och isolerar kvistar bättre än Jotuns variant
Lindgrenski: [citat] Tänkte den här https://www.k-rauta.se/produkt/beckers-metall-grund-och-tack-svart-075-liter/7311237125217 eller den här https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/utomhusfarg/rostskyddsfarg/metallfarg-013613/
Drburr: Lite sent nu kanske men är det ren kalkfärg kan du bara måla på med ren silikat eller färga av med ny kalk. Annars måste allt bort först.
Ironside: Det ser ut som en hel del färg har slitets bort på 2 år.
ArneTW: Nålhammare kanske? /ATW
Johanox1: Ja det kan och bör du göra. Annars missfärgas det efter ett tag
KnockOnWood: [citat] Ja, varför inte? Jag tycker det låter som ett OK val.
Evadeva: Jag önskar tips på färgsättning på en inglasad altan på ett torp. Jag önskar träpanel foder färg förslag interiört. Huset är idag utvändigt faluröd och vi kommer måla fönster/ spröjs och dörr ockra gul med grågröna foder, troligen grön umbra 15%, så ska ju passa med det också. Ytterdörren blir ockra gul och den är inne på glasaltanen/ verandan Känner inte riktigt för
Oldboy: Föreslår rödtjära. Har några staket som jag målade med slamfärg för ca 10 år sedan. Alla spjälor av mindre god kvalitet har börjat ruttna nertill. Har börjat använda rödtjära till husens fasader för att de förhoppningsvis ska stå sig bättre. Rödtjära som får solljus får en fantastiskt vacker matt röd yta, precis som slamfärg. I skugga blir den med tiden blankare och
Bo arnold: Går alldeles utmärkt med akrylatfärg alkydfärg andas snarare mindre o används väl aldrig på gips i dag luktar starkt
tpsoft: Hade liksom inget val då tiden inte fanns och resultatet blev helt ok men hade inte tänkbar med att lägga 3 l färg på det. Sen har jag ingen erfarenhet av vad man kan förvänta sig, köpte grundmålat virke på byggmax till ett annat projekt i veckan och det virket hade inte alls denna typ av sidor men nu valde jag iofs plankor själv. kan de ge mig en viss reduktion av priset typ
Jiji: [citat] De menar att färgen är obruten men jag håller med dig. Kan ju vara fotot som gör det iof. Vårt hus är väldigt vitt nu och jag skulle vilja ha det något mindre kritvitt. Vi har vitt runt fönstren också och min tanke är att fortsätta med det men gärna ha två olika vita. Där den runt fönstren ev är vitare. Det vet jag dock inte hur det kommer att se ut. :thinking: Jag har
Hallerudsbo: Vet det kan va svårt att få det snyggt i skarvarna. Syster till min sambo satte det i uterummet. Men var svårt att få till skarvarna utan att bredspackla.
Petter B: Hej alla vi har skrapat vårt gamla hus från 1916 och ska ha typ samma färg som förut. vit kulör på huset med grå kulör på foder Vi har målat ett vedförråd med 1% grön umbra och det är fint! men ser grönt ut mot snön och nu funderar vi på gul ton s1002Y på huset. är den nån som har förslag på kulör? Eller nån som har målat med liknande kulörer i linoljefärg i ca 7 mils
Nizztos: Gränsfall vilken forumsdel detta passar bäst i men provar här. Det finns ju flexlister tex: https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/flexilist-mdf/ Denna lösning skulle passa mig väldigt bra för mitt tak som har diverse lutningar och skarvar. Dock har jag bara sett denna storlek (50mm). Jag behöver betydligt bredare för att täcka springor (snarare gap). Minst 100mm men kan nog
Jansson75: [citat] Panelgrund och snickerifärg den andra strykningen är mer … fackmannamässigt
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är normalt att man tapetserar på målade väggar. Ytan måste vara slät och om den inte är det så behöver du slipa eller bredspackla den slät. Du behöver få bort allt fett från ytan så antingen slipa eller målartvätta. https://www.byggahus.se/forum/threads/tapetsera-malad-vaegg.420754/ https://www.byggahus.se/forum/threads/tapetsera-pa-malad-vaegg.420223/
Greybone: Tack för snabba svar! Jo linoljefärgen är helt klart bäst (många burkar stående över vintern utan problem). Men linoljefärg tar tid för att torka så för fönster som måste stängas samma dag som de målas blir det litet opraktiskt. Bra då med "snabbare" alternativ. Men till skillnad mot mina gamla oljefärger är alla nu frostkänsliga..